Menetrendszerűen indult hajnaltól a gördülő sztrájk

Ma ismét káosz várható a vasúton: üzemkezdettől az ország bármely pontján és bármikor lebénulhat a vasúti közlekedés. A VDSZSZ újraindította a gördülő sztrájkját, így tiltakozva a közösségi közlekedés átalakításával járó elbocsátások ellen. A MÁV más szakszervezetei egyelőre a tárgyalóasztalt választották.

Hétfőn üzemkezdettől folytatódik a vasutassztrájk - jelentette be vasárnap délután Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke. Az üzemkezdet időpontja területenként eltérő, 0 és 6 óra között lehet, e szerint a határozatlan ideig tartó, úgynevezett gördülő sztrájk eltérő időpontokban kezdődhet. Vasárnap este még csak az látszott biztosnak, hogy mától kiszámíthatatlan lesz, hogy hol és melyik vonat indul el, a sztrájk alatt ugyanis a vonatok egy része nem indul, amelyiket esetleg mégis, bizonytalan, hogy eljut-e egyáltalán a célállomásra. Gaskó István azt elismerte, hogy lesznek regionális különbségek, ezúttal viszont már a tervek szerint a tehervonatokat sem engedik tovább. A munkabeszüntetéssel a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen tiltakoznak.

A VDSZSZ által meghirdetett, a tavaly február óta többször felfüggesztett sztrájkban várhatóan fokozottan vesznek részt a pályavasúti dolgozók, mert a MÁV menedzsmentjétől származó információk szerint mintegy ötezer dolgozó - többségében forgalmi szolgálattevők, váltókezelők és kocsirendezők - leépítésére készül a vasúttársaság. Gaskó István elmondta, hogy szombaton az esti órákban megkapták a vasúttársaságtól a jövő évi menetrend tervezetét, amelyhez mellékelték a felszámolandó vonalakat is. A sajtótájékoztatón is bemutatott dokumentum szerint harminc vonalon szűnik meg a személyszállítás a decemberben életbe lépő menetrendben. Ez - a szakszervezet számításai szerint - még egymilliárd forint megtakarítással sem jár, ami viszont az jelzi, hogy a MÁV-ra kirótt 40 milliárd forintos megvonás további elbocsátásokra kényszeríti a vasúttársaságot.

Gaskó visszautasította, hogy a vasutasok tízezreit és az utasok százezreit érintő vasúti közlekedésről "bratyizással" döntsenek. Tapasztalataik szerint ugyanis ott, ahol - idézzük őt - "a pártember odacsapott az asztalra", ma már nincs szó vonalbezárásról. Mindazonáltal az elnök arra kérte a települési önkormányzatokat, illetve a polgármestereket, hogy ott, ahol a vonalbezárások várhatóak, a sztrájk ideje alatt szervezzenek demonstrációkat a kormány intézkedései ellen.

Azt, hogy káosz lesz a vasúton, jelzi, hogy a VDSZSZ és a MÁV illetékesei ezúttal sem tudtak megállapodni a még elégséges szolgáltatásról. A közlekedési tárca szombati közleménye szerint a VDSZSZ sztrájkfelhívásában közölt indokok nem helytállóak, a munkabeszüntetés a kormányzati szándékok akaratlan félreértésén vagy tudatos félremagyarázásán alapul. A sztrájk helyett célszerűbb lenne tovább folytatni a tárgyalásokat, az előre meghatározott rend szerint. A kormányzati oldal arra számít, hogy az október 20-án folytatódó tárgyalásokon a VDSZSZ is képviselteti magát, és azt reméli, hogy a szakszervezet eláll a "hibás okkal vagy hamis ürüggyel" meghirdetett sztrájktól. A többi reprezentatív vasutas-szakszervezet egyelőre nem csatlakozik a sztrájkhoz, a tárgyalóasztal mellett szeretnének eredményt elérni.

Több Volán-társaság jelezte: mentesítő járatokat indítanak a sztrájk ideje alatt, hogy az utazók eljuthassanak úti céljukhoz.

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke, Gaskó István és Halasi Zoltán vezető ügyvivő
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.