galéria megtekintése

A Star Wars-epizódok számát is meghaladhatja a dízelsaga

0 komment


Boros Jenő

Motortechnológiai tesztprogramnak indult, csalás és milliárdos­ kártérítés lett belőle, pedig csak a fogyasztói igényeket akarták kiszolgálni.

Lehet, hogy a Star Wars-epizódok számát is meghaladja majd a készülő filmé, hiszen még közel sincs vége a történetnek, mely az EA 189-es kódú dízelmotorfogyasztás-mérésről szól. Merthogy Leonardo ­DiCaprio után Steve Kalafer is mozit ­csinálna a VW dízelbotrányából, igaz, előbbi forgatókönyve játékfilmet sejtet, utóbbi inkább dokumentaristát. DiCaprio szándéka nemcsak üzleti, hiszen közismerten sokat szerepel zöldprojektekben, elsőként ült hibridbe, és jelentős összeggel szállt be a villamos hajtású ­Formula–E-sorozatba. Forgatókönyv-alapanyagnak pedig elég színes a történet.

Bármennyire is hihetetlen, de az egész a fogyasztók kényelme érdekében, és nem a vevők becsapásának szándékával indult. 1999-ben a VW konszern leányvállalata, az Audi és a Bosch mérnökei azon dolgoztak, hogy hidegindításkor enyhüljön a jellegzetes és bizony erős dízelhang, vagyis hogy már az üzemi hőmérséklet elérése előtt kopogásmentesen forogjon és csendesebb legyen a motor. Jogos elvárás ez egy prémiummárka vevőjétől, akinek az is fontos, hogy mit üzen a külvilágnak meg hogy ne traktorhanggal ébressze szomszédjait...

A tavaly ősszel kirobbant botrány szerint a VW konszern modelljeinek dízelmotorjai a valós üzemmódhoz képest alacsonyabb károsanyag-kibocsátási értékeket jeleztek a műszaki vizsgákon, hála a vezérlőegységet manipuláló szoftvernek, ami a szervizcsatlakozó bedugásakor aktivizálódott. A motortesztelési üzemmód-felismerő program alacsony keverékes üzemanyagra állította a rendszert, így kedvezőbbek lettek a károsanyag-kibocsátási értékek, ám csökkent a motor teljesítménye, ami a tesztpadon nem jelentett gondot. Éveken át jól működött a trükk, mindaddig, amíg egy amerikai egyetem csapata nem a legkorszerűbb, de hatékony és klasszikus módszerrel kezdte vizsgálni a gyanúsan tiszta dízeleket: a kipufogó végébe dugott szondával elemezték a kiáramló gázokat. Ettől kezdve ők csapták be a trükkös rendszert.

 

A tavaly szeptemberben nyilvánosságra került adatok után robbant a dízelbotrány. Daniel Carder, a Nyugat-virginiai Egyetemen működő Alternatív Üzemanyagok, Erőforrások és Emissziós Központ méréssorozatának vezetője nyilatkozta, hogy eredetileg BMW- és Mercedes-modelleket akartak bérelni, de azokra nem volt elég pénzünk, így maradt a jóval olcsóbb német márka néhány modellje, szóval nem a Volkswagen lebuktatása volt a cél.

A tisztasági program világszerte 11 millió dízelautót érint
A tisztasági program világszerte 11 millió dízelautót érint
A szerző felvétele

Hogy miért csak német márkák kerültek a célkeresztbe? A magyarázat az észak-amerikai piac: az USA-ban elenyésző és leginkább csak német márkájú a dízelmotoros ­személyautók aránya, mert a kétdolláros gallononkénti ár (1 gallon = 3,8 liter) egyáltalán nem ösztönöz kisebb fogyasztású modellek vásárlására. A gázolajos motoroknál nemcsak a fogyasztás kisebb, de alacsonyabb CO²- kibocsátás, viszont magasabb a nitrogén-oxidé...

Az öttagú egyetemi csapat kutatási projektjének a célja a dízelautók károsanyag-kibocsátásának mérése volt közúton. A vizsgálatot a Nemzetközi Tanács a Tiszta Közlekedésért (ICCT) nonprofit alapítvány kezdeményezte és finanszírozta. A 2012 végétől 2013 májusáig mért eredmények megdöbbentőek voltak: a Los Angeles és Seattle környéki teszthelyeken a megengedett kibocsátási érték tíz-, húsz-, olykor harmincötszörösét is mérték.

A botrány tavalyi kirobbanás után derült ki, hogy világszerte 11 millió gépkocsi érintett, ebből 8,5 millió Európában, félmillió az USA-ban. Többféle kártérítési megoldás született: múlt hónap végén a VW AG arról állapodott meg az amerikai autó­tulajdonosokat képviselő ügyvédekkel és a szövetségi kormánnyal, hogy a benyújtott keresetek rendezésével minimum 14,7 milliárd dollárt fizet a német autógyártó. Az autók tulajdonosai választhatnak: a VW visszavásárolja vagy megjavítja járművüket. A konszern legalább 5100 dollár kártérítési összeget köteles fizetni a manipulált autók amerikai ügyfeleinek. Kártérítési célra eddig 16,2 milliárd eurót tartalékolt a német konszern.

Az európaiak ügyfeleknek nincs választásuk, mert ahogy ­Matthias Müller, a VW AG vezérigazgatója a Welt am Sonntagban magyarázta, ez már túlterhelné a konszernt. Marad a szervizlátogatás: a német közlekedési hatóság eddig 3,7 millió gépkocsi esetében hagyta jóvá a tervezett beavatkozást, amely egyes motoroknál csak a vezérlőszoftver átprogramozását jelenti, más motoroknál viszont mechanikus alkatrészek beépítését is feltételezi.

Az importőr Porsche Hungaria tájékoztatása szerint 35 283 darab magyarországi jármű esetében szükséges a szervizműveletet elvégezni. Az EA 189 típusú dízelmotorok harmada VW személyautókba került, a többi érintett modell Skoda, Audi és ­Seat márkájú.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.