galéria megtekintése

Horvát autó lopta el a show-t Genfben

0 komment


Boros Jenő

Ahogy 1905 óta minden évben, idén is itt vannak a Palexpóban a nagy cégek és klasszikus nevek, de ami különlegessé teszi Genfet, az éppen a kis márkák és helyi gyártók jelenléte. Meg hogy nem nyomják el őket.

Hiába bővült évtizedek alatt ­immár száztízezer négyzetméteresre­ a ­Palexpo immár hét pavilonja, a lehetőségek korlátozottak: kilencszáz ­autót nehéz betuszkolni ide, többet pedig lehetetlen. Szerencsére. Mert ­nagyobb vetélytársaival ellentétben az évente megrendezésre kerülő Genfi Nemzetközi Autószalon továbbra is meghittebb, mint a ­biennáleszerűen működő és monumentális Párizs vagy Frankfurt, ahol néhány multinacionális járműkonszernek akkora a kiállítóterülete, mint az egész ­Palexpo, mely további bővülésének gátat szab a szomszédos repülőtér és autópálya. Ettől marad meghitt, ráadásul ez presztízs ­piac, ahol meg kell jelenni, ha csak néhány autóval is. Nem véletlen, hogy Genfben még kiállít a Volvo, a Ford és Mazda, miközben az ősszel mindhárom kihagyja Párizst.

Nem akarok senkit sem ijesztgetni, de legutóbb a válság idején maradtak távol autómárkák a jelentős autó­show-król. Magyarázatuk szerint nem akarnak többet költeni csak azért, hogy a francia gyártók túlsúlya mellett tartsák premier­jeiket. Lehet, hogy ezek az érvek elhangzanak majd jövőre Frankfurt apropóján.

Világpremier: Bugatti Chiron 1500 lóerő teljesítményű benzinmotorral
Denis Balibouse / Reuters

 

Egyelőre még gazdag a demonstráció: 220 járműipari kiállító száz premierjére tízezer újságíró akkreditálta magát, és március 13-ig 700 ezer látogatót várnak a Palexpóba. Valószínűleg ennél többen is eljönnek, mert ígéretes az idei felhozatal is, és sok modell csak itt látható. A ­helyiek fenegyereke, az autóipari beszállító svájci Rinspeed ismét nagyot villantott: a villamos hajtású ­Etos rendszere folyamatosan figyeli a vezető szemmozgását: amennyiben gyakrabban lehunyja, vagyis reakcióideje lassul, akkor figyelmeztet, vészhelyzetben átveszi a kormányzást és auto­matikusan fékez. Normális megállás után drónleszállóhelynek is használható a kocsi fara, melyen szabályozható LED-es platformmal lehet üzenni az égieknek.

Borgward SUV

Legújabb GT sportkocsijának két piros kereke a hasonló színű abroncsokkal szerelt 1928-as Moto­club 500-as motorkerékpárjának állít emléket a német Opel, de ezenkívül minden a jövőbe mutat. A tanulmány­autóban nincsenek nyomógombok, minden központi érintőfelületről vagy hangvezérléssel irányítható. A tanulékony kezelőfunkció felismeri az ismétlődő szokásokat és alkalmazkodik a vezető igényeihez. A parancsokra és kérdésekre szóban válaszol, de állítólag képes a helyzethez illő zenét választani és belső hőmérséklet beállítani. Tükrök helyett kamerák és monitorok mutatják a mögöttes forgalmat és hanggal is figyelmeztet, ha például a vezető nem észleli a közeledő motorost. A kocsi orrában háromhengeres benzines turbómotor van, Made in Szentgotthárd jelzéssel.

Rimac, a horvát sztár

Az intelligens technikáknál és hibrideknél jobban hódítanak a sportterepjárók: a legújabb változatát a Maserati dobta be: a Levantéből évente tízezer készül majd, a legolcsóbb változatból nagyjából öt Suzuki S-Crosst lehet kapni. De van még több SUV-újdonság: Audi Q2-es, Borgward BX7-es, Ford ­Kuga, Seat Ateca, Toyota C-HR, Skoda Vision, SsangYong SIV2-es és a nyitott VW T-Cross Breeze.

Toyota C-HR

A legnagyobb tömeg idén is a szupersportkocsiknál tülekedik: az Apollo­ Gumper, Aston Martin DB11-es és az 1500 lóerős Bugatti ­Chiron, a Ferrari GTC4Lusso, a McLaren 570GT, a Morgan EV3-as, a Pagani ­Huayra, valamint a Spyker C8 Preliator erős és látványos, mégsem ezek vitték el a show-t. A VW konszernhez tartozó sportkocsigyár Centenariójából negyven készül az alapító Ferrucino Lamborghini emlékére: a 770 lóerős modell ára közel kétmillió ­euró. Itt a feltámasztott Renault Alpine sportkocsi és a Palexpo szenzációja, a horvát Rimac, mely igazi hiperautó: négy villanymotorjának 1088 lóerős teljesítményével és 1600 newtonméteres nyomatékával 2,6 másodperc alatt éri el a százas tempót és 355 km/órás sebességre képes. Egy töltéssel 330 kilométert megy, már amennyiben nem használják ki maximális képességeit, mert néhány gyorsulás után érdemes töltőt keresni, amíg még marad némi szufla a 8450 cellás akkumulátorban.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.