Tragikus eredményeket hoztak a moped autók töréstesztjei, bár a szakembereket egyáltalán nem lepték meg, hogy ennyire védtelenek az ilyen modellekben utazók, akik járművásárláskor leginkább a biztonságon akarnak spórolni.
Fura résztvevői a közlekedésnek: a KRESZ szerint a mopedautó az L6e járműkategóriába sorolt könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár, mely zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel van felszerelve. Az autók és a motorkerékpárok fura keveréke, melynek négy kereke van ugyan, de erőforrásának mérete alapján inkább motorkerékpárokkal áll közeli rokonságban. Ez tempóját is meghatározza és a tesztelt típusoknál 35–80 km/óra közötti, ezért eredeti céljának megfelelően főleg városi utakra alkalmas. Vezetéséhez B kategóriás jogosítvány kell, és autópályán, autóúton nem közlekedhet, mert megengedett maximális sebessége 40 km/óra, motorjának teljesítménye pedig legfeljebb 4 kW lehet. Van, amelyiknek 45 km/órára korlátozták a sebességét, de van, amelyik százas tempóra is képes, az L7e kategóriába sorolt típusok megengedett tömege 350 kg.
Más tömegmodellektől eltérően forgalomba helyezése előtt a mopedautót nem kötelező töréstesztelni a típusbizonyítvány megszerzéséhez. A mopedautóknál alkalmazott módszertani és felszereltségi lista messze elmarad a személyautókétól, biztonságuk pedig tragikus. A magyar utakon legelterjedtebb Aixam nem szerepelt a mezőnyben. A EuroNCAP laboratóriumában frontális és oldalirányú ütközésnek vetették alá a négyszemélyes Ligier IXO J Line-t, a Club Car Villager 2+2 LSV golfautót, valamint az ugyancsak villamos hajtású Tazzari Zero és Renault Twizy 80-as típusokat. Vagyis volt a mezőnyben L6e és L7e besorolású modell is.
Annak ellenére, hogy nem a zárt karosszériásokra előírt normák alapján tesztelték a mopedautókat, a végeredmény katasztrofális volt: a Ligier vázszerkezete a frontális ütközésnél összeroncsolódott, jobb oldali ajtaja a zsanéroknál kiszakadt, csakúgy, mint a biztonsági öv felső rögzítése, ami a tesztbábu nyakára csavarodva szabályosan megfojtott volna egy embert. Ahogy a Ligierben, úgy a többi modellben is súlyos lábsérüléseket szenvedtek frontális ütközésnél az utasok. Elszakadt öve miatt a Tazzari vezetője lefejelte a kormánykereket, és ennél is tragikusabbnak bizonyult a Club Car védelme: a golfautó váza összecsuklott.
Csillagokat nem osztottak, de az kiderült, hogy a mezőnyből egyértelműen a Renault teljesített a legjobban, nem véletlenül, hiszen ebben nemcsak övek, de légzsák is szolgálja a biztonságot, ám a merev vázszerkezet alig nyelt el ütközési energiát, ami ijesztő mértékű csúcsterheléseket okozott a tesztbábukon. A EuroNCAP szervezet főtitkára, Michiel von Ratingen így összegezte az eredményeket: Aggasztó, hogy a moped autók – amelyeknek nem kell a törvény szerint törésteszten megfelelniük – nagyon alacsony biztonságot nyújtanak, védelmi szintjük messze a normál autóké alatt van. (B. J.)