galéria megtekintése

Vészhelyzetben az egykori sikerágazat

1 komment


Boros Jenő

Gyalázat napjaként emlegették, amikor évtizede lángvágó általi halálra ítéltek budapesti buszokat, több legendás Ikarust és egy sokat látott 1936-os csőrös MÁVAG-ot. Most a teljes hazai ágazat sorsa bizonytalan.

A rekordot 1985-ben rögzítették, az abban az évben gyártott 14 ezer Ikarus már csak emlék. 1995-ben még ezernél több, 2001-ben ötszáz, 2010-ben pedig már csak 162 magyar busz készült, tavaly 155 buszt gyártottak itthon. A Carinfo adatai szerint a 2015-ben forgalomba helyezett 546 buszból csak húsz volt magyar gyártmányú, idén pedig még egy sem kapott rendszámot. Némileg javíthatja a statisztikát a ­MABI mátyásföldi telephelyén a BKV megrendelésére készülő húsz Evopro elektromos hajtású kompozit busz.

A magyar buszbeszerzések elhalasztása miatt tiltakozik a Magyar Buszgyártók Szövetsége, amelynek elnöke, Vin­cze-Pap Sándor lapunknak elmondta: lekerült a Fővárosi Közgyűlés napirendjéről az az előterjesztés, ami lehetővé tette volna legalább 35 (korábban 75) magyar gyártmányú ­MABI csuklós busz beszerzését, a hét második felében pedig kiderült, hogy a Várba szánt 25 Rába S91 midik beszerzése is kútba esett.

Evopro villanybusz
A szerző felvétele

 

2017 elejéig a Volán-társaságok utódaiként működő regionális közlekedési központoknak is több száz új buszt kell beszerezniük, de eddig egyetlen tender sem jelent meg, pedig a magyar gyártók felkészültek a várható beszerzésekre. A tenderek halogatása miatt ezek helyett olykor ­20-25 éves buszokkal közlekednek az utasok, és nem ritkák a 8-14 éves használt külföldi buszok beszerzései. Az országosan leromlott műszaki állapot és a buszhiány miatt­ több szolgáltató már jelenleg is járatkimaradásokkal küzd. A Mabusz elnöke átfogó buszbeszerzési stratégiát javasol a magyar gyártók érdekében.

Legalább száz magyar gyártmányú busz beszerzése marad el a fővárosban. Az Orangeways Hungary a Rába S91 típusú midibusza helyett török Karsanokkal próbálkozik, miközben a közgyűlési előterjesztés visszavonása miatt a BKV egyelőre nem szerezheti be a magyar gyártmányú csuklós MABI buszokat. Helyettük lengyel Solarisok vagy Mercedesek jönnek majd, ami a MABI-nál kétszáz munkahelyet veszélyeztet. Pedig mindkét magyar busztípust kifejezetten a fővárosi igények szerint fejlesztették, és már több teszten is megfeleltek.

Aggályos, hogy nem jelentek meg a regionális közlekedési központok buszbeszerzési tenderei. A jövőre esedékes piaci liberalizáció miatt a vidéki autóbuszos szolgáltatóknak jelentősen csökkenteniük kell járműparkjuk átlagkorát, hogy versenyképesek maradjanak a magántulajdonú (akár külföldi) cégekkel szemben. Ehhez nélkülözhetetlen több száz új jármű beszerzése, a közbeszerzési eljárások kiírása viszont még mindig nem történt meg, így elképzelhető, hogy a több tízmilliárdos állami beruházásból a versenyképes hazai cégek helyett továbbra is a külföldi gyártók, és a használt buszok importjában érdekeltek profitálnak majd.

A 400 főt foglalkoztató Kravtex-Kühne Csoport már 1200 darabos referenciával rendelkezik a társaságoknál, most mégis 150 darabnál is több, vadonatúj buszt kénytelen készletezni. Gyors közlekedéspolitikai beavatkozást sürget az Mabusz elnöke, aki szerint eljött az idő, hogy a különböző főosztályok ügyvitelé­ben elvesző komplett iparági szegmenst végre világos, a hazai buszgyártást prioritásként kezelő beszerzési stratégiával segítsék. A magyar gyártók nem indokolatlan előnyöket, nem irányított közbeszerzéseket akarnak, hanem csak azt, hogy valós versenyhelyzetben értékesíthessék termékeiket, és hogy 6–12 hónapos tendereztetés nyertesként se maradjanak hoppon.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.