Jönnek a gigakamionok az utakon

Vegyes a fogadtatás, pedig a gyártók szerint a hosszabb hatékonyabb, mert az eddig alkalmazott járműszerelvényeknél kedvezőbb a mérleg: az XXL méretűek csökkenthetik a tonna/kilométeres szállítási költséget.

 A ­jelenlegi szabvány 18 méter hosszban és 40 tonna összgördülő tömegben maximál: Svédországban, Norvégiában, Hollandiában és Németországban már engedélyezik a 25,25 méteres kombinációk közlekedését.

A holland Vos Logistics ennél is nagyobb, 32 méteres Eurocombi XL típust tesztel közúton: a truck kettő – egyenként 13,6 méteres – pótkocsit vontat, így gyakorlatilag két hagyományos szerelvény kiváltására alkalmas. A környezetkímélőbb járműszerelvényt egyelőre csak Svédország néhány útjain teszteli a Scania.

A gigakamionok hívei szerint a 150 köbméternyi áru szállítására is alkalmas és 44 tonna össztömegű járműszerelvények másfélszer több rakományt képesek elvinni, miközben fajlagosan csökkennek a fuvarozási költségek és mérséklődik a károsanyag-kibocsátás, így kisebb járműpark is elég a feladatokra. Az ellenzők szerint ez tovább növelné a vasúti fuvarozás hátrányát, ami nemcsak környezetvédelmi, de közlekedésbiztonsági szempontból sem előnyös, hiszen már napjainkban is agyonterheltek és egyre gyakoribb javításra szorulnak a közutak, mert az egyre kisebb árukészlettel működő ipari parkok és gyártótelephelyek mobilraktárként használják a kamionokat. Vagyis még inkább háttérbe szorulnának az uniós közlekedéspolitikai alapelvek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.