Nehéz választás az autós Oscaron
A Volkswagen Passat a 2015-ös év autója Fotó: Volkswagen |
A genfi nemzetközi autószalon nyitása előtti napon, a Palexpóban hirdették ki a 2015-ös Az év autója cím győztesét: a huszonkét ország 57 szakújságírójából verbuválódott zsűri – köztük két magyar taggal – döntése szerint a Volkswagen Passat lett az első.
A felsorolásból látszik, hogy meglehetősen vegyes összetételű volt az idei mezőny, a listán akadt miniautó, kicsi és nagy cross over, egyterű és néhány teljesen hagyományos modell. A zsűrielnök megállapítása ellenére voltak ennél szélsőségesebb mezőnyök is: az ideiben például a legolcsóbb modell, a Renault Twingo alapváltozatának ára 2,59 millió forint, míg a legdrágábbé, a C osztályú Mercedesé 9,88 millió forint. Tavaly hatszoros volt az árkülönbség a döntős modellek között.
Ez már hagyományos próbatétel a zsűrinek, melynek idén kedves kinézetű minit, sportterepjárót és a részleteiben gondosan kigondolt luxuslimuzint kellett összehasonlítania. Ami biztos, hogy a közel 7,5 milliós VW Passat inkább a Mercedeshez áll közelebb, mint például az olyan egyterűhöz, mint a BMW 2 Active Tourer.
Az 53. alkalommal kiosztott díj történetében eddig négyszer lett első Volkswagen-modell: 1992-ben a Golf, 2010-ben a Polo, 2013-ban megint a Golf, idén pedig a Passat. A miérttel kapcsolatos kérdésünkre az egyik magyar zsűritag, Csikós Zsolt, a Totalcar munkatársa – aki szintén az első helyre jelölte a Passatot – így válaszolt: azért, mert tömegében és formájában is könnyebb elődeinél, s valójában igencsak kezes autó. Kényelme, takarékossága, anyagai, kezelőszerveinek pontossága, finoman kidolgozott részletei elismerésre méltók, fedélzeti rendszere felhasználóbarát. A Passat valamennyi motorja harmonikus, s egy jó hibrid is van a kínálatban. Akadnak említésre méltó egyedi extrák is, például a Trailer Assist, amely az utánfutóval való parkolást teszi gyerekjátékká.
Hasonló szempontok alapján ugyancsak hat ponttal díjazta a Passatot Gajdán Miklós, az Autó Magazin vezető szerkesztője, aki két ponttal többet adott viszont a Mercedes C osztálynak, mert annak utastere még csendesebb, igényes és vadonatúj a futóműve, amely – különösen a légrugókkal megfejelve – még finomabban nyeli el az úthibákat. Prémiumautó lévén az utasterében felhasznált anyagok még igényesebbek, felszereltsége még fényűzőbb és a motorválasztéka is szélesebb, miközben belőle is kínálnak hibridet – méghozzá dízelelektromosat. Mindennek a tetejébe némelyik változata – hasonló teljesítményű motorral – mindössze tíz százalékkal drágább a Passatnál.