Lázár Jánost, még mint a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt bízták meg azzal, hogy készítsen fejlesztési tervet a Hajógyári-sziget 2006-ban eladott, majd 2013 végén négymilliárd forintért visszavásárolt hét ingatlanának hasznosítására. Az államtitkár akkor a Magyar Kajak-Kenu Szövetségnek (MKKSZ) passzolta tovább a feladatot, a szövetség pedig egy várostervező céget bízott meg a munkával. De ha már belevonták az ügybe, a szövetség kissé „maga felé hajlította” a tervezők kezét.
Mint ahogy arról a HVG annak idején beszámolt, a JövőSziget címet viselő 26 oldalas előkoncepció fő eleme a sziget déli csücskére álmodott sport- és rekreációs központ volt. A 12,2 hektáros területre kajak-kenu sprintpályát és vízi színpadot álmodtak. A belső öböl felé pedig a bejáró híd folytatásaként egy gyalogosátkelőt terveztek. A fejlesztésre kijelölt 37 hektáros déli terület gyakorlatilag lefedi a jelenlegi kormánymegrendelést (a római kori romok, a volt hajógyár, a déli nyúlvány szórakozóhelyei és a hajókikötők területe). A terület fennmaradó részére akkor régészeti parkot, múzeumokat, éttermeket és irodákat terveztek.
|
A sziget déli csücske jelenlegi állapotában Banczik Róbert |
A terv nem sokat foglalkozott – nem is volt feladata – a Sziget Fesztiválnak is helyet adó 46 hektáros Május 9. parkkal. Megelégedett a játszóterek és a zöld felület megújításával. Az óbudaiak valószínűleg már ennek is örülnének. A kormány tavalyi megrendeléséből azonban teljesen kimaradt a 108 hektáros sziget nagyobbik, a városlakók által gyakorta felkeresett északi része. A koncepcióalkotók valószínűleg nem is foglalkoznak majd ezzel a területtel, a tágabb környezetéhez sem próbálják hozzáilleszteni.
A sziget fejlesztése teljesen függetlenül fut a szintén III. kerületi római-parti védműberuházástól és az egykori Gázgyár területének hasznosításától is. Az egy tengelyen fekvő, szinte összeérő területekre egymástól függetlenül készülnek hasznosítási tervek, esetlegesen egymást kioltó funkciókkal. Utóbbiak egyébként a fővárosi önkormányzat megbízásából.
A Miniszterelnökség nem válaszolt a Hajógyári-sziget tervkészítését firtató kérdéseinkre. Információink szerint a feladattal házon belül L. Simon Lászlót, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkárát bízták meg, aki a Hadrianus-palota okán a Forster örökségvédelmi Központot is bevonta a tervezésbe.
Kérdés, mennyi figyelem jut erre a Vár átépítését célzó Hauszmann-terv mellett. A kormány mindenesetre a Liget projekthez hasonlatosan a Hajógyári-sziget fejlesztését is lebonyolítaná a következő választásokig. A határozat a 2015–2018-as időszakot jelöli meg a megvalósításra. Ha a kormány elfogadja a koncepciótervet, akkor a sziget fejlesztését ismét kiemelt beruházássá minősítik.