belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
24. csütörtök

Tolatgatás

Az állam által ellátandó feladat-e, hogy minden magyar eljuthasson az országon belül A-ból B-be? És ha igen, milyen közlekedési eszközt, színvonalat, gyakoriságot kell garantálnia, és mennyit kérhet mindezért?

Tóth Levente| Népszabadság| 2010. március 2. |22 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

komszomol | 2010. március 3. | 08:47:19

"baracskai | 2010. március 2. | 20:27:13

Jó, hogy a fővárosi vasúti pályaudvarokon ellenőrök vannak a peronokon, mert kiszorították onnan a gusztustalan, maguk alá piszkító csavargókat. Míg nem voltak a pályaudvarok körbekordonozva, addig félelem-, és undorkeltő jelenségek rémísztették el az utasokat."

A szocializmusban sem az undorító ellenőröket, sem a kiszolgáltatott, szerencsétlen hajléktalanokat nem kellett kerülgetni, ugyanis ezek egyszerűen nem léteztek. Viszont kívánom, hogy halálod előtt évekig magad alá piszkíts, ami igen kulturált polgáremberekkel is előfordul.

Remélem ilyen leszel te is, a hozzászólásoddal kiérdemelted.

baracskai | 2010. március 2. | 20:27:13

Jó, hogy a fővárosi vasúti pályaudvarokon ellenőrök vannak a peronokon, mert kiszorították onnan a gusztustalan, maguk alá piszkító csavargókat. Míg nem voltak a pályaudvarok körbekordonozva, addig félelem-, és undorkeltő jelenségek rémísztették el az utasokat. A közösségi közlekedésre nem mindenki alkalmas higiénés és mentális állapota miatt.

civil | 2010. március 2. | 20:11:59

Nem akarom a dolgot jól összefoglaló firkász érdemeit csökkenteni, de ezt a kérdést nem most, hanem 20 éve kellett volna föltenni a hatalomban lévőknek, és pesze Tzóta egyfolytában. Tudjuk, hogy a mai politikusoknak mi az elképzelése erről? Pedig most folyik a kampány. talán az LMP-nél olvastam távlati és összehangolt fejlesztési elképzeléseket.

ordító egér | 2010. március 2. | 16:08:02

Ez a firkász szépen összefoglalta a dolgot.

NolZoz | 2010. március 2. | 15:23:24

math:
"a két esetből nem világlott ki a konisztens mondanivalód"

Nézd el nekem, írom ami először jön nem agyalok rajta.

lumbágó | 2010. március 2. | 15:11:19

Az elmúlt években használtam néhányszor a bp-esztergom vasutat. 10 éve még alig lézengett utas a vonaton. Most Siemens kocsik, tele utassal, egyetemisták és -fontos- munkába Pestre járók, a falusi pályaudvarok előtt tele a parkoló, mint "Nyugaton". A vonat kényelmes. Persze, nem gyors, 50 km majd' 2 óra alatt, a sín sokszor kattog, a pályaudvari épületek csapnivalóak, Esztergom különösen katasztrófa, a parkolók 19.sz-i alföldi sáros udvarra emlékeztetnek. (Az Alföld ennél már különb.)
Szóval, szerintem közepesen sok pénzből sok normális dolgot lehetne kitalálni. Németországban is a fővonalakra meg a valami jövedelmet hozó mellékvonalakra koncentrálnak, de ott minőséget nyújtanak. Az önkormányzatokat is bevonják. De költségvetési pénzből nem javasolnék tanulmányutat!!

math | 2010. március 2. | 14:30:41

"A két mondat két jelenséget ír le, az egyik egy szabályosan utazó külföldi esete az ellenőrzéssel, a másik pedig a már ismert hazai bliccelő mentalás."

a két esetből nem világlott ki a konisztens mondanivalód.

hunLár | 2010. március 2. | 14:28:57

Moderálási alapelvek- komment törölve -

NolZoz | 2010. március 2. | 13:34:51

komszomol:
Én írtam azt mondatod, math csak reagált rá.

"Nem gondolja senki, de átlagfizetéshez irreálisak a jegyárak"

Azért nem csak erről van szó. Sokan úgy sem fizetnek, hogy megtehetnék (áh csak 2 megállót megyek, szemét BKV ezeknek?, az ellenőrök benézik a használt jegy és egyéb magyarázatokat) Mikor egyetemista voltam sosem volt pénzem még sem blicceltem, először a bérletet vettem meg. Ez valahol elvi kérdés. Egyébként igazad van a jegyár az kész röhej, most már a benzinár is.

NolZoz | 2010. március 2. | 13:30:21

komszomol:
Én írtam azt a mondatod, math csak regált rá.

"Nem gondolja senki, de átlagfizetéshez irreálisak a jegyárak."

Szerintem nem csak erről van szó. Sokan úgy sem fizetnek, hogy megtehetik. (Áh csak 2 megállót járok naponta, köcsög BKV ezeknek?, ellenőrök a használt jegyet simán benézik és hasonló magyarázatok) Ez vhol elvi kérdés. Mikor egyetemista voltam sosem volt pénzem még sem blicceltem, először a bérletet vettem meg. Azt se feledd, hogy úgy tűnik nálunk már csak a zéró tolerancia működik...
Egyébként igazad van a jegyár kész röhej, akárcsak a benzin ára.

KannibálTatárÚr | 2010. március 2. | 12:59:09

Moderálási alapelvek- komment törölve -

KannibálTatárÚr | 2010. március 2. | 12:48:22

Moderálási alapelvek- komment törölve -

komszomol | 2010. március 2. | 12:33:31

"math | 2010. március 2. | 11:47:32

miért gondolja sok honfitárs, hogy neki ingyen jár az utazás..."

Nem gondolja senki, de átlagfizetéshez irreálisak a jegyárak.

Kevesebbet sokan szívesen kifizetnének (most 30-40 Ft-os jegy lenne reális), de nincs választék, ezért inkább semmilyet sem vesznek, és tökéletesen igazuk van.

Mint kiderült NEM ETTŐL veszteséges a BKV.

NolZoz | 2010. március 2. | 12:27:16

math:
"most döntsd el, hogy a kettős éned közül melyikkel szólalsz meg!"
A két mondat két jelenséget ír le, az egyik egy szabályosan utazó külföldi esete az ellenőrzéssel, a másik pedig a már ismert hazai bliccelő mentalás.
(Én egyébként nem bliccelek és mivel bérből élek rendesen adózok is, ezért nekem lehet nagy a pofám. Neked?)

math | 2010. március 2. | 11:47:32

"A múltkor külföldi munkatárs érdeklődött, hogy vajh terrortámadás történt-e mert 5 ször ellenőrizték egy 10 perces út során 2 átszállással :)
Meg persze az is enyhén szólva furcsa miért gondolja sok honfitárs, hogy neki ingyen jár az utazás..."

most döntsd el, hogy a kettős éned közül melyikkel szólalsz meg!

math | 2010. március 2. | 11:45:10

"Akkora és olyan vasúti hálózatot akarunk megvédeni, amely még akkor alakult ki, amikor az se tudtuk, mi az az autóbusz, a kocsit pedig jóformán csak lóval az elején ismertük."

ne felejtsük el kimondani, hogy ezt a FIDESZ csinálta!

NolZoz | 2010. március 2. | 11:37:19

teniszke:
A szárnyvonalakat szerintem nem most nyomták le. Ott vmi volános lobbi lehet a háttérben. Szülővárosomtól kb. 30km Nyíregyháza. Vasúton '87-ben 1,5! óra volt a menetidő, tényleg meg lehetett csinálni, hogy az elejéről leugrottál vizelni és a végén felszálltál. Közben napi min. 8-10 busz járat megy amit folyamatosan fejlesztenek. Ne mondja már nekem senki hogy 25 év alatt nem volt pénz erre a 30 km-re! Gondolom a többivel is hasonló lehetett a helyzet. De nyilván van olyan is aminek az egyik végéről szimplán elköltözött a lakosság. Most meg nincs már pénz semmire, már az ICk is le vannak rohadva. Mikor utoljára pár éve vonatoztam, szimpla vonatkocsira A4 lap volt ragasztva IC sorszámmal, na akkor azt mondtam többet nem ülök vonatra.

teniszke | 2010. március 2. | 10:54:14

Bizony, bizony, Tóth úr! Van gond a közösségi közlekedéssel bőven, ahogy most áll a helyzet. Mondjuk a vasúti szárnyvonalakkal én nem érvelnék, mivel azok kihasználtságát sikeresen lenyomták az utóbbi pár évben az ügyesen összeállított menetrendekkel, okot teremtve a megszüntetésre. Egy BKV-ról, Volánról nem is beszélve (Ön mit tippel, hová folytak a pénzecskék?)...Viszont van itt előrelépés : van pénz regisztrációs jegyek beindítására!
Ilyen színvonaltalan tközl. mellett persze, hogy még az is kocsiba ül, aki nem is akart eredetileg...

NolZoz | 2010. március 2. | 08:49:23

Hmmmm
A "fekete vonat" kifejezést a Szabolcsból érkező vonatra mondták amik ilyen színű honfitársainkat hozták fel Bp-re. Ma már ők is kocsival járnak. Elég gáz, hogy 2 embernek olcsóbb kocsival járni mint tömegközlekedni. Inkább ezzel kellene vmit kezdeni. A BKV már talán a legdrágább az EU-ban, látjuk a szinvonalat és a sok bamba ellenőrt a metrónál, kész röhej. A múltkor külföldi munkatárs érdeklődött, hogy vajh terrortámadás történt-e mert 5 ször ellenőrizték egy 10 perces út során 2 átszállással :)
Meg persze az is enyhén szólva furcsa miért gondolja sok honfitárs, hogy neki ingyen jár az utazás...

Hmmmm | 2010. március 2. | 08:11:57

hm.
ma nem tömöttek munkába járás miatt a vonatok.
sok cég, elsősorban nagyobb létszámot foglalkoztató külföldi, saját buszaival oldja meg munkásai szállítását.
sok fiatal nem ismeri a "fekete vonat" kifejezést, ami a hétvégi és hét eleji ingázókat szállította a fővárosi építőipari és gépgyárakba.
a fővárosi helyi közlekedésnél is ez a helyzet, esetleg időszakos tömöttségük a járatritkítások miatti.

balbakó | 2010. március 2. | 07:13:57

Az eszement privatizáció, inkább kótyavetye, következménye. Sehol a világon nem nyereséges a személyszállítás, viszont a teherszállítással együtt van rá esély. Ezt elpuskázta a Kárpátok Géniusza II, ráadásul Ausztriában vizsgált módon, azaz bűnügy kapcsán (remélem a Cargo ügy nem lefutott!) és most áhítatos pofával lehet mondani, hogy nem is kell, mert nem használják. Két személynél még a gépkocsi jobb, a kényelemről nem is szólva. Igaza van Fónagynak, újra kell szervezni a vasutat az alapoktól.

dubitandum | 2010. március 2. | 03:55:39

Az nem vezércikk, hogy korlátozom a témát az országon belüli személyszállításra. És említést se teszek az EU monopóliumellenes versenyjogi előírásairól.

HIRDETÉS

Látszólag nem túl bonyolult kérdések ezek, mégsem születnek meg rájuk a válaszok hosszú évek óta. Még a kérdéseket sem tesszük fel, így aztán nincs is miért csodálkozni azon, hogy a hazai közlekedésfejlesztésben nyomát sem találni évtizedes távlatoknak, összehangolt elképzeléseknek. Jó évnek számít, ha legalább azon elgondolkodnak, hogy az azonos irányba közlekedő buszokat és vonatokat érdemes-e fenntartani állami pénzből akkor, ha az egyikre sem elég az utas.

A beszari szájtépést jól mutatja, hogy ezen a területen egyetlen dolgot sikerült elérni a rendszerváltás óta: a tömegközlekedést átneveztük közösségi közlekedéssé. Nagyjából ennyiben kimerült a távlatos modernizáció. Sajátos módon egyébként valóban a tömeg hiányzik a legjobban a közösségi közlekedésünkből. Az a sokaság például, amely már naponta autóval jár a többmilliósra duzzadt járműparkú országban. És amelynek tagjai ugyanúgy elvárják, hogy az állam biztosítsa számukra a jó közlekedés feltételeit, mint a vasútra vagy buszra szállók.

Sokan éppen azért ülnek autóba, mert nem tudják elfogadni azt, amit közösségi közlekedés címén ma Magyarországon kapnak. Politikust és polgármestert sem sokat látni vonaton és buszon. Legföljebb akkor, ha tüntetni kell egyegy vonal megmaradásáért. Ha éppen szárnyvonalbezárásról van szó, akkor kivonul mindenki tiltakozni, majd másnaptól legtöbbjük feléje se néz a vonatnak – ahogy addig.

HIRDETÉS

Akkora és olyan vasúti hálózatot akarunk megvédeni, amely még akkor alakult ki, amikor az se tudtuk, mi az az autóbusz, a kocsit pedig jóformán csak lóval az elején ismertük. Éppen ezért könnyű rá azt mondani, hogy eljárt fölötte az idő. Pedig dehogy: azok fölött járt el réges-rég, akik a közlekedéspolitika felkent politikusai és döntéshozói ugyan hosszú évek óta, mégsem tudtak magukból kinyögni jóformán egy értelmes gondolatot sem arról, hogyan érdemes eljuttatni az embereket A-ból B-be a XXI. század Magyarországán.

A vasút ma is korszerű közlekedési eszköz, de csak akkor, ha nem vicinális sebeséggel gondolkodunk róla. Ehhez azonban olyan emberek kellenek, akik tudják, mire érdemes használni a vasutat 2010-ben, és mire nem. Mikor kell inkább a buszt támogatni, és hogyan lehet az embereket az autóból a vonatra ültetni. Amíg ilyenek nem tűnnek fel, illetve szavukat nem hallja meg a politika, addig az állam közlekedési cégei nyelik és egyre csak nyelik majd a pénzt, mindenféle látható eredmény nélkül.

A MÁV, a BKV, a Volánok, az útfejlesztések helyzete egymástól függetlenül nem tehető rendbe. Vagy csak borzasztóan drágán, az állam pénzét és a környezet értékeit egyaránt pazarolva. Ezt erőltetjük most, csakhogy mi nem vagyunk olyan gazdag ország, hogy ezt megtehessük. Megy az alibi szerelvénymozgatás, néha feltűnik egy-egy értelmesebb szakember, kicsit álmodik, de hamar kiteszik a szűrét a pályaudvar elé. Siralmas történet, és csak azért nem kilátástalan, hogy elérünk egyszer egy jobb állomásra, mert már nehéz hová tolatni.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    22 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS