Jön a Tesla villanymotorja

Két motorkerékpár-gyártó is jeles jubileumot ünnepel idén, de versenytársaik sem fukarkodnak az újdonságokkal. A piacra ráadásul belép a Tesla, amely már fejleszti villamos hajtású motorkerékpárját.

Nem újdonság a motoros összkerék-hajtás, több márka is kipróbálta már, de mire lehet jó? Terepen nyilván hasznos, ám annyira komplikált technikát igényel, hogy rendkívül allergiás minden hibára. Ezért is választanak kevesen ­2WD-s kétkerekűt, legyen az bringa vagy akár motor.

Mégis megjelenik időnként néhány kísérletező, most például a német Wunderlich, mely egy ­BMW-t alakított át. A Yamaha már próbálkozott mindkét kerekén hajtott motorkerékpárral, ám a mostani kísérleti modellnél az első kereket nem belső égésű, hanem villanymotor hajtja. Az elv egyszerű, a megépítése már kevésbé. Igaz, a pluszszerkezet nemcsak a biztonságot növeli, de a fogyasztást is csökkentheti: a fékezéskor megmentett és külön akkumulátorban tárolt elektromosság hajtja a 10 kilowattos teljesítményű villanymotort. Igazán terepen jelent komoly segítséget, ha mindkét kerék hajtott, de vannak más előnyei is a hibrid megoldásnak: az átalakított BMW GS 20 km/órás tempóval képes csak villamos üzemmódban közlekedni, és parkoláskor tolatni is lehet vele.

Az európai kétkerekű­piac fellendülését ­jelzik az olasz Ducati számai: a tavaly értékesített több mint 50 ezer motorkerékpár 23 százalékos növekedést jelent az Audi konszernhez tartozó márkánál. A siker főleg a tavaly bevezetett és 16 ezer példányban értékesített Scrambler modellnek köszönhető. A kilencven éve alapított Ducati Motor Holding S.p.A. központjában, Bolognában 43 ezer motorkerékpárt gyártottak, a thaiföldi üzemben 11 ezret, Brazíliában ezret szereltek össze.

Villamos hajtású kétkerekűvel is versenybe száll a Tesla
Forrás: gyártó

A Ducati-alkalmazottak száma tavaly 137-fővel bővült, idén is hasonló növekedést vár az 1541 fős kollektíva. A századik születésnapját ünneplő BMW négy modelljéből készített Iconic 100-as sorozatot: az R 1200 RT, R 1200 RS, R 1200 GS és R 1200 GS Adventure motorkerékpárokból csak száz darab készül. Az ­Euro 4-es norma miatt a második fél évben már nem gyárt kétütemű 125-öst a KTM-hez tartozó Husqvarna, mely a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt szűkíti enduro- és terepmotorkerékpár-kínálatát.

Megújul a Honda legkülönlegesebb kétkerekűje, az NM4 Vultus. Ázsiából, egészen pontosan a KTM és a Bajaj délnyugat-mumbai gyárában készül a Husqvarna két új utcai modellje, a 401 Vitpilen és Svartpilen. Egyre több márka készít villamos hajtású motorkerékpárokat: a robogók után a nagyobb kategóriákban is megjelennek az akkumulátoros modellek.

A KTM után a Livewire projekt keretében elkészült az elektromos hajtású Harley Davidson motorkerékpár, melyet több száz civil tesztelő véleménye alapján jelenleg is fejlesztenek, de meglepő módon nem kifogásolták a zajtalan működést...

A Tesla is hamarosan bemutatja első motorkerékpár-modelljét: a szénszálból, alumíniumból és nagy szilárdságú műanyagból készült tanulmánygép műszerfala az autókhoz hasonlóan természetesen zsebre rakható, így nehezebben lopható el. A motor csomagtartójában védett helyet alakítottak ki a laptopnak. A Tesla Model M-et lítiumakkumulátorról táplálkozó 150 kilowattos villanymotor hajtja, számítógépes vezérlését egy kapcsolással normál-, eko-, cirkáló- vagy verseny­üzemmódra lehet váltani.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.