Ez nem népsport

Ha sikeres egy márka, várólistásak az ügyfelek, akiket a termelés növelésével és a modellválaszték bővítésével is meg kell tartani. Az már kérdés, hogy hol a mennyiségi határ egy exkluzív márka esetében.
Quattroporte modell: ötszörözi termelését a Maserati
Quattroporte modell: ötszörözi termelését a Maserati

 

 Autók, melyekről sokan álmodnak, de soha nem tudnak megvenni, mert különlegesek, ritkák és persze drágák. Az exkluzivitás érték, ez élteti a Bugattit, a Ferrarit, a Maseratit és a Porschét, ám örök dilemmája minden márkának, hogy meddig érdemes szélesíteni a vásárlókört, melynek Kínában például nem szab határt a pénz: különleges sportkocsikból bármennyi elkel, de sosincs elég.

A divathullámot a keresletnek megfelelően kell meglovagolni, ezt teszik az autógyártók is, ahogy a kozmetikai és ruhacégek. Ám a járműiparban jóval nagyobb a beruházási igény, egyetlen új modell fejlesztése, gyártásának előkésítése és piacra vezetése több milliárd eurós költséget jelent. A vevőnek jó befektetés egy különleges kocsi, mert a borhoz hasonlóan a kora is növeli értékét, legendás összegeket fizetnek egy-egy ritka darabért.

Megtanulta ezt a Bugatti, mely évente legfeljebb 30-40 autót gyárt, igaz, darabonként egymillió eurónál drágábban. Ennél nagyobb szériában termelnek a különleges sportkocsikat és luxusautókat gyártó márkák, melyeket sokszor éppen az mentett meg, hogy kiszolgálták a divatot.

A korábban csak a legendás 911-esre koncentráló Porsche termelésének egyre nagyobb részét teszik ki a sportterepjárók, amelyek némileg kommerszesítették a márkát, de hozzák a pénzt, különösen annak köszönhetően, hogy az Audival közösen fejlesztett modelljeik is sikeresek és árukkal is versenyképesebbek. A Porsche eladásainak felét kitevő évi nyolcvanezer Cayenne SUV modellnek különösen fontos szerepe van, hiszen karosszériája a németországinál alacsonyabb bérköltségű pozsonyi VW-gyárban készül, motorjainak többsége pedig Győrből érkezik, ahogy az Audi, a Bentley és a Lamborghini modelleké is.

Győri motort kap a Lamborghini Urus sportterepjáró is
Győri motort kap a Lamborghini Urus sportterepjáró is

 

A németekhez hasonló nagy ugrásra készül az olasz Maserati, mely két éve még 6200, tavaly már 15 250 luxuskocsit gyártott, és ennek többszörösére akarja felfuttatni a termelést. Ehhez nem is kell új telephelyet építenie, elég az anyacég FIAT felesleges kapacitásainak kihasználása.

– Nyomjuk a gázt és fokozatosan növeljük a darabszámot – nyilatkozta Umberto Maria Cini, a tengerentúli értékesítésért felelős vezető a négyüléses Quattroporte luxussportkocsi premierjén, ahol azt is elmondta, hogy három éven belül ötvenezerre, majd 75 ezerre növelik a GranTurismo, a Quattroporte, a kompakt Ghibli darabszámát, miközben a kínálatot Levante sportterepjáróval és az Alfieri kupéval szélesítik.

Nem félnek a márka devalválódásától és persze egyre nagyobb szeletet akarnak kihasítani a globális autópiaci tortából, mely tavaly 154 ezer luxussportkocsit jelentett és további növekedésről szólnak az előrejelzések, már ha bejönnek. Mert például a fő piacot jelentő Kínában is lassul az autóeladások tempója, amihez ha később is, de igazodniuk kell majd a luxusmárkáknak is.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.