galéria megtekintése

Felpörgött a magyar autógyártás

0 komment


Boros Jenő

Több modellváltás után már majdnem csúcsüzemen jár a negyedszázados magyar járműipar.

A gazdaság és az export motorja a járműipar, mely 150 ezer foglalkoztatottja miatt is fontos, sokak szerint túlságosan is dominál, amit akkor hangoztatnak, amikor lassul a termelés, olykor a piaci igények visszaesése, olykor modellváltás miatt, pedig a magyarázat egyszerűbb. A magyar autóiparnál az elmúlt években annyira nyomták a gázt, hogy már majdnem elérték a maximális sebességet, az új gyárak felpörögtek, így már nehezebb látványosan növelni a termelésüket, ami persze kihat az egész magyar gazdaságra.

A héten indult a megfiatalított CLA sorozatgyártása a kecskeméti Mercedesnél
Gyártó

A magyarországi Opel-gyárról szóló megállapodás után 26 hónappal indult meg az Astrák összeszerelése Szentgotthárdon, a rekordot egy éven belül sikerült elérni; nulláról egy év alatt futott fel a termelés 13,3 ezer autóra, ami napjainkban heti adagja a hazai autó­iparnak. A kis mennyiség inkább csak Magyarországnak tett gesztus volt, mert így hálálta meg a nyugati nyitást a General Motors, mely a motorgyártásra koncentrált Szentgotthárdon.

 

Ennél nagyobb volumenre készült az esztergomi Suzuki, mely 12 év után érte el a százezres darabszámot, és másfél évtized után állította fel napjainkban is érvényes rekordját, ami 282 ezer autót jelentett 2008-ban, amikor a magyar piacon közel negyedmillió új autó kelt el. Az esztergomi autók többsége persze exportra készült, ahogy napjainkban is a Made in Hungary modellek többsége.

A tavaly gyártott több mint félmillió győri Audi-, kecskeméti Mercedes- és esztergomi Suzuki-modellből 6500 kapott magyar rendszámot, vagyis minden tizedik itthon eladott új személyautó hazai gyártású volt.

Az új gyárak felpörgésével a hazai járműipar termelése rohamosan nő. Az Audi Hungariánál 1999-ben gördült le az első TT a szalagról, ám akkoriban még csak végszerelték az ­autókat, mert a fényezett karosszériák Ingolstadtból érkeztek ­Győrbe, ahol helyben gyártott motorokat kaptak. A TT sportkocsikból a 2008-as csúcsévben készült több mint ­hatvanezer, a divatmodell hektikussága miatt az átlagszám ennek a fele volt. Komplett autógyártás 2011-ben indult Győrben, ahol az A3-as Limousine-ok mellett A3-as Cabrioletek és TT-k is készülnek.

Az új beruházásnak köszönhetően folyamatosan fut fel a termelés: az első évben negyvenezer, két évvel később 135 ezer, tavaly már 160 ezer Audit gyártottak, az idei terv ennél is több. Gyorsabb volt a felfutási tempó a kecske­méti Mercedesnél, ahol a 2012-es indulóévben 41 ezer, tavaly már 180 ezer autó készült, idén ennél nagyobb a tervszám.

Az Audi győri és a Mercedes kecskeméti telephelye egyébként jelentősebb beruházás nélkül alkalmas évi 300 ezer autó gyártására, ám ez nagyban függ a piaci kereslettől és a megfelelő számú szakképzett munkaerőtől. Megújult a legfiatalabb kecskeméti modell: a Mercedes CLA és a Shotting Brake is kisebb arcplasztikán esett át. Jövőre indul Győrben egy teljesen új Audi sportterepjáró sorozatgyártása, hasonlóval bővíti termékpalettáját az esztergomi gyár is.

Jövőre Esztergomban készül a Suzuki Crosshiker
Gyártó

Az évtizede indult Reneszánsz program keretében a Magyar Suzuki kapacitását évi 300 ezerre növelte a Suzuki Motor Corporation: 1992 októbere óta Esztergomban 2 825 141 autó készült Suzuki, Subaru Opel és FIAT jelvénnyel. Az alapításának negyedszázadát ünneplő cégnél tavaly 185 ezer autó készült, az idei terv kétszázezernél több Suzuki, és a menyiségen kívül bővül a termékválaszték: információink szerint nyáron megújul és fiatalosabb arcot kap az S-Cross, és jövőre indul egy újabb crossover sorozatgyártása: a sikeres Vitaránál kisebb városi sportterepjáróval jelenik meg a piacon a Magyar Suzuki.

MAGYAR AUTÓIPAR (darab)

2011-ben          211 ezer

2012-ben          229,5 ezer

2013-ban          339,5 ezer

2014-ben          440 ezer

2015-ben          525 ezer

2016-ban          560 ezer*

* terv

Forrás: Autóipar

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.