galéria megtekintése

Merész dobásra készülnek

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 05. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Szokásához híven a Renault a legkonzervatívabb szegmensben is megpróbál valami extravagánsat alkotni, de merész dobásra készül az Alfa Romeo is. Nagy kérdés, hogy melyiknek sikerül majd vevőket elhódítania a német vetélytársaktól?

A középkategória minden autógyártónak komoly kihívást jelent. A szakzsargonban ezt D szegmensnek hívják, de talán könnyebben tudja azonosítani mindenki, ha azt írjuk: a Passatról és osztálytársairól van szó. Ezekből összesen évente hétszázezer fogy el. Ezt a kategóriát egészítik ki a méretükben azonos, de igényesebb kidolgozású és drágább prémiummárkák modelljei. Utóbbiból félmilliót adnak el, és a D szegmenssel közösen az európai piac tíz százalékát adják.

 A JATO Dynamics összevont tavalyi listáját a 3-as BMW vezeti 166 ezer darabbal, ami 12 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Ezt a modellt többnyire magánemberek vásárolják. A klasszikus középosztályt évek óta vezető Passat főleg az erős flottaeladásoknak köszönheti sikerét: a VW-modellből 2014-ben 152 654 kelt el. Az sem változtatott jelentősen az eladáson, hogy az év elejétől már a modell nyolcadik generációja is kapható: mindössze egy százalékkal esett vissza az értékesítés a frissítést kivárók miatt.

Darabszámban két prémiummárka követi a Passatot: a Mercedes C 124,4 ezer darabos eladásától csak hétszázzal maradt le az Audi A4-es. Ezt követi az Opel- és a Vauxhall-jelvénnyel forgalmazott Insignia (93 ezer), a Skoda Superb (46 ezer), valamint a Ford Mondeo (45 ezer). Utóbbinál egy év alatt tízszázalékos volt az esés, mert már alaposan kifutott, és az újat csak idén tavasszal kezdték forgalmazni Európában. A Volvo V60-as stagnáló 43 ezer darabjától alaposan elmaradtak a francia és a japán vetélytársak. A D szegmensben versenyez még a Peugeot 508-as, a Toyota Avensis, a Mazda 6-os, a Hyundai i40-es, a Citroën C5-ös. Alacsony értékesítési darabszáma miatt eltűnik az európai piacról a hét éve bemutatott és már kifutó Honda Accord.

 

Renault Talisman: manőver a Passat-szélben
Renault Talisman: manőver Passat-szélben
Gyártó

Beszáll viszont a Renault, ráadásul olyasmit kínál, ami csak a Porsche GT-től megszokott: aktív négykerék-kormányzást. A Daimlerrel fejlesztett Twingo–Smart páros után elkészült a Talisman, amely a legújabb Espace és a következő Mercedes Vito műszaki alapjaira, vagyis a moduláris CFM platformra épül. A Lagunával ellentétben a Renault új középkategóriás modelljéből már nem készül ötajtós ferde hátú, vagyis csak szedánkarosszériával gyártják. A modell 4,85 méter hosszú, ráadásul a tengelytáv 2,81 méter, ami bőséges lábteret biztosít a hátul ülőknek, és 608 literes csomagtartója veri a konkurenciát.

Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
FCA

A kínálatot mostantól az Alfa Romeo is gazdagítja. A Giulia visszatért, és a korábbiakhoz hasonlóan új középkategóriás modelljének premierjén nagy megújulást ígért a márkát birtokló FIAT konszern elnök-vezérigazgatója. Sergio Marchionne nemcsak szavakkal bőkezű, de a modellpaletta frissítésére is komoly összegeket szán: öt év alatt ötmilliárd eurót. Ebből nyolc új Alfa Romeóra futja, amelyekből 2018-ban már négyszázezer darabot adnának el.

A nagy tervek eddig nem jöttek be az olasz márkának, mely június 24-én ünnepelte 105. születésnapját. Az olaszországi Aresében felújított márkamúzeum megnyitóján mutatták be a Giuliát, mellyel szemben hasonlóak a cégvezetés elvárásai, mint elődeitől. A korábbi 156-os és 159-es modell annak ellenére sem tudta teljesíteni az álmokat, hogy szépségével éppúgy verte a D szegmenst, mint most a Giulia.

Az évi 400 ezres ambíciókról annyit: az Alfa Romeo tavaly hatvanezernél kevesebb autót gyártott, és ez tízezerrel maradt el az előző év teljesítményétől. Végezetül néhány idézet az olasz premierről: remek arányú itáliai dizájn, minőségi kidolgozás és sporttechnológia. Utóbbi hitelességét az adja, hogy a fejlesztésében részt vett a konszern két másik márkája, a Ferrari és a Maserati is. A Giulia így kapott Forma–1-es megoldásokat és alapanyagokat.

A modellt 510 lóerős motorral is kínálják majd, ami a versenypályán sok, ám nem biztos, hogy elég lesz a vetélytársak megelőzéséhez piaci körülmények között.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.