galéria megtekintése

Két litert fogyaszt az újrahasznosítható miniautó

2 komment


Boros Jenő

A jövő kétségtelenül a villanyautóké, ám tömeges elterjedésükre még több évet, globális dominanciájukra pedig évtizedeket kell várni, addig is van még mit finomítani a belső égésű motorokon. És persze a ráépített karosszériákon.

A feladat egyszerű: megfelelni a funkciónak, és csak annak. Egy városi kocsinak például nem kell óriási csomagtér, erős hajtómű és széles kerék. A hétköznapi közlekedéshez könnyen manőverezhető modell kell, mely képes kis helyen parkolni, vagyis legyen kisebb egy pingpong­asztalnál, és szűk utcában is tolatás nélkül tudjon megfordulni.

Forma–1-es mérnök tervezte a városi minit
Forma–1-es mérnök tervezte a városi minit
Gordon Murray Design

Elkészült a Forma–1-es csapat kreációja, mely háromszemélyes, és ülésrendje is legendás sportkocsit idéz. Nem véletlenül, mert a McLaren F1-eshez hasonlóan ezt a minit is Gordon Murray tervezte: tehát a középen ülő pilóta mellett mindkét oldalon egy-egy személy utazhat. A Gordon Murray Design által szabadalmaztatott iStream modell a hétköznapi embereknek is megfizethetővé tenné a Forma–1-es technológiát, és optimalizálná az újrahasznosítást is.

 

A projekt másik szereplője a motorspecialista Osamu Goto, aki korábban a Honda F–1 igazgatója, később a Scuderia Ferrari Forma–1 kutatás-fejlesztési menedzsereként működött, majd a Sauber vezetője volt, jelenleg pedig a Geo Technology Design tervezője. Az igazi lökést a Shell adta meg a projektnek, mert hiába csökkentjük egy jármű tömegét és méretét, fontos minimalizálni a súrlódást a motor és a sebességváltó mozgó alkatrészeinél, ezzel pedig nemcsak a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkenthető, de jelentősen megnövelhető az élettartam is.

Az ötlet persze nem új, több mint száz éve ezen dolgoznak a járműmérnökök, többek között Gordon Murray, aki 2010-ben készítette a T.25-öst, melynek továbbfejlesztett változata a Project M, mely az ­autó teljes újragondolása az energiahatékonyság jegyében, és nem csak fogyasztási szempontból. A jármű építésénél is lényeges a környezetbarátság, amit a mini életciklus-elemzése is bebizonyított.

Fotó: Gordon Murray Design

A teszteknél 34 százalékkal kevesebb elsődleges energiát használt, mint egy hagyományos autó: hetvenes tempónál száz kilométeren 2,64 liter benzint fogyasztott, vagyis egyetlen liter üzemanyaggal 38 kilométert tett meg. Ehhez az eredményhez a legkorszerűbb technológiákat és anyagokat kellett felhasználni: az autó váza újrahasznosított szénszálas anyagból készült, ami az átlagos acélból készült jármű előállítási költségének negyedéből fedezhető, és ennek köszönhetően szinte a teljes kocsi újrahasznosítható az életciklus végén.

Poject M-adatlap

A Forma–1-es technológiával készült M modell hossza 2,5 méter, szélessége 1,35 méter, magassága 1,6 méter, fordulási körének átmérője 6 méter, menetkész tömege 550 kg. Motorja 3 hengeres, 660 köbcentiméteres, 43 LE teljesítményű benzines. Maximális sebessége 156 km/óra. Fogyasztása 2,64 liter/100 km (70 km/órás tempónál).

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.