Szelíd motorsokk
Az elektronikus motorstabilizálóval biztonságosabb a manőverezés |
Ötszázalékos bővülést prognosztizál az idei évre a motorpiacon a Magyar Gépjárműimportőrök elnökségi tagja, Szloboda Tamás, aki szerint további növekedést generálna, ha végre rendeznék a motorok regisztrációs adóját. Jelenleg például egy 125 köbcentiméteres robogóra 95 ezer forint a regisztrációs adó, ami több,mint a négymillió forintos értékű 1,4 literes benzines új autó esetében. Így egy olcsóbb motornál az áfával és vámmal együtt 66 százalékos is lehet az adóteher. Az MGE szerint ebben a kategóriában húszezer forintos regisztrációs adó lenne arányos. Továbbra is szerepel a szakmai szervezet javaslatai között a segédmotorok rendszámosítása, ami megnehezítené az ellopásukat, és javítaná a közlekedési fegyelmet is.
Tavaly közel 1900 új motorkerékpárt regisztráltak Magyarországon ami ötszázalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az előrelépés nem nagy, de az elmúlt hét év folyamatos visszaesése után a fordulat mindenképpen biztató.
A váltást segítette, hogy a 2013-tól bevezetett új A2 jogosítványkategóriát megcélozva több gyártó is piacra dobott mérsékeltebb teljesítményű, de az átlagmotoros igényeit messze kielégítő, gazdaságosan üzemeltethető és olcsó modelleket. Ez a kategória a negyedét adja a hazai eladásoknak. A nem regisztrált, 50 köbcentisnél kisebb motorok forgalma tavaly 4700 darab volt, ami stagnálást jelent. Magyarországra tavaly 5600 darab használt motorkerékpár érkezett, ezek átlagkora 14 év, a 153 ezer darabos magyarországi motorkerékpárpark kora pedig 17 év. A szakember szerint a vevőknek fontos a biztonság, ezt mutatja, hogy az új motorok 76 százaléka blokkolásgátlós, és egyre népszerűbbek dupla kuplungos vagy kipörgésgátlós gépek. A motorpiac 42 százalékát birtokló Honda a 2014-es szezonra hét új és kilenc felfrissített modellel jelentkezik: a Gold Wing Custom változat (F6C) és a sportos CBR1000RR Fireblad SP mellett lesz több Bagger, mely a Cruiser és a Túra kategória között mozog, a CTX modellcsaládból jön két 700 köbcentis és egy 1,3 li teres.
Kullman Miklós bajnok és kaszkadőr |
A Datahouse adatai szerint a magyar piacon továbbra is a Honda vezet 781 robogóval és motorkerékpárral, aztán a Suzuki (218 db) következik, ami igencsak elgondolkoztató, mert a japán márka éves teljesítménye a fénykorban ennek tizenötszöröse volt. A négykerekűekhez hasonlóan a kétkerekűeknél is a drágább prémium motorok eladásának növekedése dinamikusabb, ennek és egy rendőrségi beszerzésnek is köszönhetően lett harmadik a BMW (216 db). A modellek listáját is a Honda vezeti, a PCX 125-ösből száznál több fogyott, második a BMW R1200GS, melyből hetvennél több kelt el, előbbi ára 800 ezer forintnál kevesebb, utóbbi ára 4,6 millió forint. Az autókhoz hasonlóan az új motorkerékpárt hitelre vásárolók többsége is törlesztési gondokkal küzd, gépük aktuális értéke messze nem fedezi a tartozást. Több márka is megszüntette képviseletét a magyar piacon, pedig a jó minőségű motorkerékpárokat gyártó thaiföldi Kymco napjainkban is jelentős szereplő az európai piacon. A svájci Tauris és a spanyol Rieju kivonulásával várhatóan csökken a három százra tehető hazai kereskedői hálózat. Néhány importőr cég már korábban szűkítette magyarországi tevékenységét: a Szlovákiából irányító osztrák KTM-hez hasonló stratégiát folytat a Honda és a Yamaha is. Ez nem érinti a forgalmazást és szervizelést, mert márkakereskedéseikkel továbbra is jelen vannak a magyar piacon.
Az EU-s tagországokban átlagosan kétmillió, a 2006-os csúcsévben 2,7 millió új motorkerékpárt helyeztek forgalomba, 2008-tól viszont folyamatosan estek az eladások, a 2013-as év 1,3 millió darabja a kilencvenes évek piacát idézi. Az ACEM adatai szerint az EU piacán a közúti motorkerékpároknál a toplistát a BMW R1200GS vezeti, ami nem meglepő, az már annál inkább, hogy a jóval olcsóbb kategóriát képviselő második helyezett Peugeot Kissbee robogónál kétszeres mennyiséggel. A trend nem csak a változó közlekedési szokásokkal és életvitellel magyarázható, sokan inkább autóra vagy tömegközlekedésre váltottak.
Azonos megtett útra vetítve az autósokhoz képest a motorosoknál hússzor nagyobb a halálos balesetek kockázata, ennek csökkentésében segíthet a motorkerékpár-stabilitásszabályozó rendszer, mely egyenes szakaszokon való fékezéskor és gyorsításkor, továbbá kanyarokba való erős bedőléskor támogatja a motorost. A Bosch Motorcycle Stability Control érzékelői a dőlési szögről is adatokat küldenek a vezérlőegységnek, amely meggátolja a kanyarodó motor kerekeinek megcsúszását, illetve a fékezéskor történő túlzott felegyenesedést. Hasznos kanyarból való kigyorsításkor is, mert nem engedi túlzottan kipörögni a hátsó kereket, ezzel is csökkentve a megcsúszás veszélyét. Az MSC akkor is optimális fékerőelosztást biztosít, ha a motoros hibázik, és csak az első vagy a hátsó fékkel próbál lassítani. A rendszer része az egykerekezés-gátló is, mely nemcsak az első kerék gyorsításkori elemelkedését, hanem a fékezéskor fellépő előrebillenését is megakadályozza. A héten rajtoló négyfordulós és akrobatikus gyakorlatokra épülő Stunt Riding bajnokságban ezt nem használják.