Preparált gumiabroncsokkal trükköznek a teszteken

Abroncsügyben nem szoktak kapkodni az autósok, ha téliről kell nyárira váltani. Bár az időjárás nehezen kiszámítható: több olyan tél is volt, amikor feleslegesen koptattuk a téli gumikat, amiket most már ajánlatos lecserélni.

Hiába maradt tartósan plusz hat fok felett a hőmérséklet, több euró­pai ország útjain büntetik azokat, aki április közepe előtt felteszik a nyári gumikat. Az átlag­autósnak egyébként sincsenek Forma–1-es lehetőségei, mert se pénze, se ideje, se csapata nincs ahhoz, hogy mindig az időjárásnak megfelelően cserélgessen. De április második fele meg persze a melegebbre forduló tavasz azonban már elég ok arra, hogy nyárira váltsunk. És ez nemcsak az abroncsra vonatkozik, hanem az autó fék-, hűtőfolyadékának, valamint a szellőzőrendszerének ellenőrzésére, a hiányzó folyadékmennyiségek pótlására, szűrők cseréjére.

A plusz hatfokos hőmérsékletről szóló tétel közismert, az már kevésbé, hogy az uniós utakon csak olyan nyári abroncsot szabad használni, melynek minimális profilmélysége 1,6 mm, ami inkább szociális, mint közlekedésbiztonsági megközelítés, hiszen minimum három milliméteres az, amivel száraz és vizes felületű úton is rövidebb a fékút. Húsz Celsius-fokos melegben, száraz úton a százas tempóról megálló személyautó fékútja téli gumival hat méterrel hosszabb, mint nyárival, ami azt is jelenti, hogy ahol a nyári abroncsú autó már áll, ott a téli gumis még 37 km/órás sebességgel halad.

Van, aki erre felkapja a fejét, és csak annyit mond, hogy persze, mert ez jó üzlet (lenne) a gumiágazatnak. Ez igaz is, ahogy az is, hogy a kopott, öreg vagy akár új, de rossz minőségű termék veszélyes lehet.

Jelentősek a minőségi meg árkülönbségek, és nehéz a választás is, melyet többnyire az autósok pénzügyi lehetőségei határoznak meg. A magyar piacon is legalább negyven márka több száz abroncsából lehet választani, és akkor még nem számoltunk a méretkülönbségekkel. Nehéz jól dönteni, mert ahány teszt, annyi eredmény.

Számít a pálya, számít az időjárás és persze számít a tesztelő csapat. De nemcsak a felkészültsége, hanem az összetétele is és persze az is, hogy melyik országról van szó, hiszen a szaklapok és portálok összehasonlításait is gazdasági érdekek motiválják, a cégek pedig olykor nem szériatermékeket adnak próbára. A Nokian-gyár ügyvezetője néhány hete ismerte be, hogy 2005 óta nem a kereskedelmi forgalomban kapható abroncsokat biztosított független tesztekhez: Ari Lehtoranta azzal védekezett, hogy ez általános gyakorlat volt az iparágban…

Kemény piac az abroncsoké, hiszen ringeken és piacokon is versenyeznek a gyártók, de a legkeményebb küzdelmet az első körös beszállítói pozíciókért vívják. Nem véletlenül, mert ugyan jó üzlet a tömegmodellekhez fejleszteni és gyártani, de a legjobb referencia az, ha prémiummárka rendeli meg termékeit nagy teljesítményű sportkocsikhoz és luxusmodellekhez.

Lézeres abroncsjelölés a Hankook rácalmási üzemében

A rác­almási Hankook termékei már felkerülnek a legtöbb német és ko­reai márka modelljeire, legújabb fejlesztésük a hagyományosnál könnyebb, defekttűrő abroncs, mely az Audi, a BMW és a Porsche modelljeire is felkerül, de készülnek a magyarországi telephelyen csendesebb gumik is, igaz, ezek aránya még nem túl nagy az évi 18 millió abroncson belül, de az már jelentős eredmény, hogy minden második nagy teljesítményű prémiumautóra kerül.

Veszélyesen lapossal közlekedünk

A Magyarországon tavaly értéke­sített 2,4 millió új gumiabroncs (személygépkocsira és kisteher­autóra) 52 százaléka volt téli, 47 százaléka nyári, a négy évszakosok aránya egy százalék volt. A hazai autókon az abroncsok 65 százalékánál alacsony a légnyomás, 20 százalékának kopott a futófelülete, 15 százaléka pedig túlfújt, amivel csökkenthető ugyan a fogyasztás, de megnő a fékút, valamint gyorsabban és egyenlőtlenül kopik a gumi. Az EU orszá­gaiban tízből nyolc autós vezet alacsony légnyomású abroncsokon.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.