belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
24. csütörtök

Évi 70-80 milliárdba kerülne az adófizetőknek az "ingyenes" BKV

Kidolgozatlan, felesleges és megvalósíthatatlan a szakértők szerint Horváth Csabának az ingyenes BKV-ról szóló víziója. A „díjmentes” tömegközlekedés megvalósítása évi 70-80 milliárdba kerülne az adófizetőknek.

Schmidt Gábor| Népszabadság| 2010. május 3. |34 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

nooller | 2010. május 4. | 05:26:48

Csak mert én egy év alatt 120 ezret költök bérletre....példának okáért!

nooller | 2010. május 4. | 05:24:59

És ha ez 70-80 milliárdba kerülne üzemeltetni, akkor télleg nem értem a jegyárakat, mert vegyünk csak 2 millió embert aki évente használja a bkv-t , persze tudom h több, de vegyünk annyitha mindenki egy évben csak 100 jegyet vesz, ami kb 30 ezer forint, amennyi kevesebb mint egy iskolás éves bérlete az 20 milliárd forint, akkor kérem alássan, miért is fizetünk 320 ft? ha 70 milliárd a fenntartás, ez jóóóóóóóóóóóóóó

nooller | 2010. május 4. | 05:20:47

1 Mo-n soha semmi nem lesz ingyen, 2 akkor sem hasznánák többen a bkv-, ma már az autó főként presztizs, és kényelem, aki nem így gondolja az eddig is bkvzott, vagy biciklizett ha megtehette és gyalogolt, az meg csak duma hogyha jobb lenne stb.. nem rossz ez, egyszerűen nem olyan kényelmes reggel várni a buszt, mint beülni az autóba.

puli | 2010. május 4. | 05:15:01

Bakonyi Gyurinak igaza van 100-150 forintra vissza lehetne venni a jegyárakat ,ha a parkolás bevételének nagy részét nem az üzemeltető cégek élnék fel !

Maga a kezdeményezés olyan mint egy nagyot mondó versenyre való felhívás !

lendvay | 2010. május 4. | 01:08:21

EZT EGY OLYAN EMBER MONDJA AKI NEM //SZOCI// HATALMAS ÖTLET//....DE MIÉRT NEM ELŐBB..MIÉRT!!! HA FIDESZ EZT AZ ÖTLETET AMIT //ÉN MÁR RÉGÓTA MONDOK...//LENYÚLJÁK EGY ÉLETRE BEBETONOZZÁK MAGUKAT.../egyébként megvalósitható/ vagy csak ki akarnak cseszni a Fidesz-el,hogy belehajtsák egy...

fatfat | 2010. május 3. | 21:49:46

No és mi lesz az ingyenes MALÉV-jegyekkel?
Úgy látszik, demagógiában a szocik még a FIDESZt is verik.... Pedig ez már szint!
fat
fat

Gesztenye7 | 2010. május 3. | 21:29:50

Kérdés: Egy 8 éven át kormányzó párt politikusa miért most áll elő ezzel az ötlettel?

mizar | 2010. május 3. | 20:01:14

Moderálási alapelvek- komment törölve -

NKIOS | 2010. május 3. | 19:48:14

Nagyon hasonlit ez a Gyurcsany-fele reformokhoz: kidolgozatlan, felesleges es megvalosithatatlan!

silenthill1 | 2010. május 3. | 18:44:08

Egyébként Horváth még decemberben azt mondta, növelni kell a jegyárakat :) De hát nem baj, szélkakas úrfi :)

ronagyuri | 2010. május 3. | 13:54:40

Csak a rend kedvéért!
Nem a szakértők, hanem a VEKE-s "jólképzett" (van egy érettségi mögötte és azóta sokéve lébecol az ingyen egyetemistaként az adónkból) főszakértő mondja. Akinek az elemi számtan is nehézséget jelent!!!! =))
Tessék elolvasni hogy csinál 51-ből 70-80-at! =))

minime | 2010. május 3. | 13:48:18

szerintem jó ötlet ez az ingyenes bkv. szerintem nyugodtan lehetne fizetni adó emelésből is akár, ami a parkolási és dugódíjjak után még hiányzik. így hogy úgyis fizetne az autós talán nagyobb lenne a késztetés, hogy ne szennyezzen az autójával és járjon villamossal.
ja és ilyen módon a most fizetők sem kerülnének hátrányba a bliccelőkkel szemben.

silenthill1 | 2010. május 3. | 12:21:16

tothjani | 2010. május 3. | 08:33:43

Tehát ha a Fidesz mond hülyeségeket, akkor utána ne bántsuk a szoci hülyeséget?

mserussi | 2010. május 3. | 11:52:14

azért azt például hozzá tehette volna Horváth, hogy mondjuk reggel egy órás meg délután egy órás időzartamra.
de nem is ez a lényeg, nincsenek még az itteni szakvélemények sem rendesen számszerűsítve. már emiatt a cím is rossz. már hogy kerülne 70-80 milliárdba az adófizetőknek, ha közben azok nem fizetik meg a jegyek évi mintegy 50 milliárdos árát. Azaz máris csak nettó 20-30 milliárd például az adófizetők terhe....gyenge felvetést gyengén görgetnek tovább...

werinew | 2010. május 3. | 11:51:08

Embereeek !
...én idáig azt hittem, hogy a BKV saját magát, az állami "injekciókkal" együtt sem képes fenntartani ! Hogy én hogy le vagyok maradva ! :-))
Azt sem gondoltam volna, hogy a költségvetés egy aranybánya !
Ha már "ennyire jól megy", akkor van néhány ötletem még :-))!
..akkor inkább mégis legyen a kenyér is és a tej ára is megint 3.60,- ! Abból nem csak a budapestiek részesülnének ! Bocs, de ki vagyok akadva !

3.14159265 | 2010. május 3. | 11:18:04

Mikor népszavazhatunk róla?

Agymosott_panelnyugger | 2010. május 3. | 11:11:02

bakonyi gyuri | 2010. május 3. | 11:05:55
"Emlékszem, a 70-es évek végén, még a szovjet időkben is a szentpétervári trolikon és villamosokon is voltak ilyen sima bedobós-kitekerős becsületkasszák, igaz a jegy is csak 3 kopejka volt. Bár akkor nálunk is 1 ft-os volt a metró."
Ejgen, de akkor, hogy ha nem dobtál be pénzt, az utasok vágtak le a járműről :)
Ez ma már felejtős, mindenki tojik mindenkire.

bakonyi gyuri | 2010. május 3. | 11:05:55

Emlékszem, a 70-es évek végén, még a szovjet időkben is a szentpétervári trolikon és villamosokon is voltak ilyen sima bedobós-kitekerős becsületkasszák, igaz a jegy is csak 3 kopejka volt. Bár akkor nálunk is 1 ft-os volt a metró.

A Horváth-féle ötlet nem rossz, csak persze ez az ingyenesség ez hülyeség.

Így vagy úgy, de meg kell szüntetni ezt a mostani parkolási maffiát, amely a befolyt összeg felét saját magára költi, magyarán, ellopja.

Az önkormányzat maga fillérekért tudná üzemeltetni ezt a rendszert, a befolyt többletből valóban BKV-ra is lehet fordítani.

Így a jegyárakat vissza lehet majd szállítani normálisnak és reálisnak mondható 100-150 Ft-os árszintre.

evianna | 2010. május 3. | 10:46:22

az előző ilyen tárgyú cikkhez írt egyik hozzászólás szerint ellenben jelenleg "mindössze" 50 milliárdba kerül pluszban az adófizetőknek.
mindenkinek: fővárosinak és vidékinek.

megjegyzem, nem muszáj budapesti _lakosoknak_ adni: lehetne a budapesti cégeken keresztül (akik úgyis fizetik a sokat vitatott helyi adót), az alkalmazottaiknak (akkor persze már nem elég a lakcímkártya, de valami hasonló, egyszerű kártya csak nem kerülne milliárdokba? azzal kevésbé is ügyeskednének szerintem és legalább a dolgozók meg lennének becsülve azért, mert aktívak.)

1000RR | 2010. május 3. | 10:27:32

kuvik | 2010. május 3. | 09:24:04
Az a baj, h ma Magyarország egy Budapest központú oszág. Van az országban 1 Magyarország és 1 Budapestország. Nincs ingyen ebéd, ezt tudomásul kell venni. Ilyet nem lehet ígérni, pláne annak fényében, h évről-évre az adófizetők pénzéből mentik meg a BKV-t. -ilyen alapon járhatna minden ingyen, nekem pl. egy Audi Allroad kellene ingyen. Mivel úgysem használom a BKV-t így felkérném Horváth és Hagyó efftársakat juttassanak el számomra 1 nokiás dobozt.Ja, és a motorom is lassan 6 éves lesz, úgyhogy annak elég lesz egy alcateles doboz is... :) Meg kell szüntetni az ilyen mértékű állami dotációt, teljes vagyonelkobzás azoknak, akik a milliárdokat évente elsíbolják. Ennyi. Ha megvan a pénz utána lehet fejleszteni meg beszélgetni.

marindaa | 2010. május 3. | 10:21:37

Agymosott_panelnyugger

Egyetértek azzal, hogy ha lennének P+R parkolók, akkor azokat BKV bérlet megvásárlásával igénybe lehetne venni. Így is csökkenthető lenne az agglomerációból beözönlő autók száma a belvárosba és még a dugódíjat sem kellett bevezetni. Sajnálatos, hogy évek óta igérgetik a város széli parkolókat, de nem sok épült belőle.

vydio | 2010. május 3. | 10:16:58

Elméleti vitákat lehet erről az ötletről folytatni.Feltételezett magatartásra építeni eléggé kétélű dolog.Nem vagyok jobb-hívő,de a kommunikációs megszólalójukkal egyetértettem.Most itt a szakértők véleménye.Ha a párt megújulását így képzelik el,egyenes út a végső felszámolódásig.Most tervezzenek,csináljanak nagytakarítást,és az Isten szerelmére,legalább addig legyenek csöndben.

Agymosott_panelnyugger | 2010. május 3. | 09:53:44

Jó lenne egyfajta dugódíj bevezetés, jó kis pluszforrást biztosítana a fővárosnak (ellenben viszont sok helyütt támogatnám a parkolódíj megszűntetését). Úgy gondolom, sokan még AKKOR SEM ülnének BKV-ra, ha beveztnének ezt az intézkedést - a magyarnak ugyanis kell az autó. Legyen húszéves, igazi légszennyező csotrogány, de Ő akkor sem ül buszra, az neki snassz. Inkább furikázik az Andrássyn a "parasztja".
De ez egy mellékszál volt, annyit esetleg lehetne mérlegelni, hogy aki a város szélén hagyná gépjárművét, az esetleg kedvezménnyel juthatna BKV bérlethez.

oskar | 2010. május 3. | 09:39:46

Van ebben is valami! Kevesebben ülnének autóba, jobb lenne a levegő, élhetőbb lenne a város, nem kellene annyit adminisztrálni..stb De lenne som munkanélküli (jegy, bérletárusítás.) A jelképes összeg sem jó. Az NDK-ban annak idején becsületkassza volt: felszálltam a buszra téptem magamnak egy jegyet bedobtam a pénzt . Már akik csak egy jegyet téptek, már akik bedobták:-)
Félre a tréfát! Piaci árak kellenek. Kereslet kínálat!!!!! Sajnos Európában a legdrágább közlekedés ahol a legkevesebb a bér. Ráadásul a vezetők loptak csaltak.
A mai bérek és jegyárak mellett érdemes gyalogolni és nem jegyet venni.
A javaslatom: legyen olcsóbb a bérlet!!!! jóval olcsóbb!!! Ne érje meg bliccelni mert nagy legyen a büntetés!!!!!!!!
Szerintem így több lesz a bevétel!!!!

kuvik | 2010. május 3. | 09:24:04

1000RR | 2010. május 3. | 08:37:25

Én is populista ötletnek tartom az ingyenességet, de azért annyit megjegyeznék, hogy Budapest (és környéke) állítja elő a hazai GDP nagy részét, illetve az itt élők fizetik be a SZJA túlnyomó többségét, amiből szinte semmi nem marad helyben, hanem az elmaradottabb térségek költségvetésébe vándorol. Ne aggódjanak hát a nyíregyháziak, vagy a zalaegerszegiek amiatt, hogy ők fizetnék a fővárosi közösségi közlekedést.

szub.jektiv | 2010. május 3. | 09:12:29

A teljes tömegközlekedés leállítása után már 3 milliárd támogatással elműködhetne a vezérigazgatóság. A bérletek, jegyek ingyenesek lehetnének, csak egy lakcímkártya kellene hozzá.
A vidékiek azért fizethetnék a teljes tarifát, pl. járdahasználat jogcímén pl. a parkolótársaságoknak. Az európai színvonalú jegyeket eddig is főleg a vidéki emberek fizették...

gullwing | 2010. május 3. | 08:51:50

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Spermeenátor | 2010. május 3. | 08:51:40

Legyen ilyen ingyenes a BKV! Jó kezdeményezés.

antipolitologus | 2010. május 3. | 08:44:48

Nem ildomos bántani Horváth elvtársat ezért a kijelentéséért, csak azért mert igazat mondott, ez nem pillanatnyi kihagyás, vagy rövid zárlat eredménye esetleg napszúrás következménye, hanem kőkemény átgodolt kidolgozott program.
Lássuk csak, az MSZP szavazó bázisa döntően a nyudíjasokra épül. a legtöbb voksot a fővárosban kapták (lásd a szavazati eredményeket). Nagyon is tudatosan meg volt tervezve Horváth elvtárs részéről ez az ingyenes közlekedésről szóló kijelentés. Tehát, ezt az ingyenes tömegközlekedést úgy is csak 2013-tól akarja bevezetni, ergo azok a nyugdíjasok aki most még csak 62 évesek, mert az idén mennek/mentek gyugdíjba azok úgy is csak 3 é múlva, tehát 65 éves korukban tudnák csak igénybe venni amikor már úgy is ingyen járna nekik ez a szolgltatás. Tehát minden szó igaz!

1000RR | 2010. május 3. | 08:37:25

tothjani | 2010. május 3. | 08:33:43
A BKV-t adófizetői pénzekből nyomják évről-évre, de nem a nyíregyháziak vagy a zalaegerszegiek használják nap, mint nap. Viszont az ő pézük is benne van. (Amit természetesen ellopnak az efftársak) Szerinted ez igazságos lenne?

tothjani | 2010. május 3. | 08:33:43

Azért érdekes ha a Fidesz ígér ingyen mindent vagy szünteti meg a vizitdíjat akkor az rendben van, hiszen a 13. havi bért és a nyugdíjat az EU fizeti.
Ha más is marhaságokat beszél akkor az hülye?!

puli | 2010. május 3. | 08:04:16

Milyen ember szavaz ezekre !?

puli | 2010. május 3. | 08:03:07

Én mint vidéki csak a hím ló szaporító szervét kívánom e felkentbe !!!

ysn37 | 2010. május 3. | 06:24:53

Nem ismerem személyesen Horváth Csabát, de eddig egy szimpatikus benyomást tett rám. Sajnos úgy látszik, a mondás: "hülyének lenni alkotmányos jog Magyarországon" rá is vonatkozik. És a régi római mondás is: Ha hallgattál volna...

HIRDETÉS
Tömeg a metrón
Tömeg a metrón
Fotó: Kovács Bence

A parkolási díjakból és a dugódíjból várható, évi 50 milliárd forintra becsült bevételből tenné díjmentessé 2013-tól a budapesti tömegközlekedést a fővárosban legalább négy éve lakóknak, valamint a Budapesten nappali tagozaton tanulóknak Horváth Csaba, azMSZP főpolgármester-helyettese. A politikus javaslatát a lapunknak nyilatkozó közlekedési szakértők egyöntetűen kidolgozatlannak, feleslegesnek és megvalósíthatatlannak tartják.

Szálka Miklós közlekedésmérnök, korábbi fővárosi képviselő ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy Budapesten nem egy kézben van a fizetőparkolás. Az abból származó bevételek nagy része nem a fővároshoz, hanem a kerületekhez folyik be, ráadásul nem is átlátható módon. További gond, hogy az Alkotmánybíróság korábban alkotmánysértőnek minősítette a fizetőparkolási szabályokat, ha annak jogalapját az új Országgyűlés sürgősen nem rendezi, akkor júliustól Budapesten megszűnik a fizetőparkolás.

Szálka szerint a Gorenjekorszakban Bécsben a magyar bevásárlóturistáknak a város ingyenbuszjáratot biztosított a Práternél kialakított P+R parkolótól, vagyis az ingyenes tömegközlekedésre vannak példák, de azok specialitások, az egész rendszert ingyenessé tenni szerinte katasztrofális ötlet.

HIRDETÉS

A közlekedésmérnök úgy véli, súlyosan túlbecsülik a dugódíjtól várt bevételeket, ráadásul Londonban a behajtási díj bevezetése előtt hatalmas összegeket költöttek P+R parkolók kialakítására és a tömegközlekedés fejlesztésére. Jelenleg Budapesten nem adottak a feltételek a dugódíj bevezetéséhez – szögezte le. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a dugódíj feltételei jelenleg Budapesten nem adottak, a Horváth Csaba által ettől remélt bevétel nagyságrendje pedig szerintük irreális.

A mai budapesti tömegközlekedésnek sem a kapacitása, sem a szolgáltatási színvonala, sem a járműparkja nem alkalmas a dugódíj miatt átülő autósok átvételére. Mint írták, a nyolcmilliós lakosú Londonban évente ugyan 44 milliárd forintnak megfelelő bevételt hoz az egyszeri, nyolcfontos (2400 forintos) dugódíj, Budapesten azonban ennyi pénzt kérni a behajtásért a VEKE szerint irreális.

Számításaik szerint alig 8-9 milliárdot hozna évente Budapesten a dugódíj. Ráadásul annak bevezetése – a bevezető utak mentén a kamerás beléptetőkapuk kiépítése, a szükséges apparátus létrehozása – a főváros által megrendelt előzetes szakmai becslések szerint mintegy negyvenmilliárdos beruházást igényelne, ami két év alatt térülne meg.

A BKV mintegy 130 milliárdos éves költségvetéséből a tömegközlekedés díjmentessé tételével évente 68 milliárd forint esne ki. (A jegyárakból 51 milliárd a cég bevétele, ehhez jönne még kieső tételként a kedvezményes diák- és nyugdíjasbérletekért nyújtott 17 milliárdos állami támogatás.) E summának a kivonása a BKV azonnali csődjével járna a VEKE szerint.

Horváth Csaba elgondolása szerint csak a budapesti lakhellyel rendelkezők kapnák ingyenesen a szolgáltatást. Ez a VEKE szerint azt jelentené, hogy a tömegközlekedésért lényegében senki nem fizetne – hiszen a vidékieknek megérné ideiglenesen átjelentkezniük a fővárosba –, az ellenőrzés és az értékesítés teljes rendszerét azonban továbbra is fenn kellene tartani, például a külföldieknek szóló jegyek értékesítése és ellenőrzése miatt. Ráadásul, a már ma is nagyrészt adóforintokból fenntartott fővárosi tömegközlekedés kizárólag a budapestiek számára történő ingyenessé tétele alkotmányossági aggályokat is felvet.

A parkolási bevételek tömegközlekedés-fejlesztésére fordítása csak Budapesten számít új ötletnek, Bécsben évtizedek óta így megy, de Szegeden és Debrecenben is a helyi tömegközlekedési vállalat működteti a fizetőparkolást, és gazdálkodik az abból származó bevételekkel. A felvetés ezen része pártolható, a fővárosi tömegközlekedési rendszer egészének díjmentessé tétele azonban teljesen értelmetlen – mondta lapunknak Berényi János, a Közlekedéstudományi Intézet tudományos főtanácsadója.

Hozzátette, Nyugat-Európában akad példa hasonlóra, de kuriózumként és legfeljebb kisvárosokban, és ott is csak a vasútállomástól vagy a városszéli parkolótól a centrumba vezető járatok ingyenesek. Budapesten hasonló módon, mondjuk a belvárost átszelő 15-ös buszjárat ingyenessé tétele vetődhetne fel. Berényi János szerint a nagyvárosi tömegközlekedés ingyenessé tételére tízhúsz évvel ezelőtt kísérleteztek Nyugat-Európában, például Rómában, de végül mindenütt elvetették, mert hatalmas bevételkieséssel járt volna, érzékelhető utasszám-emelkedést ugyanakkor nem eredményezett.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    34 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS