Egy kanna benzinnel a föld körül
Kétszáz műszaki képzettségű diákcsapat rajtolt saját tervezésű és készítésű autókkal a harmincadik ShellEco-maraton versenyen. A prototípus kategóriában a minél könnyebb és maximális hatékonyságú jármű építése a cél, ám az alacsonyabb légellenállás miatt lapos építésű jármű csak fekve vezethető, már amennyiben befér kabinjába a pilóta, aki a takarékosság jegyében általában még az autónál is könnyebb: a pécsi Pollack Eco Team autójában például a 46 kilós Illés Elíz ült.
Dobogós lett a kecskeméti GAMF Megameter IV-es autója |
Az UrbanConcept kategóriában nemcsak az energiahatékonyságot, hanem praktikumot is szolgálnia kell a formának, mert ezeknél fontos a hétköznapi használhatóság, ezért ezek már nem lapos szivar alakúak és jobban hasonlítanak a hétköznapi autókra. A takarékossági maratonin az a jármű győz, amelyik a leghosszabb távot tudja megtenni egy liter üzemanyaggal, vagy 1 kilowattórának megfelelő energiával.
A csapatok használhatnak hagyományos és alternatív üzemanyagokat, ami a belső égésű motoroknál lehet 95-ös benzin, gáz olaj, biodízel vagy etanol, az elektromos hajtásúaknál pedig cseppfolyós hidrogén, illetve hálózatról tölthető akkumulátor az áramforrás. A verseny célja, hogy a diákok kreativitással ötvözzék az innovatív technológiákat, ami évről évre nehezebb: idén már csak saját fejlesztésű elektronikai rendszereket építhettek be.
A hollandiai Rotterdamban kijelölt utcai pálya mellett ötvenezer néző szurkolt a mezőnynek, melyben öt magyar csapat volt. Az évek óta verhetetlen francia Lycee Saint-Joseph La Joliverie Microjoule nevű autója idén is első lett: egy liter benzinnel 3314 kilométeres teljesítményt produkált, ami négyszáz kilométerrel több tavalyi eredményüknél. Elméletileg egy 12,5 liter űrtartalmú kanna üzemanyaggal körbe tudná autózni a földet az Egyenlítő mentén. A Kecskeméti GAMF csapata harmadik lett az egy liter benzinnel megtehető 2096,33 kilométeres eredményével: a Megameter IV-est négyezer munkaórával építette nyolc hallgató és öt tanár.
A győri SZEnergy |
Az elektromos prototípusok kategóriájában a kecskeméti szakközépiskolások Kandó Electric csapata 23. lett 433,33 km/kWhval, a cseppfolyós hidrogénnel működő üzemanyagcellás prototípusok között a pécsi Pollack Eco Team a hetedik helyen ért célba 144,45 km/kWh teljesítménnyel. Az elektromos városi koncepciók kategóriájában a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team csapata a vasárnapi futamon elért 191 km/kWh eredménnyel mind össze 7 km/kWh értékkel maradt le a dobogóról. Az Óbudai Egyetem utója 434 kilométere az egyik legnépesebb benzines kategóriában a 23. helyet eredményezte. Innovációs különdíjat kapott a kecskeméti GAMF és dízájn trófeát a Kandó Electric.
Ez is fogadással indult
1939-ben a Shell észak-amerikai kutatólaboratóriumában még arra fogadtak a tudósok, hogy meg lehet-e tenni öt liter benzinnel száz kilométert egy autóval. Az első próbán R.J. Greenshields nyert 4,73 l/100 km fogyasztással. Napjainkban erre más sok szériaautó is képes normál közúti forgalomba, négy személlyel, miközben a hiperkönnyű eco maraton modellek csak egyszemélyesek, fél méternél alacsonyabbak, többségüket csak fekve, előre néző kamerával és monitorral és zárt pályán lehet vezetni, vagyis eredményeiket steril körülmények között értik el, ám mindezekkel együtt is jövőbe mutatóak a diákcsapatok munkái.