galéria megtekintése

Autók biztonsága: elfogytak a csillagok?

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 21. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Volt már ilyen a biztonsági tesztek történetében: viszonylag apró hiányosságok miatt vontak le aránytalanul sok pontot, most egy korábban ötösre vizsgáztatott modell módosított változata kapott kevesebb csillagot.

Nehéz megérteni, hogy néhány év alatt mitől lett veszélyesebb ugyanaz az autó, de van rá magyarázat, az persze már nem biztos, hogy elfogadható az érvelés. Az Európai Unió NCAP közlekedési programjának keretében a nagy sorozatban piacra kerülő új modellek biztonságát értékelik.

Dávid és Góliát a stuttgarti ütközőzónában
Dávid és Góliát a stuttgarti ütközőzónában
DAIMLER

Nem véletlen, hogy a gyártók már évtizede az európai biztonsági szabványokhoz és vizsgálatokhoz igazítják autóikat a fejlesztéseknél, mert hirdetéseiben is jól mutatnak a csillagok, pláne ha öt is jut belőlük a plakátokra. Negyven autótípusból tavaly harminc kapott öt csillagot a EuroNCAP töréstesztjein, melyeken jól szerepeltek a magyarországi gyártású modellek. A kecskeméti Mercedes CLA és az esztergomi Suzuki SX4 S-Cross is ötcsillagos lett.

 

Az idei nyári sorozatból hat autóból csak egy kapott jelest, egy pedig négy csillagot, a többi csak hármat, ami azért érdekes, mert a 2008-ban még öt csillaggal értékelt Renault Mégane most csak hármasra szerepelt, miközben fejlettebb védelmi rendszert kapott, ami legalábbis kétségessé teszi a EuroNCAP valamelyik értékelését.

A részletes elemzésből kiderül, hogy egyáltalán nem romlott a Renault biztonsága, mert mind a felnőtt utasok (83 százalék), mind a gyermekek védelmére kapott (74 százalék) érték bőven elég lenne a négy csillagra, sőt a gyalogosvédelmi eredmény (60 százalék) átlagon felüli, ám mégis lepontozták. Az indoklás szerint a biztonsági felszereltségszint (48 százalék) rontotta az eredményt: a EuroNCAP szakemberei azt kifogásolták, hogy a hátsó utasok biztonsági öveinek bekapcsolt állapotát nem piktogram, hanem felirat jelzi a műszerfalon, ami nyelvismeret hiányában megtévesztő lehet.

Kiszakadt öv a dummy nyakán
Kiszakadt öv a dummy nyakán
NCAP

Négy csillagot kapott a Ford Tourneo Connect, mert csak extra felszerelése a sebességkorlátozó elektronika, amely alap a VW Golf Sportsvan modellben, így az ötcsillagos lett. A sorozaton három csillagot kapott a Citroën C-Elysée, a Peugeot 301-es és a kínai gyártású MG3-as.

Korábban is volt olyan korszak, amikor a EuroNCAP értékelésében többet ért az öv bekapcsolására figyelmeztető pittyegés, mint plusz két légzsák vagy a balesetnél automatikusan működő vészhívó. A piktogram hiányának túlzott értékelése is jelzi, hogy nem mindig sikerül mindent megfelelően súlyozni. A rendszer egy másik gyengéje, hogy továbbra sem szerepel benne például borulásos teszt. A EuroNCAP által alkalmazott deformálódó szerkezet kétségtelenül jó egyfajta összehasonlításra, ám nem mindig életszerű, hiszen a hétköznapi baleseteknél nagyon is eltérő tömegű és méretű járművek ütköznek.

Ezért is figyelemre méltó a Mercedes gyári tesztje, mely a EuroCAP módszernél szigorúbb, mert a stuttgarti laboratóriumban 70 km/órás sebességgel ütköztették a 2,7 méteres és 1124 kilogrammos Smart minit a kétszer hosszabb és 2308 kilogrammos S osztályú modellel: az eltérő tömeg ellenére a kisebb kocsi tridon utascellája is megfelelő védelmet nyújtott.

Halálosan fojtogató autó

Tragikus eredményeket hoztak a moped autók töréstesztjei, bár a szakembereket egyáltalán nem lepték meg, hogy ennyire védtelenek az ilyen modellekben utazók, akik járművásárláskor leginkább a biztonságon akarnak spórolni.

Fura résztvevői a közlekedésnek: a KRESZ szerint a mopedautó az L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár, mely zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel van felszerelve. Az autók és a motorkerékpárok fura keveréke, melynek négy kereke van ugyan, de erőforrásának mérete alapján inkább motorkerékpárokkal áll közeli rokonságban. Ez tempóját is meghatározza és a tesztelt típusoknál 35–80 km/óra közötti, ezért eredeti céljának megfelelően főleg városi utakra alkalmas. Vezetéséhez B kategóriás jogosítvány kell, és autópályán, autóúton nem közlekedhet, mert megengedett maximális sebessége 40 km/óra, motorjának teljesítménye pedig legfeljebb 4 kW lehet. Van, amelyiknek 45 km/órára korlátozták a sebességét, de van, amelyik százas tempóra is képes, az L7e kategóriába sorolt típusok megengedett tömege 350 kg.

Más tömegmodellektől eltérően forgalomba helyezése előtt a mopedautót nem kötelező töréstesztelni a típusbizonyítvány megszerzéséhez. A mopedautóknál alkalmazott módszertani és felszereltségi lista messze elmarad a személyautókétól, biztonságuk pedig tragikus. A magyar utakon legelterjedtebb Aixam nem szerepelt a mezőnyben. A EuroNCAP laboratóriumában frontális és oldalirányú ütközésnek vetették alá a négyszemélyes Ligier IXO J Line-t, a Club Car Villager 2+2 LSV golfautót, valamint az ugyancsak villamos hajtású Tazzari Zero és Renault Twizy 80-as típusokat. Vagyis volt a mezőnyben L6e és L7e besorolású modell is.

Annak ellenére, hogy nem a zárt karosszériásokra előírt normák alapján tesztelték a mopedautókat, a végeredmény katasztrofális volt: a Ligier vázszerkezete a frontális ütközésnél összeroncsolódott, jobb oldali ajtaja a zsanéroknál kiszakadt, csakúgy, mint a biztonsági öv felső rögzítése, ami a tesztbábu nyakára csavarodva szabályosan megfojtott volna egy embert. Ahogy a Ligierben, úgy a többi modellben is súlyos lábsérüléseket szenvedtek frontális ütközésnél az utasok. Elszakadt öve miatt a Tazzari vezetője lefejelte a kormánykereket, és ennél is tragikusabbnak bizonyult a Club Car védelme: a golfautó váza összecsuklott.

Csillagokat nem osztottak, de az kiderült, hogy a mezőnyből egyértelműen a Renault teljesített a legjobban, nem véletlenül, hiszen ebben nemcsak övek, de légzsák is szolgálja a biztonságot, ám a merev vázszerkezet alig nyelt el ütközési energiát, ami ijesztő mértékű csúcsterheléseket okozott a tesztbábukon. A EuroNCAP szervezet főtitkára, Michiel von Ratingen így összegezte az eredményeket: Aggasztó, hogy a moped autók – amelyeknek nem kell a törvény szerint törésteszten megfelelniük – nagyon alacsony biztonságot nyújtanak, védelmi szintjük messze a normál autóké alatt van. (B. J.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.