galéria megtekintése

Megkoronázott legenda

0 komment


Boros Jenő

Hódítanak a tehetősebb vevők hülyítésére kreált autók, ezért a prémiummárkák újabb és újabb kategóriákat találnak ki. Így született meg a terepjáró, kupé és kombi keresztezésével megalkotott SUV, SAV meg crossover. Pedig lehett klasszikus modellel is vevőt és trófeát nyerni.

Nem feltétlenül kell követni egyes márkák újító dühét, és a vevők meghódítására fejlesztett extrém autók helyett lehetne a hagyományos modellek gyártására is koncentrálni. Bár a hetvenes évek sportkocsijait gyártó brit márkák eltűntek, de a japánok felismerték, hogy nem a kategóriával volt baj, hanem a fejlesztésekkel, így nekik sikerült feléleszteni a klasszikus műfajt. A Mazda például annyira eltalálta a vágyakat és igényeket, hogy 1989 óta uralja ebben a szegmensben a piacot, és rekorder a roadsterek gyártásában.

Mazda-győzelem New Yorkban
Mazda-győzelem New Yorkban
Kevin Hagen / Reuters

A Mazda a globális piacon MX5-ös jelzéssel, a hazai japán vevőkörnek Miata néven forgalmazza kétüléses sportkocsiját, amely már egymillió darabnál jár. A fejlesztőknek más is okot ad a büszkeségre. Néhány órával az után, hogy a héten látogatható New York-i Nemzetközi Autóshow-n bemutatták a nyitható kemény tetős RF változatot, a modell újabb hírrel került fókuszba: a Mazda negyedik generá­ciós MX5-öse kapta a Világ év ­autója és autódizájnja címet.

 

A díjat 2004-ben alapították, a zsűri 23 ország 73 autós szakújságírójából áll. A 2016-os döntőben az MX5-ös az Audi A4 Sedan/Avant párost és a Mercedes-Benz GLC modellt előzte meg. A Mazda MX5 a dizájn kategóriában megelőzte az XW Jaguart és az ugyancsak Mazda CX3-ast.

Az MX5-ös díjainak száma így már meghaladja a harmincat: márciusban felkerült a dobogó harmadik fokára az európai Év autója-zsűrinél, most a globális rangsorban a csúcsra ért. Ikuo Maeda, a Mazda vezető tervezője a premieren, majd a díjkiosztón sokadszor is tolmácsolta a márka dizájnnyelvét, mellyel képesek kapcsolódni az emberek lelkéhez világszerte. „A mozgás lelke, a kodo formanyelv keretében született modelljeink igazi életre kelnek." Kevésbé látványos, ám annál izgalmasabb az MX5-ös műszaki alapjait adó SKYACTIV technológia, mely a világtrenddel ellentétben – a komplikált és drága turbósítás helyett – egyszerűbb módszerekkel javítja a motor teljesítményét és csökkenti fogyasztását, valamint károsanyag-kibocsátását. És akkor még nem szóltunk az emberközpontú dizájn lényegéről: Jinba-Ittai, magyarul ló és lovas egysége – a mazdások szerint ezzel illusztrálható leginkább az MX5-ös vezetési élménye.

New Yorkban további díjakat is kiosztottak: az Év zöld ­autója lett a Toyota hidrogénnel működő tüzelőanyag-cellás villanyautója, a sorrendben a Mirai, majd a BMW 330e, a Chevrolet Volt, a Toyota Prius és a VW Passat GTE következett. A nagy teljesítményűek kategóriájában a győri motoros Audi R8-as megelőzte a Chevrolet Camarót, a Honda Civic Type-­R-t, a Mercedes C63 AMG Coupét és a Range Rover Sport SVR-t.

A luxuskategória sorrendje: BMW 7-es, Audi Q7-es, Jaguar XF, Mercedes GLE Coupé és a Volvo XC90-es.

Megtört a német dominancia

Győzelmével a Mazda megtörte a németek ötéves sorozatát: tavaly a Mercedes C osztályú modellje, azt megelőzően az Audi A3-as, a VW Golf, 2012-ben pedig a VW Polo volt a Világ év autója, 2011-ben a villamoshajtású Nissan Leaf kapta a trófeát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.