galéria megtekintése

Vörös ördögök Hirosimából

0 komment


Boros Jenő

Rekordokat döntöget sportkocsijával a Mazda és egy olyan szegmensben sikeres, melyből kihaltak a brit klasszikusok, az olyanok mint az Austin Healey, a Herald Triumph és az MG, jövőre viszont már FIAT-jelvényes testvérmodelljével kell versenyeznie a japán roadsternek.

Igaz volt és a premieren hivatalosan is megerősítették a korábbi pletykát: közös fejlesztésű sportkocsit gyárt jövőre a Mazda és a ­FIAT, pontosabban a legújabb MX5-ös némi átalakítással 124 Spider jelzéssel is készül majd Hirosimában. Mindkettő szép, talán a Mazda macsósabb, a FIAT romantikusabb, az eltérő karosszériáknak hála talán nem lesz testvérgyilkos harc a piacon és őszinte lehet a japán üdvözlés: konnyicsi-wa, Spider!

Az év autója lett a világ legnépszerűbb roadstere, a Mazda MX5-ös

A FIAT 124-es szerkezete a piacon sikeres és eddig egymillió példányban értékesített, immár ötödik generációs MX5-östől származik, a formaterv Hirosimában, illetve Torinóban készült, ennek köszönhetően­ a két autó még egymás mellé állítva is egyéniség, a leglátványosabb rokonvonás, hogy mindkettő roadster, vagyis nyitott kétüléses modell. Az MX sportkocsival 1989 óta rekordokat döntöget és díjak tömegét söpri be a Mazda és jól kitölt egy olyan piaci szegmenst, melyből kihaltak a klasszikusok, vagyis a brit és olasz márkák, olyanok mint az Austin Healey, a Herald Triumph, az MG és a Lancia.

 

A FIAT először 1966–1969-ig gyártotta a Pininfarina tervezésű 124 Sport Spidert, ennek hátsó kerekeit 1,5 literes, 90 lóerős motor hajtotta. Erősebb lett az 1982 és 1985 közötti változat, melyből közel 300 ezer készült és az észak-amerikai piacon is sikeres volt. Igazi élményautó volt az 1995-ben bemutatott FIAT Barchetta, de elmaradt elődje piaci sikerétől, pedig majd tíz éven át gyártották. Miközben eltűntek a vászon tetős és very british­ modelleket gyártó patinás műhelyek, megmaradt az élmény­autózás igénye, ennek kielégítésére alkotta meg a Mazda az MX5-öst, melyet a japán piacon Miata néven forgalmaztak.

Japán–olasz fejlesztésű a FIAT 124-es Spider

A jól eltalált formát igazolja, hogy nem kellenek radikális dizájnelemek, bevált darabon alig kell változtatni: a modell negyedszázadon át megúszta két plasztikai műtéttel, igaz, az ideinél azért több történt, mint ráncfelvarrás. Eltűntek az orr-rész bukólámpái, az új fényszórókkal pedig már nemcsak laposabbá, de még karakteresebbé lehetett alakítani az MX elejét, miközben hatásosabb lett az út megvilágítása is.

Bevált a Jinba Ittai: a japán kifejezés a vezetési élményre utal, és nagyjából azt jelenti, hogy vágta, száguldás közben eggyé válik a ló meg a lovasa. A kocsi orrába, az első tengely mögé épített motor kedvező súlyelosztást, a hátsókerék-hajtás pedig igazán sportos autózást kínál. Az MX5-ös 1,5 literes 131 lóerős, vászontetős változatának ára 6,4 millió forint.

A Mazdában japán motorok vannak, a ­FIAT-ban olasz hajtóművek lesznek, az alapváltozatot 1,4 literes, 160 lóerős benzines turbó hajtja majd, és készül a 180 lóerős Abarth-változat is. A 2016 nyarán piacra kerülő sorszámozott Anniversary-kiadást piros fényezéssel és fekete bőrülésekkel szállítja a FIAT, mely ezzel ünnepli a klasszikus 124-es megjelenésének ötvenedik évfordulóját, de az is történelmi, hogy először készül olasz márkájú autó japán gyárban: a Spiderből évi 12 ezret gyártanak Hirosimában, ennek fele megy az európai és fele az USA piacára.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.