Biztonságban az új arc mögött
Az ember lassan, meg-megtorpanva csorog a dugóban, közben a vezető unalom ellen valami rendes zenét keres a rádióban és csak a csattanásra pillant fel. Nem volt nagy baleset, csupán egy koccanás, de a dráguló kötelező, az autó orrának helyrepofozása, az ebből fakadó értékvesztés együtt már igen komoly tétel lehet. De nem egy XC60 tulajdonosának.
A legújabb Volvóban ugyanis alapfelszereltség - majd modellfrissítés után a többiben is elérhető lesz - a City Safetynek nevezett biztonsági rendszer, ami megakadályozza, a fent leírt esemény - meg még ezer hasonló szituáció - bekövetkeztét. Egyszerűen a vezető helyett megállítja az autót, ha az túl közel van az előtte állóhoz/haladóhoz és a sofőr semmit nem reagál. A rendszer 4 és 30 kilométeres sebesség között automatikusan élesedik - az alsó határra a parkolás miatt van szükség -, bár csak 15 kilométeres sebességkülönbségnél tud közbeavatkozni egy hatalmas fékezéssel. Nagyobb sebességkülönbségnél is beletapos a fékbe, csökkentendő az ütközés erejét.
A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy az újságírót beültetik egy XC60-ba, majd felszólítják, hogy vezesse neki az autót a parkolóban felállított autó formájú és méretű lufinak. De nehogy fékezzen ám! Az autó pedig nagy bólintással engedelmesen megáll a lufi előtt. Az újságíró élesben, a fogalomban persze nem meri tesztelni a rendszert, bár állítólag van olyan kereskedő, aki a saját autójával prezentálja az érdeklődőknek a City Safety megbízhatóságát.
Ha már biztonság. Az XC60-ban a koccanásgátló mellett alapfelszereltség a DSTC-nek nevezett, továbbfejlesztett menetstabilizációs rendszer, valamint a vezetés közbeni elalvást megakadályozó berendezés. Ezeken kívül kérhető még sok egyéb mellett adaptív, az előre beállított követési távolságot tartó tempomat, a követési távolságot figyelő, annak vészes csökkenésére figyelmeztető berendezés, egy új fejlesztés, az utánfutó becsóválását megelőző rendszer, a visszapillantó holttereit figyelő kamera, a helyes útvonalat a képernyőre rajzoló tolatókamera és a véletlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszer.
Mindezt a Volvo új arca mögött ülve élvezheti a tulajdonos. A cégnél úgy gondolták, hogy eljött az ideje a karakteresebb Volvóknak, ezért alkottak egy igen jól sikerült crossover-kupé mutánst, széles vállakkal, lendületes, sportos vonalakkal, a korábbi Volvo-stílusjegyek még több erőt és dinamizmust sugárzó átalakításával. Erre - pontosabban a trapéz alakú hűtőrácsra - pedig pecsétként ráütötték az új, tenyérnyinél is nagyobbra hizlalt logót, büszkén, messziről felismerhetően hirdetve az autó volvóságát. Belül, a tágas utastérben is jó a helyzet, fel sem lehet sorolni a számtalan kényelmi berendezést, amivel a vezetőt kényezteti.
Az XC60-as elkészítésével a Volvo betöltötte azt a lyukat, amit a kínálatából eddig hiányzó kompakt SUV okozott. Ettől persze nem lett olcsó tömegautó, az Audi Q5, a BMW X3 és a GLK Mercedes vetélytársának szánják. Egyelőre háromféle motorral, egy V6-os benzinessel és két öthengeres dízellel kapható, mindegyiket Haldex-kuplungos négykerékhajtással szerelték. Indulóára 9,7 millió - a legolcsóbb benzines 13,2 -, később a gyengébbik dízellel kapható lesz a csak elsőkerekes változat is.
A Volvo a biztonság jegyében harcot hirdetett az ittas vezetés ellen. Megalkották az Alcoguard rendszert, aminek lényege, hogy indítás előtt a vezetőnek bele kell fújnia egy alkoholszondába és ha vérében az alkohol szintje meghaladja az országonként eltérő, előre beállított értéket, a motort nem lehet beindítani. (Természetesen fújás nélkül sem.) A rendszer 30 percig tárolja az adatokat, így nem kell minden rövid leállás után fújni. Várhatóan a céges autókban jelenik meg először az Alcoguard, de a Volvónál abban bíznak, hogy egyre több, felelősen gondolkodó magánember is rendel belőle.