Kipróbáltuk a győri A3-as elődmodelljét
Az eleganciát és a sportosságot próbálták összehangolni az új, kompakt A3-as modellben, ezért nemzetközi premierjének helyszíneként is azt a népszerű szigetet, Mallorcát választották, ahol a szerpentinek kihívása, s a tengerpart mediterrán könnyedsége lehetőséget kínált az 1996-ban világra jött autó megújult változata új tulajdonságainak a kipróbálására.
A hasznos elektronikákkal telezsúfolt Audi nyolcvan kilogrammal könnyebb elődjénél. A diétát főleg az alumíniumlemezek és a nagyszilárdságú acélszerkezetek tudatosabb elosztásával érték el, miközben a motor és az ülések tömegét is csökkenteni tudták. A súlyfelesleg leadása érződik a fogyasztáson. Az 1,6 TDI, 105 lóerős motornak például 3,8 liter gázolaj is elég száz kilométeren, igaz, nem sportos vezetéssel és nem a mallorcai kanyargós hegyi utakon.
A szinte minden ízében megújult modell némileg szélesebb a régebbi változatnál, a magassága viszont nem változott. Orra a jellegzetes hatszögletű hűtőtárcsával az első pillanatban felismerhetővé teszi, hogy melyik márkacsaládhoz tartozik.
Az újdonságok közül említésre méltó, hogy az 1,4-es motor egyes változatai már arra is képesek, hogy négy hengerből kettőt automatikusan lekapcsoljanak, amennyiben az adott teljesítményhez nincs szükség rájuk. A menetdinamika testre szabható, a visszapillantó tükrök belső felére felszerelt fényjelző rendszer arra figyelmeztet, hogy a holt látótérben autó van mellettünk.
Az A3-as önirányító rendszerei ismét felvetik azt a jogi kérdést, mely a járműipar gyors fejlődésével megkerülhetetlen lesz: kinek a felelőssége, ha az ember helyett bizonyos funkciókat átvesz az autó, s abból netalántán baleset történik. A műszaki tervezők ezért egyelőre nem engedik teljesen kivenni a sofőr kezéből az irányítást, a segédrendszerek csupán a közvetlen bajt előzik meg, a többi a vezető dolga. Az A3-as távolságtartó tempomatja lefékezi a kocsit, ha az ráfut az előtte haladóra, de ezt követően visszaadja az irányítást a sofőrnek. Hasonlóan viselkedik a sávtartó rendszer is, visszahozza az útra az onnan például a gazdája figyelmetlensége, elszunyókálása miatt lekalandozó kocsit, ám ezt követően már nem uralkodik felette. A felelősség jogi kérdése akkor válhat majd élessé, ha – és ez egyáltalán nem a nagyon távoli jövő –robotpilóta segít a vezetésben. A megkérdezett német szakemberek szerint a repüléshez hasonlóan abban az esetben is az emberé marad a jogi felelősség.
Az A3-as megújításával nyilván azért vártak eddig a tervezők, mert a modell rendkívül sikeres. Első két generációjából több mint 2 és fél milliót adtak el. Az új változat árát úgy próbálták beállítani, hogy lényegesen ne legyen több a réginél. Az indulóár a 105 lóerős 1,2-es motor esetében két-háromszázezer forinttal marad a hatmillió alatt. Természetesen nagyobb motorral, quattro kivitelben, mágneses futómű-szabályozással, panorámatetővel az ár jelentősen emelkedik.
Az A3-as jövőre Győrött sorozatban gyártott limuzinjának előszériás járművei már idén elkészülnek a Rába parti városban, tudtuk meg Ulrich Minkétől, a leányvállalat járműgyártásért felelős ügyvezetőjétől.