galéria megtekintése

Ezért nyújt hatékony védelmet az övlégzsák

0 komment


Boros Jenő

Hárompontos biztonsági övet először a Volvo épített sorozatgyártású autóba: az 1959-es PV 544-es modellben már szériatartozék volt, Magyarországon negyven éve kötelező a használata, ennek ellenére még ma sem kapcsolja be mindenki az autóban. Erről készített felmérést a szegedi Kovács autóalkatrész-kereskedés és szerviz: közel másfél ezer személy válaszából kiderült, hogy az autósok 78 százaléka becsatolja az övet, és ez az arány jóval alatta van a nyugat-európai átlagnak. A megkérdezettek negyven százaléka vezetőként vagy utasként már megbizonyosodott balesetben is az öv hasznosságáról.

Az övhasználat azért is fontos, mert a megerősített utastérben, vagyis a védőketrecben is csak bekapcsolt biztonsági övvel nyújtanak hatásos védelmet a légzsákok, melyekből már jut minden utasnak, sőt külön a térdnek, de terjednek az övlégzsákok is.

Külön légzsák védi a térdet a 2016-os Mustangban
Ford

 

Ütközéskor negyven ezredmásodperc alatt fújódik fel a legújabb fejlesztésű övlégzsák, mely főleg a nyak- és mellkassérülések mértékét csökkentheti. Előnye, hogy minden korosztályú és méretű utas esetében, különösen a hátul ülőknél növeli a biztonságot, legyen az frontális vagy oldalütközés, illetve borulás. A felfújt övlégzsák a hagyományos biztonsági övnél ötször hatékonyabban osztja el az ütközés energiáját az utas testén, fokozottabb védelmet nyújt, és csökkenti a sérülés kockázatát is.

A jármű szenzorjai érzékelik az ütközés súlyosságát, s még azelőtt felfújják az övlégzsákot, hogy a jármű első légzsákjai kirobbannának. Az ülés alatt elhelyezett hengerből áramló gázzal mindkét hátsó öv csőszerű légkamrái megtelnek. A tangóharmonikaszerűen összehajtogatott légzsák felfújódás közben áttöri az öv szerkezetét, oldalirányban szétterül az utas testén – s mindezt annyi idő alatt teszi meg, amíg egy jármű autópálya-sebességgel egy métert tesz meg.

Szériadarab az övlégzsák
Ford

Az övlégzsák több másodpercen át felfújódva marad, majd az öv légkamrájának anyagán keresztül lassan elszökik belőle a gáz. Az új fejlesztésűekben mellőzték a hőt generáló kémiai anyagokat, és a hideg sűrített gáznak köszönhetően a felfújódott övlégzsák nem melegebb az utas testén, mint a környezeti hőmérséklet.

Az övlégzsák emellett kisebb nyomással és lassabban fújódik fel, mint a hagyományos légzsákok. Az utas és az öv légkamrái között ugyanis nincs távolság, ami felfogná a kormányba szerelt változat „ütős" felfújódását.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.