galéria megtekintése

Parádés autócsodák a Tagore sétányon

0 komment

Boros Jenő

Majd száz éve rendezték az első hazai autós promenádot a Margitszigeten, ahol egyedi karosszériás luxuskocsik vonultak fel nem kevésbé rangos sofőrökkel, természetesen hölgykoszorúval övezve. Az automobil és a Concours d’Elegance-rendezvények múltjához méltó volt az idei és immár harmadik kiállítás is a balatonfüredi Tagore sétányon, ahol három kategóriában lehetett nevezni: Vintage (1942 előtti), Classic (1945–1985 között) és Youngtimer (1985 utáni) modellekkel.

Már a meghívás is elismerést jelentett a hatvan automobilnak és motorkerékpárnak, amelyből több is saját jogon, közúton érkezett Ausztriából, Csehországból, Szlovákiából és Svájcból. Megbízhatóságukat jelzi, hogy a kollekció leg­öregebbje, az 1911-ben gyártott Opel 6/16-os századik születésnapján Rüsselheimig elgurult. A 16 lóerős autót tulajdonosa, Keller ­László vitte a centenárium alkalmából az Opel németországi központjába.

A harmadik balatonfüredi Concours d’Elegance fődíjasa, az 1928-as Rolls-Royce Phantom I Boattail

 

A gépek értéke nemcsak azért felbecsülhetetlen, mert némelyik biztosítási értéke meghaladja az egymilliárd forintot, hanem azért is, mert van köztük olyan, amely modelljének egyetlen fennmaradt példánya. Nem volt könnyű dolga a zsűrinek, mely végül az immár osztrák tulajdonú és a Wimbledonban működő Jarvis cég által 1928-ban készített Rolls-Royce Phantom I Boattailnek, azaz csónakfarúnak ítélte a fődíjat. A 7,7 literes, hathengeres kocsit elsőként 4350 mérföldön át Henry Royce tesztelte, és csak ezután adták át megrendelőjének, a kasmíri maharadzsának. A múlt század hetvenes éveiben egy olasz gyűjtő hozta vissza Európába. A ritka old timer 2006-ban megnyerte a rangos Villa d’Este versenyt.

Az autó osztrák tulajdonosa Balatonfüreden elvitte a főtámogató BMW különdíját is, miközben a hölgy látogatóktól a legtöbb szavazatot kapta. Alexander Schaufler számára ez már a második győzelem a Balatonnál: tavaly egy 1922-ben készült Chapron-karosszériás Hispano-Suiza H6B-vel nyert, miután már elvitte a pálmát a világ két ­legrangosabb eseményén, az amerikai ­Pebble Beach Concours d’Elegance-en és az itáliai Concorso d’Eleganza Villa d’Estén.

A BMW is igazi ritkaságokkal szerepelt: volt 319-es és 328-as 1938-ból, valamint Bertone-karosszériás 3200 CS, de felvonult Skoda Rapid Roadster, Bugatti, Duesenberg, Facel Vega, Hispano-Suiza, Jaguar, Alfa Romeo, Tatra, Volvo, Csajka és Festetics Ernő gróf egykori Maseratiját elhozta svájci tulajdonosa. Utóbbival egykor a Népligetben is versenyeztek. A csodálatos tóparti sétányon senki sem reklamált a maiaknál füstösebb és hangosabb autók ellen: ezek a műkincsek jól illettek a Tagore sétány szobraihoz és szelleméhez.

Mára ez a felvonulás az Anna-bálhoz hasonló hagyományokkal rendelkező hétvégi esemény, amely nemcsak a veterán­autósoké, hanem a műgyűjtőké, az eleganciáé és a kultúráé. Nagyjából ezt vallja a főszervező, Valker Viktor is, aki évtizedek óta gyűjti és műhelyében mesterien restaurálja a ritka Aston Martin-, Bentley- és Rolls-Royce-modelleket. Gyűjteményének egyik darabja szolgálta budapesti látogatásakor II. Erzsébet királynőt, más alkalmakkor pedig a brit uralkodói család több másik tagját.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.