Padlófűtést minden buszra! Mi jár majd az Ikarus helyett?
Célegyenesbe fordult a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. és a BKV Zrt. autóbuszos szolgáltatás-vásárlási tendere. Néhány héten belül legalábbis eldőlhet, hogy a „fővárosi buszüzemeltetési modell” tavaly novemberben meghirdetett megújítása a versenyben lévő három magánzó, azaz az Orangeways City, a VT-Transman, illetve a Color Tours közül, melyiknek hozza majd meg a várt, több tízmilliárdos megrendelést. Bárki is lesz azonban a győztes, nem hétköznapi buszokat kell ígérnie a „zsíros falatért”.
Fele szóló, fele csuklós
Évtizedek múlva is korszerűnek nevezhető, napjainkban igazi high-tech járműnek számító autóbuszok szolgálatba állítását várja a BKV piacára áhítozó magánvállalkozásoktól a BKK. A fővárosi közlekedési ügyeket menedzselő társaság nem csak azt kötötte ki, hogy Budapest útjait a jövőben a lehető legszigorúbb, az Euro5-ös előírásokat is túlteljesítő EEV környezetvédelmi normáknak megfelelő buszok koptathatják. De a támogatásra érdemes emissziós követelmény mellé seregnyi olyan kikötést is megfogalmazott, aminek teljesítése egy átlagos sci-fi író fantáziájának is dicséretére válhatna.
A pályázóktól várt összesen 150, felerészben szóló-, felerészt csuklós autóbusz megálmodott műszaki leírásában első ránézésre nincs semmi különleges. A BKK-nak nem kell magyarázkodnia, ha olyan buszokat tenne a BKV elaggott Ikarusainak helyébe, amelyek teljesen újak és maradéktalanul megfelelnek a városi közlekedés igényeinek. Vagyis: budapesti szolgálatba állításukkor kilométerórájuk a nullán áll, a gyárból egy évnél nem régebben gördültek ki, légkondicionáltak és száz százalékban alacsonypadlós, lépcső nélküli kialakításúak.
Meglepődni azon sem lehet, ha a teljes kontingens 25 plusz ötven, opciósan megrendelhető szóló buszának mindegyikén 62 utasnak, ebből 26 ülőnek kell helyet biztosítani. Vagy a szintén 25 plusz ötven csuklós járműből álló flotta minden egységének 102 utas, köztük legalább 35 ülve utazó kiszolgálására kell alkalmasnak lennie. De nem vált ki csodálkozást, ha legalább 15 éves élettartamuk alatt a buszok nem rozsdásodhatnak, utasterüknek könnyen takaríthatónak kell lennie, az ablakokkal szemben pedig elvárás a karcolás és graffiti elleni védőfólia alkalmazása.
Mi több, még az is elfogadható, ha a BKK szeretné, ha a hagyományos kék-szürke színre festett új fővárosi buszok automata váltója kis túlzással olyan gyors lenne, mint Sebastian Vettel – azaz, ha esetleg nem lesz fokozatmentes, legalább negyed másodpercnél rövidebb idő alatt váltson. Jól jöhet ez a budai hegyi utakon. És egye fene, a kocsik első, felső sarkainál legyen zászlótartó. Ha másért nem, hogy ünnepnapokon loboghasson a nemzeti öntudat.
Szerény luxus
A jót könnyű megszokni – így aztán biztosra vehető, hogy a csőd szélén álló BKV szolgáltatásain edződött budapesti utasok nem utasítanának el némi szerény luxust. Például, ha a BKK szándékai szerint a még az idén szolgálatba álló új buszokon motortól függetlenül működő fűtő- és hűtőberendezés lenne. Az utazók talán elgondolkodnának azonban, van-e szükségük a taxiként használt személygépkocsikban is kuriózumnak számító szolgáltatásra, akkor is, ha ez esetleg milliókkal megdrágítja a buszok beszerzését. Hiszen ez előbb-utóbb elkerülhetetlenül a jegyárakban is érezteti majd hatását. Vagy le lehetne erről mondani?
De hasonlóan elgondolkodtató az is, hogy az utasok beérik-e azzal, ha az új buszok légkondicionáltak, vagy több kell? Például az, hogy a hűtött levegőt a jármű teljes hosszában elhelyezett nyílásokon vezessék az utastérbe. Vagy azért cserébe, hogy ne csak a nagy nemzetközi gyártók rúghassanak labdába a BKK-nál, és esetleg a magyaroknak is legyen keresni valója, megelégednének egy egyszerűbb légkondicionálóval is?
Vannak azonban dolgok, amik nélkül a budapesti utazó egészen jól megvan, ha időben jön a busz, és a jegy nem drágább a taxisok tarifáinál. Így például a BKK szakértőinek bizonyára a jó szándék vezette a kezét, amikor leírták: az új buszok padlójának az ajtók közelében fűtöttnek kell lennie. Nehogy véletlenül a busz belsejében keletkező jégen valaki megcsússzon. Ahogy azonban a mondás tartja: „a pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve”. A városi buszok padlófűtése olyan valami, ami akkor sem alapvető, ha netán még évek múlva is működik. De feltételezhető az is, hogy csak nagyon kevesen lennének, akik a BKK műszaki leírásába bekerült „hőszigetelt kapaszkodók” nélkül elképzelhetetlennek tartanák a buszozást.
Dicséretes, hogy a fővárosi döntéshozók a buszokon dolgozó gépkocsivezetők számára szeretnének jó munkakörülményeket biztosítani. Így csak egyet lehet érteni azzal, ha a vezetőfülkében követelmény a légkondicionáló, és meg kell oldani a sofőrök személyes tárgyainak, menetokmányainak, kabátjának elhelyezését is. De lehet hiányolni, ha az állófűtés éppen ott nem elvárás, ahol arra valóban szükség lenne, azaz a vezetőfülkében.
A biztonság olyasmi, aminek értékét nem lehet és nem is szabad forintosítani. Így megnyugtató azt olvasni, hogy a BKK olyan autóbuszokat akar a főváros útjain látni, amelyek teljes külső környezete és utastere a vezetőfülkéből tükrökkel, vagy kamerákkal megfigyelhető. Még akkor is, ha a video-rendszer felszerelése valamelyest megdobja a buszok árát. Említést talán az érdemel, hogy az elvárt hét-tizenegy kamerával, a budapesti buszok olyanok lesznek, mint egy televíziós közvetítőkocsi. Ami talán túlzás,
A kívánságlistára felkerültek kevéssé fontosnak látszó, papíron a biztonságot szolgáló berendezések is. Ilyen például a vezetőfülkében zajló beszélgetések diszpécserközpontból történő hallgatására módot adó rendszer. Aminek használatára jobbára csak a Cobra 11-ből ismert buszeltérítésekhez hasonló esetekben lesz szükség. Ráadásul a gépkocsivezetők is garantáltan gyanakodnak majd, hogy a diszpécser esetleg akkor is belehallgat a fülkében történő eseményekbe, ha éppen senki nem nyomja a vészjelzőt.
Információk 65 ezer színben
A BKK-nál felismerték a színvonalas utastájékoztatás szükségességét is. A Budapestre szánt buszok műholdas követése, a GSM és WiFi alapú adatforgalmi kiszolgálása mellett éppen ezért, a hangos és képi tájékoztató rendszerek beépítését is megkövetelik.
Az audio-rendszereket valamelyest megdrágíthatja, hogy az utastérben elhelyezett hangszórók hangerejének automatikusan igazodnia kell az aktuális zajszinthez. Ha az utasok csendesek, az utastájékoztatás sem lesz hangos, ha viszont az utazók hangoskodnak, még a megállókat is hangosan mondják majd be.
Karácsonykor a BKV eddig csak egyetlen villamosát díszítette fel fényfüzérekkel. Ennek a visszafogottságnak azonban vége: a BKK által kért vizuális utastájékoztató rendszerek a fővárosba érkező új buszok mindegyikét villogó tájékoztató táblává teszik. A járművek elején, oldalán, hátulján, utasterében akár több helyen is, „full mátrix” táblák működnek majd. A futó szöveg és grafikus képek megjelenítésére egyaránt alkalmas, világítódiódás táblák kültéren zöld, a buszok fedélzetén akár 65 ezer színben is pompázhatnak majd.
És ezzel még nincs is vége. Az elektronikus jegyrendszer bevezetését tervezgető BKK elvárja, hogy a vezetőfülkékben legyen lehetőség a jegykiadó és ellenőrző berendezés felszerelésére is. Vagyis feltehetően számolnak vele, hogy az automatikus jegyellenőrzés bevezetése esetleg még sokáig várat magára. Helyette talán a Volán-járatokhoz hasonlóan Budapesten is a gépkocsivezető adja majd ki és ellenőrzi jegyeket. De az ajtók közelébe felszerelendő jegykezelő berendezések kapcsán kiolvasható a műszaki követelményekből, hogy a jegyek hossza legalább 65, szélessége úgy 30 milliméter lesz a jövőben is.
Magyar nélkül?
Akárhogy is, a BKK tenderén előminősített reménybeli alvállalkozók felkészültek a budapesti műszaki elvárások teljesítésére. A hírek szerint a pályázók szinte valamennyi járműgyártótól kértek ajánlatot. De lapunk úgy tudja: lényegében összeállt, hogy ki, milyen busszal áll a rajtvonalhoz.
A hírek szerint a VT-Transman a török Otokar szóló buszaival és a Volvo csuklós járműveivel vesz részt a versenyben. A bennfentesek szerint ugyanakkor az Orangeways, és a Color Tours az MAN és a Mercedes autóbuszait tartja favoritnak. Vagyis elképzelhető, hogy a főváros buszközlekedés fejlesztéséből a magyar buszgyártóknak végül nem esik le semmi.
update: A BKKK válaszolt. A reagálás itt>>>.