Téli túlélőcsomag autózáshoz

Hiába a rengeteg figyelmeztetés, tanács, sok autós egyáltalán nem készül fel a télre, amiből tragédia is lehet. Még nem késő, olvassa el tanácsainkat!

Ha valaki nem váltott téli gumira, és mégis megpróbál autózni, most megtapasztalhatja, hogy mi a különbség, de bölcsebb és biztonságosabb pihentetni a nyári gumis autókat, mert van, ahol már hólánc kell.

Ami közhely, viszont biztos: csúszós utakon tartsunk nagyobb követési távolságot, kerüljük a hirtelen manővereket. Vannak, akik rutinosan vezetnek, mert már részt vettek csúszós tréningen valamelyik tanfolyamon, de vannak, akiknek rémálom az autózás és a kiegészítők használata.

Lakóhelye válogatja, de a hóláncot már határátlépéskor is megkövetelik. Ausztriában például akkor is kell lennie a kocsiban, ha éppen egy hópehely sem esett, ám nagyobb havazás várható. Nem elég alibi készlettel próbálkozni, mert a méretet is ellenőrzik, és amennyiben nem felel meg, akár a beutazást is megtagadhatják. Decembertől már a horvát határon is a belépés feltételéül szabhatják a hólánc meglét. Ausztriában, Olaszországban és Svájcban általában csak a hegyi utakon, hágókon jelzik táblákkal a lánc használatát.

A hóláncot csak hóban szabad használni, mert száraz felületen nemcsak az útburkolat teszi tönkre, hanem az autó futóművét és gumijait is. A láncot a hajtott kerekekre kell szerelni, majd lassú tempónál kipróbálni, már amennyiben van rá lehetőség. Néhányszáz méteres óvatos haladás után érdemes megállni és ellenőrizni a láncok feszességét, mert ezzel megelőzhető a gumi, illetve a karosszéria sérülése. A rosszul rögzített vagy gyengén összekapcsolt hólánc ugyanis lerepülve súlyos sérülést okozhat emberben, autóban. Először csak lassan és finom mozdulatokkal próbáljunk megtapasztalni milyen  fékezni, kormányozni hóláncos kerekekkel, melyekkel a megengedett sebesség legfeljebb 50 km/óra.

Egy kis túlélő csomag

- A zárolajozót ajánlatos kabátzsebben vagy táskában tárolni, mert ha kesztyűtartóban van, éppen akkor nem tudjuk használni, amikor befagyott az ajtó, például mosás után.
- Tegyünk a csomagtartóba munkakesztyűt és elemlámpát
- Legyen mindig a kocsiban jégkaparó, tisztító kefe, hosszabb túrákra hólapát és hólánc.
- Hasznos tartozék az indítókábel és vontatókötél, utóbbit katalizátoros autónál tényleg csak vontatásra használja, és ne a motor beindítására használjuk, mert károsodhat a szűrőbetét, ennek pótlása pedig százezer forintnál is többe kerülhet.
- Télen is előfordulhat, hogy baleset, hóvihar vagy egyéb akadály miatt órákra lezárják az utat, ilyenkor hasznos az utasoknak a takaró, az ásványvíz, tea vagy más innivaló, esetleg keksz.
- Tankoljunk gyakrabban, hogy legyen mindig elég üzemanyag az autóban, mert a többórás dugóban csak a járó motor biztosít meleget, és áramot az akkumulátornak, a tájékoztatást segítő rádiónak és esetleg a lemerülő mobiltelefonnak.
- Itthon még nem kötelező, de ajánlatos beszerezni és a kocsiban tartani fényvisszaverős mellényt, mely szükség esetén, például elakadáskor az életünket mentheti meg, amikor éppen másoknak próbálunk segíteni.

Hólánc-tanácsok

- A hólánc nem helyettesíti a téli gumit.
- Csak havon vagy jégen használjuk.
- Éles bevetés előtt gyakoroljuk felszerelését.
- A kerékméretnek megfelelőt használjunk.
- A blokkolásgátlós autókhoz rombuszmintásat vegyünk.

Miért is kell a téli gumi?

 

Érdemes előre gyakorolni a hólánc felszerelését
Hólánc
Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.