belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
24. csütörtök

Veszélyben a két tannyelvű tanítás

A költségvetésben nem lesz forrás a finanszírozásra

Megszűnne a következő tanévtől a két tanítási nyelvű képzések támogatása a költségvetés tervezete szerint. Az iskolák szerint nem lehet menet közben kihúzni a talajt a diákok lába alól.

Varga Dóra| Népszabadság| 2009. október 2. |35 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

JózanParasztiÉsz | 2009. október 7. | 21:25:26

Mamcika! Az angol kéttannyelvűben azt a nyelvtan tankönyvet használják 11. osztályban, amit az egyetem első félévében a nyelv szakon.:))
De csak 13.ban érettségiznek:))

JózanParasztiÉsz | 2009. október 7. | 21:20:46

Nagyon színvonalas angol kéttannyelvű középiskolába járó gyermekem van.
Vágtat a felsőfokú nyelvtudás felé, 11. osztályban osztálytársaival együtt.
Nem kell tolmács nekik, ha az amerikai nagykövet látogatja meg őket.
A tanáraik nemcsak kiválóan felkészültek, de igazán remek pedagógusok is.

Ha jól értem, akkor egyszerre vonják el az étkezési támogatást és kérnek meg, hogy fizessek be 64000Ft-ot havonta, hogy le tudjon majd érettségizni a gyermek. Rendben van. Szívesen dolgozok olyan munkahelyen, ahol jól lehet keresni, ezennel kérem az új törvény kitalálóit, hogy részemre olyan munkahelyet biztosítani szíveskedjenek, amiből ezt a többletet meg tudom keresni. Kérem minden fizetésre kényszerített szülőknek hasonlóképpen segítsenek!!!

Mi lesz azokkal a gyermekekkel, akik eddig pl angol nyelven tanultak valahol külföldön, s most hogy szüleikkel hazaköltöztek, folytatni szeretnék a tanulmányaikat? Nem olyan egyszerű ám magyar nyelven tanulni nekik!!!

Vagy ahogyan egykor Gyurcsány Ferenc Úr mondta: El lehet menni?
Miért pont a tanulni vágyó embereket kényszerítik erre?

Gyermekem rosszabb helyzetben van most ezzel, mint az a középiskolás, aki "csak megbukott". Mert annak csak 1 tanév anyagát kell bevésni, de ő már 3. éve angolul tanul több tantárgyat. Miért baj az a hazánknak, hogy képeznek több nyelven jól beszélő és értő szakembereket???
Mi a cél? Ki akarják penderíteni őket az országból???
Miért kell tönkretenni valamit, ami jól működik???

Van egy ötletem: Hasonlítsák össze a kéttannyelvűs osztályok tanulóinak a nyelvtudását az azonos évfolyamon azonos nyelvet más középfokú rendszerben tanulókkal. Az eredmények magukért fognak beszélni.

evianna | 2009. október 5. | 08:05:28

Kofa | 2009. október 3. | 12:39:45

nem általánosítok.
hanem a pénz az általánosít: ha a költségvetésben van egy pénz erre, az el lesz költve, sokszor érdemtelenek által.
a Karinthyról én is hallottam, biztos van néhány még, ahol jól tanítanak, de nézd már meg mennyi van belőlük és mit jelent a valóságban a kétnyelvűség! (pedig hatalmas javulás is volt, ahogy hallom - csak közben a képzési forma szélesedett, ott meg már a minőség... nem garantált, hogy finom legyek.)

Nefelejcs | 2009. október 4. | 19:03:12

Kofa, azért mondom, mert ezt olvastam...itt. :)

mamcika | 2009. október 3. | 17:21:11

Az oktatásügy már régen elkezdte a két tannyelvűek fojtogatását - szerintem megint nem átgondoltságból, hanem "véletlenül": az egyetemi nyelvtanárképzés olyan alacsony színvonalú, hogy az egyetemről közvetlenül kijött, s talán a tanár szakmát választó fiataloknak olyan magas a két tanítási nyelvű iskolák színvonala, hogy hozzá sem tudnak szólni.
Azokat, akik így csípőből bírálják a két tanítási nyelvűek színvonalát, nem nyugtatná meg egy alapos minőségellenőrző program, mint a művészeti iskolák esetében? De hogy most mindent felrobbantsanak felelős "szakembereink", hát ezt talán nem kellene!

spicy | 2009. október 3. | 16:49:52

Moderálási alapelvek- komment törölve -

jobbgeza | 2009. október 3. | 16:08:27

Azt gondolom, hogy ekkora baromságot csak az talál ki, akinek a gyereke nem ilyen képzésben tanul! Mit mondok most az érettségi előtt egy évvel a gyerekemnek? Az is tévhit, hogy itt csak gazdag szülők gyerekei tanulnak! Felháborító! Ilyen erővel meg lehetne szüntetni az orvosi egyetemre készülők biiológiafakultációját, a jogi egyetemre készülők történelemfakultációját stb.! Természetesen én ezt nem akarom, mert tovább látok az orromnál. Nem az az életfilozófiám, hogyha megdöglik a tehenem, dögöljön meg a szomszédé is! Ha a kormánynak az a terve, hogy elbutítson minden tanulni szándékozót, akkor ez a terv sikerülni fog, és egy "jól választó", könnyen irányítható tömeg alakul ki!

Kofa | 2009. október 3. | 12:39:45

evianna | 2009. október 2. | 20:35:08

azt nem látom be, miért kellene félosztályos oktatás mondjuk, matekból, vagy a természettudományi tárgyakból?
annak ugyanolyan órának kell lennie, mint a többinek, ugyanazt a tudásmennyiséget kellene átadni, különben lesz egy erős nyelvtudás és egy gyengus tudásbeli felkészültség.

Mert idegen nyelven tanulni nehezebb, mint az anyanyelveden. Mert a felkészítő év során ugyan kapnak szaknyelvi alapozást a gyerekek, a szakkifejezések legtöbbje menet közben kerül elő.

spicy | 2009. október 3. | 00:33:31

a szandekkal nincsenek gondok, a kivitelezessel vannak! legtobbszor alaptantargyak rovasara tartanak nyelvorakat olyan tanarok, akik maguk sem beszelik a nyelvet...

Ezt tapasztalatból mondod? Egyetlen angoltanárom tudására sem volt soha panasz, pedig volt belőlük egy pár. A tárgyak tanításában voltak módosítások, pl. a magyar tantervet nem ismerő külföldi tanárok hiába anyanyelviek, a magyar követelményekből (kevés kivételtől eltekinte) nem tudták igazán jól felkészíteni a diákokat, ezért ma már a nyelvet jól beszélő, magyar tanárok oktatják ezeket.

Nefelejcs | 2009. október 2. | 20:41:28

Azért az elég durva, hogy angolul tud valamit egy érettségiző magyar gyerek, magyarul meg nem...

Tapasztalatból mondod? Nálunk minden elhangzott mindkét nyelven; matekból az eltérő jelöléseket is (tan vs. tg, cot vs. ctg stb.) is elmondták.

evianna | 2009. október 2. | 20:27:37

az alapoktatással kellene többet törődni (a két tannyelvű suliknál is), mert ott egyre nyilvánvalóbb, hogy nagy bajok vannak.

Ne általánosíts! Egyes iskolák ilyenek, mások olyanok. Hasonlítsd pl. össze a karinthy-s nemzetközi érettségi pontszámokat a világátlaggal:
http://www.karinthy.hu/pages/ib/hu/ib_stat.html

spicy | 2009. október 3. | 00:33:31

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mamcika | 2009. október 2. | 22:31:15

Nekem az az érzésem, hogy a minisztériumi felelősök gyors ötletbörzét tartanak reggeli kávézás közben, s hirtelenjében megvitatják még így a választások előtt : mit lehet tönkretenni? Nem is a rosszindulatot feltételezem részükről, egyszerűen a tájékozatlanságot és a szaktudás hiányát. egyszerűen a szakmaiatlanságot, amely most elárasztja ezt az országot. Én nem hiszem magam okosabbnak másoknál, de valahogy az a napnál világosabb, hogy a két tanítási nyelvű oktatás „Európába vezet”. Nem csak az vezet oda, de EZ határozottan oda vezet. Kivel konzultáltak a minisztérium munkatársai? Hol végeztek terep- és esettanulmányokat, felméréseket? Kire hallgattak már megint? Egyáltalán tudják-e hány lába van egy átlag gyereknek?
A két tanítási nyelvű iskolák nagyban jelentenek a vidéknek is intellektuális felzárkózási vagy hátránykompenzálási lehetőséget.
Egyszer már legyen egy döntésnek felelőse: álljon elő, érveljen, hallgassa meg a másik oldat is!

Nefelejcs | 2009. október 2. | 20:41:28

Azért az elég durva, hogy angolul tud valamit egy érettségiző magyar gyerek, magyarul meg nem...
Azt sem látom be, hogy miért kell felbontani az osztályokat - ugyanannyi tanárral el lehet látni a tanítást - beszélje a tanár az idegen nyelvet. Nem tudja? Akkor miért is előírás egy nyelvvizsga a diploma mellé?
Az orrom előtt tanulna osztályok két nyelven - igaz, csak 3-4 tantárgyat tanulnak idegen nyelven, de már az is több. Az egész osztály csak két csoportra van osztva - ez annyi, mint ahogy én tanultam x éve angolul - mindenféle állami kiegészítés nélkül.
Egyébként, lehet, hogy vörös a fejem - csak most láttam a híradóban, hogy (francia) gimnáziumban x településen bevezették, hogy az az osztály, ahol nincs igazolatlan hiányzás, 2000 eurót kap, félév végén 10 ezret - hogy járjanak a gyerekek iskolába. Azért álljon már meg a menet!!
Én még azt hallottam, hogy az érettségi nem kötelező. Most meg...Aki akar, az tanul is. Aki meg nem, hát annak hiába tartanak kiscsoportos órákat közös pénzből.

evianna | 2009. október 2. | 20:35:08

Kofa | 2009. október 2. | 20:24:57

azt nem látom be, miért kellene félosztályos oktatás mondjuk, matekból, vagy a természettudományi tárgyakból?
annak ugyanolyan órának kell lennie, mint a többinek, ugyanazt a tudásmennyiséget kellene átadni, különben lesz egy erős nyelvtudás és egy gyengus tudásbeli felkészültség.
ezt akarjuk?
ezzel segítünk a gyereknek?

evianna | 2009. október 2. | 20:30:43

bocs, az utolsó mondat egy kicsit indulatosra sikeredett, nem akarok senkit megbántani, de azzal már tele van a hócipőm, hogy az állam ezt nem veheti el, mert ez nekem kell!
cserébe vegyen el mástól?

evianna | 2009. október 2. | 20:27:37

spicy:
teljesen egyetértek - az alapoktatással kellene többet törődni (a két tannyelvű suliknál is), mert ott egyre nyilvánvalóbb, hogy nagy bajok vannak.
akkor pedig nem lesz nálunk "versenyképes tudás" - hiába tudja a gyerkőc spanyolul a biológiát, ha nem tud eleget abból a tantárgyból.

és messze nem biztos, hogy szülőknek kellene finanszírozniuk (épp elég baj, hogy a gazdag hülye gyerek mindenhová bekerül és alighanem lehúzza a színvonalat) - ott az EU, tessék elkezdeni lobbizni, hogy ilyen ösztöndíjakra lenne szükség!
de csak ülni és hápogni...

Kofa | 2009. október 2. | 20:24:57

OldTriker: "Nem egészen értem a problémát. A támogatás nem szűnne meg, csak az emelt összeget veszik le. A két tannyelvű képzés általában nyelvi előkészítő évfolyammal indul, erre ezután is járna az emelt normatíva. Az idegen nyelv órák a többi iskolában is csoportbontással zajlanak, ők is meg tudják oldani emelt támogatás nélkül."

A kéttannyelvű iskolában az idegen nyelven oktatott tárgy oktatása fél osztályos csoportokban történik. Ehhez két terem és két tanár kell, vagyis diákonként kétszer annyi pénz. Most már talán érted.

Van egy ismerősöm. Veszett liberális, a piacgazdaság mindenek felett, az állam menjen a sunyiba. Egyetlen dologban tesz kivételt: az oktatásban, és pont azért, hogy a szegényebb emberek gyereke is járhasson egyetemre - meg kéttannyelvűbe.

spicy: "aggodhatnank azert is, hogy nincsenek jo szakmunkasaink, jo mezogazdaszaink..." - igen, aggódunk is; nem veszik fel a képzetlen embereket, miközben Európában kevés a jól képzett szaki. A jól képzett fogalmába ma már a nyelvtudás is beletartozik. Nem lenne jobb, ha mindannyian jól beszélnénk idegen nyelveket? Ha nem kellene megvárni, míg egy cikk/szakkönyv/kezelési útmutató elkészül magyarul, hanem rögtön el tudná olvasni az autószerelő vagy mezőgazdász azt, ami neki kell? A "jómunkásember" fogalma megváltozott.
Informatikus vagyok, a mi szakmánk talán az átlagnál is jobban szenved attól, hogy elavul az információ, mire megjelenik magyarul, de szerintem ez a folyamat minden szakmában megjelent már valamilyen szinten.

spicy | 2009. október 2. | 19:46:34

Moderálási alapelvek- komment törölve -

spicy | 2009. október 2. | 19:20:38

Moderálási alapelvek- komment törölve -

evianna | 2009. október 2. | 18:42:50

nane nane | 2009. október 2. | 09:52:17

örülni nem örülök, de tudom, hány helyen és milyen színvonalon kínálnak kéttannyelvű oktatást, és mit takar az valójában.
biztosan van néhány egészen kiváló iskola, de ők nyilván meg fognak tudni pályázni uniós pénzeket erre a célra - azok, ahol nemzetközi érettségit lehet tenni, biztosan meg is kapják.
a többinél meg minek állami pénzt áldozni erre?

várakozó | 2009. október 2. | 14:03:25

Moderálási alapelvek- komment törölve -

zeni | 2009. október 2. | 13:21:16

Szerintem meg kár így elaprózni a spórolást, az oktatás finanszirozását úgy ahogy van meg lehet szüntetni!
Mennyit lehetne átirányitani közvetlenül a pártkasszákba, meg lehetne emelni az arcpiritóan alacsony összegü menedzser szerződéseket dupla végkielégitéssel.
Persze a miniszter meg a bagázsa meg kell hogy maradjon, kell aki aki ezt az áldásos tevékenységet levezényeli.
Aki meg annyira háklis, hogy ugy gondolja nem árt a gyereknek tanulni az meg fizesse meg.

gépszabadság | 2009. október 2. | 13:08:42

Emberek! Nézzetek már körül Magyarországon, és vegyétek észre, hogy a magyarok mennyire le vannak maradva idegen nyelvtudás szempontjából! A két tannyelvű képzés a legjobb konstrukció arra, hogy a gimnáziumi tananyag elsajátítása mellett felsőfokon megtanuljanak a diákok egy idegen nyelvet. Hihetetlen, hogy az 2009-ben, az EU-ban, az idegen nyelvtanulási formák finanszírozása nem alapfeladatnak számít, hanem valami elitképzésnek. Elképesztő, hogy a gyurcsány-bajnai korszak után romokban hever a gazdaság, az egészségügy és az oktatás.

És mivel itt sokan a tanárok nyelvtudásának színvonalát kritizálják, azt gondolom erre nem a forrásmegvonás a válasz, hanem olyan tanfolyamok finanszírozása, ami fejleszti az idegennyelvi képességeiket.

Én elhiszem, hoyg itt néhány hozzászóló, akinek nincs meg a kell nyelvérzéke ill. szorgalma már csak dacból vagy irigységből is pénzt vonna el ezektől az iskoláktól, de azt gondolom a jövő értelmiségének szüksége van az idegen nyelveket jól beszélő emberekre.

monawyn | 2009. október 2. | 11:40:14

A két tannyelvű alatt és kifejezetten azokat a gimnáziumokat és szakközépiskolákat értem (Karinthy, Kölcsey, Károlyi, Gundel), amelyek magyar tanrend szerint, de idegen nyelven oktatnak.

Ha ezekben az iskolákban figyelnek arra, hogy csak megfelelő minőségben oktassanak, szerintem nem lehet gond. Sajnos sok hagyományos gimnáziumban nagyon rossz a nyelvi képzés, és heti 6 órában nem lehet úgy megtanulni egy nyelvet, hogy azt később valóban hasznosítani lehessen.

Elkerserítő az ország fiataljainak nyelvtudása, nem a két tannyelvű iskoláktól kellene elvenni a támogatást.

silenthill1 | 2009. október 2. | 11:34:14

Ezek után sírjon valakinek a szája, hogy nem tud több nyelven a magyar.

Gaspar | 2009. október 2. | 11:19:14

monawyn,

A 100 két tannyelvű iskola között biztosan van néhány, amelyik megfelelő színvonalon oktatja a nyelvet. Lehet, hogy a Karinthy ilyen.
Az elmúlt években ugyanakkor nyakra-főre engedélyezték az ilyen típusú képzések indítását.

Egyébként magam is oktattam "külföldön végzett", idegen nyelven tanítani hivatott tanárokat, akik túlnyomó többsége alig elfogadható szinten beszélte az adott nyelvet.
Attól ugyanis, hogy valaki hallgat 2 vagy 4 szemesztert külföldön, még nem fogja megfelelően elsajátítani a nyelvet.

Ismerőseim, akik között több külföldi vagy valóban két anyanyelvű gyerek szülője is akad, igen rossz tapasztalatokat szereztek a magyarországi két tannyelvű oktatásról.
Valóban, nem látom értelmét, hogy algériai, szenegáli vagy magyar akcentussal az idegen nyelvet általában nem jól ismerő tanárok tanítsanak idegen nyelven magyar tananyagot Magyarországon.

Ami pedig a nemzetközi érettségit illeti, nem ártana felvilágosítani a magyar szülőket és diákokat, hogy EU csatlakozásunk óta mindegyik EU tagállam elfogadja a bármely más Eu tagállam által kiadott érettségi bizonyítványt, azzal a jövendőbeli hallgató ugyanolyan feltételekkel iratkozhat be vagy felvételizhet a többi tagállam egyetemére, mint a hazai diákok.

sos7 | 2009. október 2. | 11:16:09

Az én gyerekem is két tannyelvűbe jár (II.ker.), magas a színvonal, anyanyelvi tanárai is minden évben voltak-vannak.Az előrehozott, emelt angol érettségin a vizsgabiztos kiment utána a folyosóra hogy megkérdezze, hogy hol élt külföldön, mert olyan jó a kiejtése, pedig egy hetet sem töltött angol nyelvterületen. Mivel 5 gyerekünkből 4 iskolás nekünk pl. nagy megterhelést jelentene, ha a szülőknek is be kellene szállni a finanszírozásba.

Vito99 | 2009. október 2. | 11:14:13

Nekem 3 gyermekem van, a két nagyobb jár kéttannyelvű gimibe. Szerencsére okosok, így bejutottak oda, ahová szerettek volna. Mindenkinek ott a lehetőség, hogy ilyen iskolába járjon! Én nem tudnám megfizetni a magántanárokat, ezért mentek ide a gyerekeim. Normálisan élünk, de éppen csak kijövünk a fizetésünkből. (nincs cigi, ital, sem márkás cuccok)A nagylányom jövőre lesz végzős, most ezzel a döntéssel és még egyéb kósza hírekkel eléggé elkeserítik a diákokat is, nem tudják mi lesz velük, volt -e értelme a sok tanulásnak! Egyébként nem tudnám miből fizetni a tandíjat, jó itt egyeseknek akinek nem okozna gondot! Aki pedig Japánnal példálózik, kicsit hasonlítsa már össze Magyarország és Japán helyzetét!

monawyn | 2009. október 2. | 11:02:02

Gaspar,

Nincs igaza. A tanáraim mind külföldi egyetemeken végzett, vagy több év külföldi tapasztalattal rendelkező szakemberek voltak. Nem a Rigó utcában szerezték a nyelvvizsgájukat! Minden évben minimum két külföldről (főleg Nagy-Britanniából) érkezett nyelvtanárom volt.

A nemzetközi szabványról meg csak annyit: a Karinthy minden nemzetközi szabványnak megfelel, és nemzetközi érettségit ad.

Gaspar | 2009. október 2. | 10:46:10

Old Triker,

Több ismerősöm is panaszkodott a két tannyelvű képzésre és mindegyikük kiválóan beszél idegen nyelveket. Csak tudja, általában utána panaszkodnak. A szülők, akik oda íratják a gyereküket, általában maguk sem tudnak nyelvet, ezért nem is tudják megítélni az oktatás színvonalát. Ráadásul, mivel ez most divat, és senki sem szereti, ha be kell vallania, hogy hülye volt, mind a szülők, mind pedig az oda járó diákok azt mondják, hogy ezek a képzések jók.

De gondoljunk bele, ma Magyarországon a legtöbb, nyelvszakot végzett nyelvtanár sem tudja megfelelően az oktatott idegen nyelvet.
Akkor hogyan tudná azt megfelelő szinten elsajátítani egy átlagos általános iskolai tanár vagy egy biológus szaktanár?
Mi értelme van annak, hogy egy Rigó utcai nyelvvizsgával rendelkező, rossz kiejtéssel beszélő magyar fizika tanár oktassa a magyar fizika tananyagot?
Olyan, aki maga soha nem tanulta külföndön a tárgyat, általában nem élt idegen nyelvterületen, vagy legfeljebb 6 hónapot, nem ismeri a beszélt nyelvet és szófordulatokat, mégis hogyan oktathatna idegen nyelven?

A nemzetiségi oktatást leszámítva én ennek semmi értelmét sem látom.
Annak viszont lenne valami értelme, hogy a részben fizetős, valóban két tannyelvű iskolák pl. angol anyanyelvű tanárokkal, angol módszer szerint oktassanak. természetesen nem lenne szükség 100 ilyen iskolára, de 3-4 nagyon elkelne belőle.

Mellesleg fenti okok miatt a magyar két tannyelvű iskolák semmilyen nemzetközi szabványnak sem felelnek meg.

monawyn | 2009. október 2. | 10:42:25

Nem értek egyet a hozzászólók többségével. A Karinthy Frigyes Gimnáziumban végeztem, és a mai napig úgy gondolom, hogy sehol máshol nem tanultam volna meg olyan szinten angolul, mint ott. Az életem azóta is az angol nyelv körül forog, ajtókat nyitott ki, lehetőségeket adott a nyelvtudásom. Nem érzem úgy, hogy az oktatás színvonala rosszabb lett volna, mint bárhol máshol. Bár öt éven keresztül fénymásolt tankönyvekből tanultunk, mert a hivatalos könyvek használhatatlanok voltak, ezt sem bántam.

Volt osztálytársaim azóta sikeres ügyvédek, orvosok, tanárok, mérnökök, felsőfokú angol nyelvtudással. Pont olyan emberek, akikre ennek az országnak szüksége van.

Van választási lehetőség, nem kötelező két tannyelvűbe járni. De aki szeretne, attól ne vonják meg ezt az opciót.

komszomol | 2009. október 2. | 10:21:35

"nane nane | 2009. október 2. | 09:52:17

Már rég két tannyelvűnek kellene lennie a középfokú oktatásnak, annak érdekében hogy a hazánk és polgárai versenyképességét növeljük."

Ne tessék viccelni! Japánban két tannyelvű? Nem. És sikeresek? Na ugye!

OldTriker | 2009. október 2. | 10:20:23

Nem egészen értem a problémát. A támogatás nem szűnne meg, csak az emelt összeget veszik le. A két tannyelvű képzés általában nyelvi előkészítő évfolyammal indul, erre ezután is járna az emelt normatíva. Az idegen nyelv órák a többi iskolában is csoportbontással zajlanak, ők is meg tudják oldani emelt támogatás nélkül.

Gaspar!
A két tannyelvű képzés színvonalára még se diákot, se szülőt nem hallottam panaszkodni.

Nane!
A fizetőssé tételt kizárja a törvény. Ez a cikkben is szerepel. A két tannyelvű képzés nem fog megszűnni, csak kicsit még nyafognak, akiknek kicsit kevesebb jut jövőre.

nane nane | 2009. október 2. | 09:52:17

Kedves Evianna,
maga minden bizonnyal egy nagyon kedves hölgy, akivel szívesen meginnék egy kávét, de a hozzászólásai rendszeresen kiverik nálam a biztosítékot. :-)
Már rég két tannyelvűnek kellene lennie a középfokú oktatásnak, annak érdekében hogy a hazánk és polgárai versenyképességét növeljük. Ehhez képest a mostani döntés durva visszalépés! A fizetőssé tétel tovább növeli a kontraszelekciót, és még kevesebb esélyt hagy a közepes jövdelemmel rendelkezők és a szegények gyermekeinek arra, hogy a képességeiknek megfelelő életpályát fussanak be.
Ennek fényében megkérdezném: minek örül ennyire?

evianna | 2009. október 2. | 09:40:02

Gasparral értek egyet.
iskolaválasztáskor megnéztünk néhány ilyen sulit is, és erős kétségeim vannak a minőséggel kapcsolatban, alighanem csak csalogató cégérről van szó, legalábbis az esetek többségében - a finanszírozás viszont nyilván egyforma.

a másik:
ha a kéttannyelvű (nem a nemzetiségi!) suliban szerzett érettségi többet ér, akkor valójában azok, akik odajárnak, a későbbi életpályájukon magasabb jövedelmet tudnak elérni, mint a sima iskolákban végzettek - állami támogatással.
a differenciálást talán nem kéne államilag támogatni, akinek viszont konkrét érdeke fűződik hozzá (vagy éppenséggel kivagyiságból akarja), az igenis, fizessen többet. (meg fog neki térülni.)

Clearwater | 2009. október 2. | 08:59:08

Nagyon helyes. A kormány megtalálta a módját, hogyan lehet itthon tartani a legjobb szakembereket.
Gratulálok. Csak így tovább. Sőt, továbbmegyek, ha senki sem jár iskolába egyáltalán, akkor a romák aluliskolázottsága is megszűnik.

Gaspar | 2009. október 2. | 08:19:15

Ez kivételesen egy helyes döntés.
teljesen normálisnak tartom, hogy az alapoktatáson felüli pluszt a szülők fizssék, annál is inkább, mert akkor legalább minőséget lehetne követelni.
Nem hiszem ugyanis, hogy az elmúlt években bárki is mérte ennek a 10 iskolának a teljesítményét és felteszem, hogy a szülők többsége, aki ilyen iskolába íratta gyerekét, nem tudja, hogy az ott tanító tanárok túlnyomó része maga sem beszéli megfelelő szinten azt az idegen nyelvet, melnek használatára a diákokta hivatott oktatni.

Nyilván ez is a pénzről és a divatról szól. Az iskolák versengenek a gyerekekért, a szülők, akiknek többsége maga sem beszél idegen nyelven, szeretné, ha a gyereke később jól buldogulna, amelynek feltétele az idegen nyelv tudás, ráadásul még plusz pénzt is le lehet ezért akasztani a minisztériumról.
ha az ilyen képzéseket fizetőssé teszik, talán a szülők is jobban megnézik, hová íratják gyerekeiket, és az iskolák is jobban meggondolják, hogy érdemes-e kétes eredmény fejáben gyorstalpaló nyelvtanfolyamra beíratniuk tanáraikat.

HIRDETÉS

Megszűnik a két tanítási nyelvű oktatási programok finanszírozása a következő tanévtől: a költségvetési törvény tervezetében már nem szerepel támogatási összeg erre a célra. Tatai-Tóth András, az MSZP oktatási munkacsoportjának vezetője szerint a két tannyelvű oktatás nem számít oktatási alapfeladatnak. Nem akarják beszüntetni a két tannyelvű képzést, de a finanszírozására máshonnan kell forrást találni - az önkormányzatnak vagy a szülőknek kell állniuk a költségeket.

Magyarországon 22 éve folyik két tannyelvű képzés: az első angol nyelvű oktatás 1987-ben indult el a budapesti Karinthy Frigyes Két Tanítási Nyelvű Gimnáziumban és Sárospatakon. Ma több mint száz iskolában működnek két tanítási nyelvű osztályok. Ezekben úgy 30 ezer diák tanul, akik általában öt tárgyat idegen nyelven tanulnak, és idegen nyelven is érettségiznek. Mivel ez csoportbontásokat igényel, több pedagógusra van szükség, ezért drágább ez az oktatási forma. Az idejárók után kiegészítő támogatást is kaptak a fenntartók. Ennek összege az előző tanévben 74 ezer forint volt, az idén 68 ezer, januártól a tervek szerint 64 ezer forintra csökken az összeg - 2010. szeptemberétől pedig teljesen megszűnik.

Bognár Anikó, a Karinthy Gimnázium igazgatóhelyettese szerint egy működő rendszer alól nem lehet egyetlen tollvonással kihúzni a finanszírozást. A támogatás megszüntetése ugyanis az oktatásban megszokott felmenő rendszer helyett (vagyis amikor a változtatások csupán a kezdő évfolyamokat érintik, így a diákok már tisztában vannak tanulmányaik megkezdése előtt azzal, hogy mire számíthatnak) minden évfolyamot érint. Ezt egy érettségi előtt állóval nem lehet megtenni: aki angol nyelven készült az érettségire, az nem tanulhatja a tárgyat tovább angolul? Milyen nyelven érettségizik?

HIRDETÉS

- A magyar és az angol nyelvű vizsga nem ugyanazt a felkészülést igényli, az egyes szakkifejezéseket például biztosabban tudják a diákok azon a nyelven, amelyen éveken át tanulták - mutatott rá. A szülők többnyire nem tudják majd fizetni a költségeket, az önkormányzatok pedig már amúgy is megfeszülnek az elvonások miatt. Bognár Anikó úgy fogalmazott: szakmailag átgondolatlan és pedagógiailag elhibázott épp az erős nyelvi képzés támogatásának megvonása egy olyan országban, ahol a felsőoktatási hallgatók 30 százaléka nyelvvizsga hiányában nem kaphat diplomát.

Horn György, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének elnöke felháborítónak tartja, hogy előzetes értesítés nélkül meg akarják szüntetni a két tannyelvű programok finanszírozását. Szerinte az állam ezt nem tehetné meg, a szülők beperelhetik, és meg is nyernék a pert. Rámutatott: legföljebb a következő tanévben induló évfolyamok esetében lehetne bevezetni egy ilyen változtatást, de a már a képzésre járó diákok "alól" nem lehet teljes egészében kirántani a finanszírozást. Megjegyezte: az önkormányzatok az oktatásért nem is kérhetnek pénzt a szülőktől.

Az oktatási tárca érdeklődésünkre mindössze annyit közölt: a jövő évi költségvetés tervezése folyamatban van, az Oktatási és Kulturális Minisztérium a lehetséges módosításokra tekintettel költségvetési kérdésekben csak a tervezet végleges elkészülte után tud pontos információkat nyújtani.

Elvonások az oktatásban

 

Megszűnik a mérési, értékelési feladatok - például az évenkénti kompetenciamérés - támogatása (ez az idén 600 millió forint volt).

Megszűnik a teljesítménymotivációs alap, amelyből a kiemelkedő munkát végző pedagógusokat lehet díjazni

Megszűnik a 11 700 forintos pedagógus-továbbképzési normatíva (a hétévenkénti továbbképzési kötelezettség marad).

Az érettségi vizsgák megszervezésének támogatása egymilliárd forintról 288 millió forintra csökken.

A szakmai vizsgák lebonyolításának támogatása 570 millió forintról 192 millió forintra csökken.

Az alapfokú művészetoktatás támogatása 860 millió forintról 460 millió forintra csökken.

A szakmai és informatikai fejlesztési feladatok támogatása ötmilliárdról egymilliárd forintra csökken.

A pedagógusok szakkönyvvásárlási normatívája (fejenkénti öszszeg) 14 ezer forintról 4 ezer forintra csökken.

A kedvezményes gyermekétkeztetés normatívája 65 ezerről 22 500 forintra csökken.

A kollégiumi lakhatási feltételek megteremtésének normatívája 177 ezerről 165 ezer forintra csökken.

A közép- és szakiskolába bejáró diákok normatívája 18 ezerről 15 300 forintra, az intézményi társulás óvodájába, általános iskolájába járó gyermekek támogatása 42 800-ról 36 300 forintra csökken.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    35 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS