galéria megtekintése

Kiss macskával és nagy kamionnal

0 komment


Boros Jenő

Százezer newtonméternyi nyomatékot próbálnak a talajra préselni a kerekek a rajtnál, de ez nem mindig sikerül, ezért félelmetes látvány, amikor a mezőny gépei csorda módjára tülekednek, hogy elsőként forduljanak rá a kanyarra.

Ezeket a pillanatokat még a célegyenes végéről lövik a fotósok, mert ez az igazi akciók és olykor az izgalmas ütközések ideje. Elég egy rossz manőver, és máris egymást lökik le a pályáról a kamionok. Ha végül mégis sikerül békésen elfordulnia a mezőnynek, akkor jönnek a még békésebb pillanatok és az intimebb látószögek, melyek olykor nem csak a verseny miatt érdekesek.

Néha azért is, mert a kamionokat jobban szemügyre véve, a fotósok és a nézők a világcégek matricái mellett felfedezhetnek néhány kicsi és igazán meglepő darabot is. Már ha a nagy izgalomban észreveszik, hogy a kétszeres Európa-bajnok kamionjának hátsó sárvédőin a Macskaárvaház Alapítvány matricája díszeleg, nem mindig töretlenül...

A kamionverseny ugyanis kemény műfaj. Ebben szerzett bajnoki címet idén másodszor Kiss Norbert, akiről mindenki csak úgy beszél, hogy bármilyen autóban versenyez, azonnal ráérez, és előbb vagy utóbb nyer vele. Többnyire előbb, mert azon a versenyen, ahová benevezett, ott hamar és gyorsan első lett.

 
Pál Laca felvétele

Ahogy a legtöbb fiatal, Norbi is kölyökként csöppent bele a szimulátorok világába, ahonnan, ha nem is sétagaloppban, de eljutott az igazi autóversenyzésig. Gyerekkorában volt pedálos pléh-Moszkvicsa, amiért sokan irigyelték, viszont nem tarthatott kutyát vagy macskát, mert szülei szerint a panel nem állatoknak való. Felnőtt korában aztán lett cicája, kettő is – természetesen menhelyről. Azért nem kutya, mert a versenyek miatt sokszor van otthonától távol, a macskák pedig önállóbbak és jobban bírják gazdi nélkül.

Norbi és párja két mentett cicával, Marlenkával és Yukikóval osztja meg szentendrei otthonát a mindennapokban.

Macskák iránti rajongását és elkötelezettségét teljes mértékben támogatják csapatának vezetői és tulajdonosai is.

És ez jó döntés volt, mert bár nem hoz közvetlenül semmit költségvetésüknek, de jelentős reklámértéke lett Norbi járművén a technikai sportoktól teljesen idegennek tűnő matricáknak. Az idegen szó persze nem is illik ide, mert Norbinak szívügye az állatmentés, amiben megszállott és aktív, és nemcsak a Macskaárvaház Alapítvány kuratóriumi tagjaként, hanem amikor ráér, akkor tényleg ápolja is az árvákat, tisztítja az almokat, az atkás füleket.

Furcsa így látni az igencsak kemény megjelenésű kamion fülkéjében, kemény bukósisakban versenyzőt, aki abszolút eredménycentrikus, győzelemre törő maximalista és nagyon kritikusan tekint saját hibáira is.

Magánéletében melegszívű, nagyon átérzi az elesettséget és a kitaszítottságot. Szezon közben elfoglalt, mert a versenyek miatt­ legalább ötven napot van távol otthonától, de amikor marad egy kis ideje, mindig segít a menhelyen. Barátjával, Bóday Palival az az álmuk, hogy közreműködésükkel egyszer

létrejön az igazi macskaárvaház,

ahol nagy területen, szabadon és biztonságban élhetnek a macskák. Norbi kuratóriumi tag és az alapítványban is aktív, miközben a töb­biekhez hasonlóan saját költségén csinál mindent, mert az alapszabály értelmében még üzemanyagköltséget sem lehet elszámolni – szóval oda csak betenni lehet a pénzt, onnan kivenni nem. És nemcsak pénzt lehet betenni, de sok munkát is, amiből Norbi is kiveszi a részét.

Az alapítvány aktivistái pedig arról álmodoznak, hogy egyszer a macskamenhely is olyan szinten működik majd, mint Norbi az autósport világában. Terveik szerint az állatok lakhelyét autóroncsokból építenék meg, ezért is várják a felajánlásokat. Az állatmenhely kívánságlistája Norbi honlapjára is felkerült, ezen szerepel nem romlandó állat­eledel, örökzöld facsemete, bokor, sövény, kerítés, használaton kívüli busz, konténer, földutakon is használható bringa, motorkerékpár, járólap, térkő. Előfordult, hogy Norbi személyesen fuvarozott macskát örökbefogadójához, aki igen csak elcsodálkozott, amikor ráismert: tényleg személyesen a bajnok az?

A karitatív tevékenységben az a legnagyobb segítség, ha világhíres és nagyon jó eredményeket ér el, mert akkor előzés közben még gyakrabban kerülnek képernyőre versenykamionjának hátrafelé mutató kamerái segítségével a Macskaárvaház matricái.

Sikerek pedig vannak: a harmincéves Kiss Norbert idén másodszor lett az FIA Euro­pean Truck Race Championship bajnoka, a szezonban negyven futamból tizenkilencet megnyert, a húsz időmérőből pedig tizenhét pole pozíciót szerzett, vagyis ennyiszer indult az első rajtkockából.

Ahogy más technikai sportokban, ebben a műfajban is sokat számít a technika, ami drága, és sokszor a megfelelőnek tűnő pénzmennyiség sem elég: idén versenyezhetett először olyan motorral, mint a tehetősebb csapatok pilótái, ez a korábbi kéttized másodperces előnyt kerek egy másodpercre javította körönként. Amiben persze szerepe volt a jól köré épített kamionnak is, mert az autósportban ezt a legnehezebb megoldani eredményesen.

Az Oxxo Racing csapatnak ez sikerült, hála a szerelő srácoknak és Bakó ­Csaba versenymérnöknek, aki az idei gépet is tervezte. Lesz munkája, ha jövőre is a Truck Race-en indul a csapat, mert az idei 5,5 tonnáról 5,2 tonnára kell fogyasztani az 1100 lóerős teljesítményű gép súlyát, ami a repülőrajtoknál hatvanról hat másodperc alatt éri el a 160 km/órás tempót, és hosszabb átté­télű sebességváltóval 310-es tempóra is képes. Ezt azonban csak repülőtéren tesztelték.

Fotó: Veres Viktor / Népszabadság

A kamionozás előtt Norbi megnyerte a Renault Clio kupát, többször lett bajnok a Seat Leon Szuperkupában, a Suzuki Swift-sorozatban és a Formula Renault-szériában. Háromszor választották az Év Versenyzőjének. A sikerek nem vették el az eszét, ma sincsenek sztárallűrjei, ugyanaz a közvetlen és szerény srác, aki először megjelent a kiskunlacházi repülőtér betonján rendezett Astra Kupa-futamon. Sportszakmai területen utolérhetetlen tehetség, teljesen mindegy, hogy miben ül, mindenben elképesztően gyors. Ezért került a kamionsorozatba is, ahol a repülőgép-balesetben elhunyt Szobi Balázs helyére kerestek pilótát. Kiss Norbi méltó utód lett, és addig hajtott, amíg nem nyert két Európa-bajnoki címet a csapattal.

Igazi őstehetség, aki műszakilag is zseni, ráadásul

nemcsak jól csinálja, de jól tanítja is.

Kiss Norbi mentorálta a Lotus Lady Cup mezőnyének több pilótáját is. És igazi hős, akinek tavaly még meghajolva gratuláltak a vetélytársai, köztük Jochen Hahn, aki aztán igazán tudta, hogy a magyar fiú gépét gyengébb motor hajtotta, mégis sikerült megnyernie a sportág legmagasabb szintű sorozatát. Igaz az is: idén már kevésbé örültek a sikereinek a versenytársak...

Névjegy

Kiss Norbert Szombathelyen született, idén töltötte be a harmincat. Kétszeres európai kamionviadal-bajnok, az egyik legeredményesebb magyar gyorsasági autóversenyző. Szabadidejében egy igazi macskaárvaház létrehozásán dolgozik. Az alapítvány aktivistái arról álmodoznak, hogy egyszer a macskamenhely is olyan szinten működik majd, mint Norbi az autósport világában.

Többnyire mindenki szeretettel és elismeréssel beszél Norbiról, ami nem csoda, inkább az a meglepő, hogy vannak, akik nem kedvelik. Ezek olyan versenytársai, akik hiába kérték, nem szolgáltatott nekik alapadatokat a kamionjának beállításairól, amit különben nem is nehezményezhetnének, mert ilyet kérni nagyfokú naivitás és kicsit tolakodó udva­riatlanság a technikai sportok világában.

A ringeken az az igazán jó pilóta, aki néhány kör után ráérez, hogy milyen futóműbeállítással kell majd elrajtolni az adott pályán. Hát ha valamit, akkor ezt kell igazán titkolni a versenytársak előtt.

Megvert már nagy sztárokat is: a tavalyi FIA-gálán, Dohában gokarttal győzte le a Forma–1-es Red Bull versenyzőjét, Daniel Ricciardót, a négyszeres túra­autó-világbajnok Yvan Mullert és a nyolcszoros Le Mans-győztes Tom Kristensent, akik miután gratuláltak neki, megkérdezték, hogy tulajdonképpen ki is ő és milyen autót vezet.

A kamionbajnok attrakciójáról többet írt a világsajtó, mint a serlegéről: húszméteres gyorsulás után úgy kellett keresztbe fékezni a gokartot, hogy a hátuljával kapuba lője a leállított labdát, és ötből ötször csak Norbinak sikerült gólt lőnie.

Ma már nem csak itthon ismerik a nevét és már nem csak a szomszéd gyerekek irigylik azért, hogy van pedálos Moszkvicsa, miközben Norbi jobban örült volna egy cicának. Felnőttként ez a vágya is teljesült, ahogy az is, hogy megvédte bajnoki címét és futamot nyert hazai közönség előtt, a Hungaro­ringen. Kisebbik örökbe fogadott cicájának japán neve Yukiko, ami magyarul boldogságot jelent. És már nemcsak neki, hanem Norbi segítségével még sok árva macskának is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.