Kiherélt Origo: 18 év lemészárolt munkája

A kiadó szerint az Origo hírportál lesz a jövőben is. Ez a távozók szerint még igaz is lehet, de a minősége és a tartalma már korántsem lesz hű a portál múltjához.
Tüntetés az Origo székháza előtt a főszerkesztő távozásának napján
Tüntetés az Origo székháza előtt a főszerkesztő távozásának napján
Móricz-Sabján Simon

„Tehetségtelen emberek pár nap alatt gyakorlatilag teljesen értelmetlenül lemészárolták tizennyolc év munkáját” – így fogalmazott György Péter esztéta, az Origo egyik alapítója a hírportál nagy vitát, tiltakozáshullámot generáló főszerkesztőváltásáról, amely miatt maga is otthagyta a céget.

A Kreatív Online-nak adott interjúban arra a kérdésre, hogy politikai döntés állhatott-e Sáling Gergő leváltása mögött, úgy válaszolt: „Nem tudok másra gondolni. Ez formális logikai következtetés.” Igaz, később annyiban árnyalta a képet: nem tartja kizártnak, hogy a döntésben szerepe volt az Origo tervezett szerkezeti átalakításának, ám szerinte ez esetben is „óriási menedzsmenthiba”, ami történt.

Mint ismert, június elején – nem sokkal azután, hogy az Origo megírta Lázár János költségtérítéses ügyét – váratlanul leváltották a portál főszerkesztőjét. A hírek arról szóltak, hogy politikai nyomásra kellett távoznia az újságírónak, ám ezt Lázár János, a portáltulajdonos Magyar Telekom, valamint az Origo kiadója is cáfolta.

Később viszont mind több forrás erősítette meg, hogy a Miniszterelnökségtől érkezhettek panaszok – az állammal jókora üzleteket kötő – tulajdonoshoz a kormánypárti politikusokat kellemetlenül érintő cikkek miatt. A történtek miatt sok origós újságíró felmondott, a Kettős Mérce pedig két tüntetést is tartott, a tiltakozó demonstrációkon több ezren vettek részt.

A botrányos főszerkesztőváltás okait kutatta a Heti Válasz is, és a lapban közölt cikk szerint nem politikai, hanem pénzügyi magyarázata van a történteknek. A jobboldali lap internetes oldalán tegnap közzétett cikkrészletben azt állítják: „Az Origo június eleji főszerkesztőváltása nem a sajtószabadság végéről szól. Inkább azt igazolja, hogy az online sajtó pénzügyileg még a nyomtatottnál is kiszolgáltatottabb.”

A cikk szerint az Origo az utóbbi hat évben anyagilag messze nem volt sikertörténet, tavaly például „-420,8 milliós gigantikus eredménytelenséget” produkált a kiadó cég.

Azt viszont a jobboldali lap sem zárja ki, hogy lehetett politikai nyomás. „Aligha csoda, ha egy közéleti portál főszerkesztőváltásánál felmerül a politikai befolyásolás gyanúja – a pártok és a sajtó ugyanis sosem voltak hermetikusan elkülönítve egymástól. A szavazatvásárlós bajai videó óta tudjuk, hogy a Hvg. hu munkatársai az MSZP székházából kaptak muníciót a botránykeltéshez, és nyilván az is életszerű, hogy fideszes politikusok telefonálgatnak, ha a kormány széles sávú internetterjesztési partnerének (Magyar Telekom) lapja (Origo) kellemetlen írásokat közöl Lázár János utazási szokásairól vagy Rogán Antal ingatlanjairól.”

Végül a lap arra a megállapításra jut: „az Origo politikai nyomásgyakorlás nélkül is végstádiumba jutott”.

Az ügyben segítheti a tisztánlátást az, hogy – miként azt a Népszabadság hírül adta – meglehetősen befolyásos személyiség próbál most tájékozódni a főszerkesztőváltás okairól. Joachim Gauck német államfő budapesti látogatása során vasárnap este a Kempinski szállodában egy magánvacsorán, amelyen régi ismerőseit, Demszky Gábort, Kenedi Jánost, Kőszeg Ferencet és Varga Lászlót látta vendégül, szóba került az Origo-ügy is. Joachim Gauck – a beszámolók szerint – az Origo főszerkesztőváltásával kapcsolatban megjegyezte: ez fontos ügy, és utánanéz majd, hogy mekkora ebben a német felelősség. Ezzel arra utalt, hogy az Origo-tulajdonos Magyar Telekom a Deutsche Telekom leányvállalata.

Az elnöki ígéret kapcsán megkerestük a Magyar Telekomot. A cég azt közölte: „A Magyar Telekom nem kapott ezirányú megkeresést a Deutsche Telekomtól, és mind a Magyar Telekom, mind pedig a Deutsche Telekom már korábban nyilvánosságra hozta ezzel kapcsolatban az álláspontját.” (A két cég határozottan cáfolta a „vádakat”, s nyomatékosan leszögezte: „semmikor semmilyen befolyást nem gyakoroltak”.)

Bár az Origo kiadója szerint az „olvasottságuk nem változott a szokásos dinamikához képest az utóbbi hetekben”, a portál hírkínálatán meglátszik az, hogy a főszerkesztőváltás miatt sorra mondtak fel a munkatársak: a szokásosnál kevesebb a saját információ, különösen az exkluzív értesülés.

Az egyik most távozott újságíró érdeklődésünkre – névtelenséget kérve – úgy fogalmazott: „Amit ma látni, az egy kiherélt Origo. Sokan azonnal felálltak, azok a kollégák pedig, akik egzisztenciális, családi vagy mások ok miatt kitöltik a felmondási időt, igyekeznek kerülni a kényesebb, fontosabb témákat. Felértékelődött az éjszakai és a hajnali ügyelet, amikor csak az MTI-híreket kell szerkeszteni és kitenni az oldalra.”

Kérdésünkre elmondta: a felmondott kollégái közül tudomása szerint csak néhányan kaptak állást más portáloknál, többségük egyelőre állástalan.

Vezérigazgatói nyilatkozat

Azt, hogy hányan mondtak fel, s jelenleg mennyien dolgoznak a szerkesztőségben, nem tudni pontosan, az Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója, Vaszily Miklós ugyanis megkeresésünkre nem kívánt részleteket elárulni. – A cég belső ügyei meglátásunk szerint az olvasókat hidegen hagyják. Mindemellett egy biztos: az Origo életében soha nem volt elv a „mindenki helyettesíthető” és az „5 percen belül találunk valakit a helyére” felfogás – írta lapunk kérdéseire válaszolva a vezérigazgató. Felvetésünkre, miszerint a Magyar Telekom egy korábbi közleményét többen is úgy értelmezték, hogy a cég „becsületét” óva a kiadóval „vitetik el a balhét”, ezért személyi változások várhatók a vezetésben, úgy reagált: – A menedzsment szemszögéből nincs „balhé”, pontosabban olyan „balhé” van, amit a fejünk fölött generálnak sajtóorgánumok.

Ennek megfelelően semmiféle menedzsmenti változtatás nincs tervben. A vezérigazgatót megkérdeztük a Figyelő egy korábbi értesüléséről is, ami szerint az Origo átalakul, a jövőben nem hírportál lesz, az értékesítés jutna nagyobb szerephez. Vaszily Miklós leszögezte: – Az Origo.hu hírportál volt, most is az és a jövőben is az lesz. Ezzel együtt – tette hozzá – az Origo Zrt.-nél valóban átalakítások zajlanak, olyanok, amelyek elengedhetetlenül szükségesek minden olyan cég életében, amely lépést kíván tartani a fejlődéssel. Mindezek kapcsán Vaszily Miklós úgy vélte: az Origo Zrt. meghatározó piaci szereplő, így ha körülötte valami történik, abból könnyen ügy lesz, és a legtöbb esetben némelyek azonnal politikai szálat vélnek benne felfedezni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.