Kánaánon innen, mélyponton túl

Özönlenek az országba a használt kocsik: a múlt hónapban forgalomba helyezett személyautók többsége 1999-es évjáratú. 

Meglódult a magyarországi autópiac, az idei első négy hónapban 16 százalékkal, 25 ezerre nőtt a forgalomba helyezett új gépkocsik száma. Különösen a kishaszonjárművek forgalma nőtt, részben a jegybank növekedési hitelprogramjának köszönhetően, illetve a már évek óta halogatott cserék egy részét sem lehetett már tovább húzni. Az újonnan forgalomba helyezett autók 13 százaléka ugyanakkor reexport volt, mert kedvezőbbek a gyártók magyarországi árai, ezért a külföldi kereskedők nálunk töltik fel ausztriai és németországi készleteiket. 

Újra lát fantáziát a magyar piacban az AAA használtautó-kereskedő cég is. A héten újranyitotta négy éve bezárt fóti telephelyét
Újra lát fantáziát a magyar piacban az AAA Auto kereskedő cég, mely újranyitotta négy éve bezárt fóti telephelyét
Kurucz Árpád

 

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke, Erdélyi Péter szerint valószínűleg az év hátralévő részében is folytatódnak a vállalati flottacserék, ám arra is figyelmeztet, hogy a kishaszonjárművek esetében a tavaly augusztus óta tartó két számjegyű növekedés viszonylag kis mennyiséget, havi 1200 autót takar. Áprilisban összesen 6760 új autó talált gazdára – ennyit hat évvel ezelőtt még tíz nap alatt adtak el. Általános tapasztalat szerint privát vevőkből is egyre több van a kereskedésekben, de még kevesen vannak ahhoz, hogy beindulhasson egy központilag támogatott autócsere-program.

Az MGE javaslatai között ugyanis szerepel a klasszikus roncsprémium vagy kuponos autó csere-támogatás, de ennek feltétele, hogy ne csak a cégek, hanem a magánszemélyek is több új járművet vegyenek. Sokaknak nemhogy új autóra, de a régi üzemeltetésére sem futja, vagy ha mégis cserélnek, akkor kisebbre vagy kevésbé öreg modellre váltanak. Továbbra is az újakat meghaladó mértékű a használt kocsik importja: a Datahouse adatai szerint az év első négy hónapjában 28,7 ezret helyeztek forgalomba, és az áprilisi közel nyolcezer autó újabb havi csúcsot hozott, mert 53 százalékkal haladja meg a tavalyi, és duplán a két évvel ezelőtti azonos időszak mennyiségét.

Özönlenek az országba a használt autók, ami önmagában még nem baj, ám az már nem kedvező, hogy a múlt hónapban forgalomba helyezett személyautók többsége 1999-es évjáratú – tájékoztatta lapunkat Róbert Gábor, a Datahouse kereskedelmi igazgatója, aki azt is elmondta, hogy idén is a BMW 3-as sorozata a legnépszerűbb (1775 darabbal), majd a Volkswagen Passat (1391), VW Golf (1096) és az Audi A4-es (1002) következik. A használtkocsi-dömping visszássága, hogy sok autó után nem fizetnek be minden illetéket, ezért az Autós Nagykoalíció (ANK) parlament elé terjesztett javaslatai között ez a téma is szerepel. Knezsik István elnök lapunknak elmondta, hogy olyan szabályozás kell, amely garantálja, hogy az importált járművek után is megfizetik az áfát és az illetékeket.

A használtimportot környezetvédelmi szempontok alapján is korlátozni kellene, elő kellene írni, hogy minimum Euro3-as besorolású modelleket lehessen forgalomba helyezni. (Idén az új személyautók Euro5-ös, új haszonjárművek pedig Euro6-os motorral kaphatnak magyar rendszámot.) A várakozásokkal ellentétben a januártól bevezetett új illetéktörvény sem szabott gátat a külföldről behozott, bizonytalan előéletű, rossz állapotú, idős autóknak, melyek sokszor a közlekedésbiztonság és a környezetvédelem tekintetében sem felelnek meg az elvárásoknak – mondja Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. Az idős kocsik importjának a szigorúbb szabályozás vagy az újautó-piac fellendülése szabhatna gátat, utóbbi területen azonban a megfelelő finanszírozási lehetőségek, s a lakosság hitelfelvételi hajlandósága és lehetősége komoly korlátot jelent.

Ambiciózus tervekkel tért vissza a magyar piacra az AAA Auto, mely 2008. júliusában kivonult Lengyelországból, majd 2009. márciusában Magyarországról. A cég továbbra is kereskedett használt-autókkal Csehországban, Romániában és Szlovákiában, majd 2011. októbertől oroszországi hálózatba szállt be. A májusi magyarországi újranyitáson vezető szerep eléréséről beszélt Karolina Topolova vezérigazgató, aki szerint a fóti után megnyitják a korábban bezárt többi kereskedésüket is, és újakat vesznek Győrben, valamint Kecskeméten. A cég huszonkét éve van jelen a régióban, ahol 33 telephelyet működtet, ezek 2013–as forgalma 52 ezer autó és 379 millió euró volt, az idei terv 62 ezer autó. Fóton negyvenen dolgoznak azon, hogy a jelenleg négyszáz autós kínálatot ezerre bővítsék és hogy azt el is adják majd.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.