galéria megtekintése

160 millióba került az Orbán Viktor diktálta járműdivat

25 komment


M. László Ferenc

Két év alatt 640 millió forintot költött a kormány új szolgálati kocsik beszerzésére. Szinte teljes egészében lecserélték azt az autóparkot, amelyet négy éve egyszer már 600 millióért felújított a kabinet. ­Orbán Viktor kisbuszát több miniszter is megirigyelte.

Egyre több miniszter áll be a sorba és követi Orbán Viktor példáját: a kormánytagok fele már szolgálati kisbusszal fuvaroztatja magát, hátrahagyva a legtöbb államtitkár által használt, majdnem feleannyiba kerülő középkategóriás Skoda Superb hátsó ülését. A váltást elősegítendő az állami autóflottát ke­zelő Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) az elmúlt két évben tíz kisbuszt szerzett be 161,5 millió forintért.

Orbán már ellenzéki vezetőként is a Volkswagen Multivant kedvelte, azzal járta be az országot a 2010-es kampányban. Autóját egyébként nem a KEF, hanem a Terrorelhárítási Központ biztosítja.

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes az elsők között váltott: 2014 szeptemberében cserélte le a Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksége idején vásárolt, felső középkategóriásnak számító kilencéves Audi A6-ost. Rogán Antal tavaly októberi kinevezése előtt szintén VW kisbuszt használt, amit a Fidesz-frakció biztosított számára. A kormányba való belépése után egy 2015-ben forgalomba helyezett Multivant kapott az állami flottából.

 

A közelmúltban válthatott ­Balog Zoltán is, az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője, ugyanis a kormány honlapjára január közepén kitett, a juttatásait tartal­mazó listán még egy 2011-es ­Skoda szerepelt. Szintén a német kisbuszt választotta Szijjártó Péter külügy- és Seszták Miklós fejlesztési miniszter.

A mintadarab: Orbán Viktor kisbusza
A mintadarab: Orbán Viktor kisbusza
Népszabadság/archív

Mint arról egy hónapja beszámoltunk, Szijjártónak a KEF biztosít egy tartalék autót is, egy 2011-es Skodát. Helyettese, Szabó ­László egy luxusterepjárónak számító, két éve üzembe helyezett Mercedes ML350-est koptat. Cikkünk megjelenése után a Külgazdasági és Külügyminisztérium azt kommunikálta, hogy nem vett új autókat, azt használják, amit a KEF a rendelkezésükre bocsát. Csakhogy közben a főigazgatóság azt közölte a Népszabadsággal, hogy nem szerzett be ilyen típusú Mercedes terepjárót a tárcának.

A nemzetgazdasági, a földművelésügyi és a Miniszterelnökséget vezető miniszter megmaradt a Skodánál, ám a Lázár Jánosról kapott adatok meglepők. A tavaly júliusban megjelent juttatási listában még az szerepelt, hogy egy 2014-es Skodát használ. A KEF viszont egy 2015 év végi beszerzésről írt lapunknak. Ebből úgy tűnik, hogy a miniszter két éven belül lecserélte a szolgálati autóját.

Lapunk azért kérte ki a szolgálati autókra vonatkozó pontos adatokat a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságtól, mert a kormány honlapjára tavaly május óta kitett juttatási listákból kitűnt: több miniszter és államtitkár is új kocsit kapott. Ez két szempontból is váratlan. Egyrészt a második Orbán-kabinet 2011-ben már lecserélte az állami vezetők használta flottát: akkor 600 millió forintért 97 ­autót vett, elsősorban Skoda Suberb modelleket. Az indoklás szerint ezzel spórolt az állam, hiszen a 2010 előtti kormányok főleg Audikat és Volkswagenet használtak. Másrészt ­Lázár János több alkalommal is hangoztatta tavaly, hogy a kabinet leállított egy újabb, hatmilliárdos állami autóbeszerzést.

A KEF lapunkkal azt közölte, 2014-ben és 2015-ben is lefolytatott egy-egy közbeszerzést, mindkettőt az állami szolgálati autók fő beszállítója, a Porsche Hungaria Kft. nyerte. Mindkét alkalommal a legújabb modelleket szerezték be. Két év alatt összesen 72 autót vásároltak 640 millió forintért. Míg a VW Multivanok ára járművenként 15-16 millió forint volt, az új Skoda Superbek ára 8 és 9,7 millió forint között mozgott.

A kisbuszok egyébként is igencsak divatba jöttek az államigazgatásban. Február végén vásárolt 14,5 millió forintért egy protokollcélokra használható „konvojképes kisbuszt" a Köztársasági Elnöki Hivatal, és a Magyar Nemzeti Bank biztonsági szolgálata is kiírt erre egy közbeszerzést tavaly. Végül letettek a beszerzésről: a Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetmény szerint létszámnövekedés miatt a megvásárolni kívánt busz szűknek bizonyult.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.