galéria megtekintése

Mindegy, mit akarnak a pilóták, a nézők ragaszkodnak a veszélyhez

0 komment


Boros Jenő

Veszély nélkül is lehet izgalmas a verseny, vagy kötelező a show-ban a kockázat? A pilóta biztonságot akar, a publikum nem annyira.

Szisz arcát egész éjszaka ápolták, hogy másnap is rajthoz tudjon állni: nem ütközött senkivel, nem borult fel az autójával, csak a pályának kijelölt országút sebezte fel bőrét. Mert a múlt század elején, a világ első Grand Prix-jén a poros földutakat kátránnyal locsolták fel, emiatt a 170 km/órás tempóval száguldó autók vezetőjének arcába is jutott a fekete mázból. Iszonyatos fájdalmakkal, és a korhoz meg az autókhoz képest komoly átlagsebességgel nyert a Renault és volánjánál a magyar Szisz Ferenc. A mezőny 1906. június 27-én reggel hat órakor állt rajthoz, a győztes 12 óra 14 perc alatt teljesítette az 1236 kilométeres távot, ami 101,8 km/órás átlagsebességnek felelt meg.

Száz évnyi versenyautó   Forrás: Renault                          

Nem volt sehol bukótér, védőkorlát, hatékony bukósisak és biztonsági öv.

 

Napjaink Formula autóit és egyre több utcai szupersportkocsit is karbon-kompozitból készült utascellára építenek, ami ütközéskor, boruláskor hatékonyan védi a pilótát. Minden versenyágban kötelező a védőkeret, a bukósisak, az öt- vagy hatpontos öv, a lángálló ruha, kesztyű, valamint alsónemű, és nincs rajt HANS nélkül sem. A FIA által 1998-ban engedélyezett védőgallér neve a fejet és nyakat támasztó angol Head and Neck Support szavak kezdőbetűiből született.

Az együléses és nyitott kategóriában továbbra sem teljes a védelem, mert sokan nem szeretnének csukott kabinú versenyautókat. Pedig attól, hogy jobban védenék a pilóták nagyon is sebezhető fejét, attól egy ­F–1-es autó még F–1-es marad, vélekedik a versenyzők többsége. Szerintük veszély nélkül is lehet izgalmas a verseny, vagyis nem kötelező show-elem a kockázat…

Az 1969-ben készült Sygma Grand Prix tanulmánymodellen a kerekeket burkoló oldalsó karosszériaelemekkel az összeakadást és az ütközés utáni repülést akarták megakadályozni.

1928-ban még bukósisakot és biztonsági övet sem használtak
Fotó: Leslie Jones

Többször történt már próbálkozás a biztonság növelésére, idén kétféle megoldást is teszteltek, ám egyelőre nem váltotta be a reményeket a Red Bull panoráma-szélvédője. A ­2017-es­ szezonra a FIA a Ferrari védőkeretét preferálja, igaz, a glóriának nevezett eszköz oszlopai rontják a kilátást.

A megnövelt fejvédelem ­ügyében a pilóták és F–1-es szakemberek válasza egyértelmű, a szurkolóké már nem, ők továbbra is nyitott Formula-autókat akarnak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.