Vigyázat, nagyfeszültség!

Sokan kételkedtek sikerében, aztán jött a puding próbája és rácáfolt a hitetlenkedőkre: a lelátókon telt ház, a pályán tömény izgalom volt Pekingben.

 

Autók áramvonalban
Autók áramvonalban
Barry Huang / Reuters

Úgy tetszett, hogy egy világbajnokcsemete rajt–cél győzelmet arat a villanyautók világbajnoki premierjén, ám hatalmas bukás lett a vége. Ráadásul Nicolas Prostnak, a négyszeres Forma–1-es világbajnok Alain fiának manőverére nem lehet mentséget találni. Fogta is fejét édesapja a depóban, amikor a versenyző a zárókör utolsó kanyarjában ráhúzta autóját az előzni készülő Nick Heidfeldre. A német pilóta gépe az ütközéstől a padkára hajtott, ami annyira megdobta, hogy – a levegőben kétszer megpördülve – egy ijesztő szaltó után a tetejére zuhant. Heidfeld nem csupán szerencséjének köszönhetően úszta meg sérülés nélkül a repülést és a landolást: a szigorú szabályoknak megfelelően megépített autó utascellája és bukókerete védte meg. Nem okoztak galibát vagy tüzet az akkumulátorok és a nagyfeszültségű elektromos rendszerek sem. Pedig a villanyautó talán még a hagyományos benzineseknél is veszélyesebb, ám a Renault, a McLaren és a Williams közreműködésével megépített kocsik a laboratóriumi töréstesztek után éles helyzetben is jól vizsgáztak.

Miközben pofon közeli párbeszéd alakult ki a boksz felé haladó Prost és Heidfeld között, a mezőny többi autója befejezte a versenyt. A győzelmet a korábbi Forma–1-es pilóta, Lucas di Grassi szerezte meg. Az Audi Sport ABT versenyzője – a többiekhez hasonlóan – két autóval ment végig a huszonöt körös futamon, merthogy a Forma–E sorozatban kötelező a cellák feltöltése. Az akkumulátorok csupán huszonöt percig bírják a versenytempót, a „tankolás” hosszadalmas (nyolcvanszázalékos szint eléréséhez húsz perc kell), a lemerült akkumulátorok kiszerelése és az újak beszerelése nehézkes, ezért a résztvevők inkább kocsit cserélnek, így minden pilóta két villanyautóval teljesíti a vetélkedőt.

Pekingben a tizennegyedik kör után váltottak paripát a pilóták: a gyors manőver megforgatta a sorrendet. Így jött fel a hatodik helyről rajtoló Heidfeld másodiknak, az időmérőn remeklő Prost az autócsere után is az élen maradt. A két pilóta a Forma–E-ben rivális, ám a hosszú távú versenysorozatokban részt vevő Rebellion Racing csapatában felváltva vezet Toyotát.

A csapatok és pilóták listájából is látszik, hogy nem akármilyen mezőny állt össze: tíz istálló húsz versenyzője rajtolt a tízfutamos világbajnoki sorozaton; több korábbi F–1-es és LeManspilóta is beszállt. Van, aki csapatkapitányként, akad, aki pilótaként, több híresség – például Leonardo DiCaprio – szponzorként tűnik fel a vállalkozás környékén. A Las Vegasban tartott tavaszi bemutatón még cikizték a villanyautókat, mondván, azoknál még a biliárdgolyó is hangosabb, ám a cél éppen a nemcsak kipufogógáztól, de zajtól is mentes versenysorozat létrehozása volt. Merthogy ennek köszönhetően csupa városi futam szerepelhet a Forma–E naptárában. A villanyautóknak tényleg alig van hangjuk, a gyorsaság pedig nem decibeleken, hanem kilowattokon, vagyis a motor teljesítményén múlik. És a gépek ebben felveszik a versenyt a királykategóriás kocsikkal, hiszen három másodpercnél rövidebb idő alatt érik el a százas tempót és majdnem háromszázas sebességre képesek. Igaz, a városi pályák miatt sebességüket kétszázra, teljesítményüket 133 kilowattra limitálták. Előzéskor a „push-to-pass” gombbal feloldható a korlátozás, így néhány másodpercig düböröghet a 270 lóerőnyi ménes.

„Bolygónk jövője attól függ, képesek leszünk-e energiatakarékos járműveket alkotni. Az utcai sportkocsikat is gyártó monacói Venturi GP ezért vesz részt a környezetbarát megméretésen, én pedig büszke vagyok arra, hogy részese lehetek a projektnek!”– nyilatkozta DiCaprio. Nem kevésbé lelkes Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, aki szerint a Forma–E remek koktélja a gyors versenyautóknak és a zöldtechnológiáknak.

A villamos hajtású versenyautók már most 18 colos keréktárcsákkal mennek, pont olyanokkal, amilyenek bevezetését a Forma–1-ben még csak tervezik.

Ami a programot illeti: a Forma–E következő versenyének Putrayava, a maláj pálya ad otthont. Ezen kívül tartanak majd futamot Punta del Estében, Buenos Airesben, Miamiban, Los Angelesben, Monte-Carlóban, Berlinben és Londonban. A február 14-i versenynek viszont nincs házigazdája. Még.

 

 

Pekingi Formula E eredménylista

Lucas di Grassi (Audi Sport ABT)

Franck Montagny (Andretti)

Sam Bird (Virgin Racing)

Charles Pic (Andretti)

Karun Chandhok (Mahindra Racing)

Jérôme d:Ambrosio (Dragon Racing)

Oriol Servia (Dragon Racing)

Nelson Piquet Jr. (China Racing)

Stéphane Sarrazin (Venturi)

Daniel Abt (Audi Sport ABT)

Leggyorsabb kör: Takuma Sato (Amlin Aguri) 1:45.101


2014/2015 FIA FORMULA E VB NAPTÁR


13/09/2014: Peking

18/10/2014: Putrajaya

13/12/2014: Punta del Este

10/01/2015: Buenos Aires

14/02/2015: Még nincs döntés a helyszínről

14/03/2015: Miami

04/04/2015: Los Angeles

09/05/2015: Monaco

30/05/2015: Berlin

27/06/2015: London

 

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.