CAFE: ki issza meg a levét?

Sok mindenben különböztek a választási programok, de abban mind a három elnökjelölt egyetértett, hogy az amerikaiaknak tisztább és takarékosabb autókat kell gyártaniuk.

Az Egyesült Államokban is inkább csak akkor erősödik egy tisztasági kampány, ha drágul az olaj. Pedig a Corporate Average Fuel Economy (CAFE) program már 1975 óta létezik, ám bevezetése tolódik. Európához hasonlóan az Egyesült Államokban is erős a járműipari lobbi, mely eddig mindig arra hivatkozott, hogy a takarékos technológiák drágák. Igaz, szerény számítások szerint a CAFE-nak megfelelő autók gyártása 47 milliárd dolláros többletet jelent az amerikai járműiparnak, mely egyébként is agonizál, márpedig ha tovább csökkennek az értékesítések, és bezárja gyárait a BIG 3, vagyis a General Motors, a Ford és a Chrysler, az csak Detroit környékén hárommillió embert érint.

Most már nem lehet tovább bojkottálni a CAFE programot, mert a kongresszusi segély folyamatos utalásának feltétele, hogy az amerikai autók is kisebbek és takarékosabbak legyenek. A 2009-től érvénybe lépő szabályozás értelmében a 2011 és 2015-ös modellév személyautóinak átlagfogyasztása 8,75 liter lehet 100 kilométeren, a kisteherautóknál és furgonoknál ez az érték 20 százalékkal magasabb.

A következő lépcsőben tavalyhoz képest 2020-ig negyven százalékkal kell csökkenteni az Egyesült Államokban forgalomba helyezett új autók átlagfogyasztását, mely legfeljebb 6,7 liter lehet 100 kilométeren. Európában ez az átlag jelenleg 6,3 liter...

A világ szén-dioxid-termelésének 52 százalékáért felelős Észak-Amerika, miközben a globális járműállományból csak minden negyedik - pontosan 200 millió - autó visel amerikai vagy kanadai rendszámot. Az Energiaügyi Minisztérium nyolcszáz oldalas törvényjavaslatát még decemberben aláírta Bush elnök, de a tisztasági és a takarékossági hadművelet végrehajtása már az új elnökre maradt. (B. J.)

Obama a kerekek világában

A 47 éves Barack Obama még kampánya idején is gyakran bringázott, ennél többet pedálozott gyerekkorában, igaz, akkor még háromkerekűn. Élete első autóját, egy Ford Granadát a hetvenes években kapta nagyapjától. 2006-tól már egy új Chrysler 300-ast használt, a hemiszférikus benzinmotorral szerelt amerikai modell nem kifejezetten takarékos, ezért Obama tavaly már Ford Escape Hybridre váltott.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.