A rossz minőség azonban már csak megmosolyogtató emlék. Mert a román járműipar rendszerváltása leginkább a Dacián mérhető le. A Lada űrt tölt be, lesz vásárlója, és az első évben tervezett ezer autó nem jelentős mennyiség, mégis lépés a járműpark fiatalítására, ahogy tette ezt visszatérésekor a Dacia. Az importőr Duna Autó budapesti szalonja mellett decemberben még kilenc nyílt, és a dílerhálózat idén tovább bővül.
Magyarországon a 2008-as rekordévben ezernél több szalonban 200 ezer új autót értékesítettek, ez a mennyiség még a csúcsidőben is csak fele volt az optimálisnak, mert ekkora hálózat tartósan nyereséges működéséhez évente négyszázezer darabnál többet kell eladni. Nem véletlenül csökkent 2016 elejére a márkakereskedések száma négyszázra, ám ezek fenntartásához is évi 150 ezer darabos forgalom kellene, márpedig ettől még a legoptimistább prognózisok is elmaradnak.
A jelenlegi négyszáz márkakereskedés negyvennel kevesebb, mint 2013-ban, és százzal marad el a 2011-es hálózathoz képest. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke szerint folytatódott az ágazat koncentrációja: Gablini Gábor lapunknak elmondta, hogy a tulajdonosok száma 2011-ben 324 volt, két éve 272, ma pedig 249.
A márkakereskedések egy része több szalont is működtethet, a szalonok száma 671, de két éve még 732, 2011-ben pedig 785 volt. Az évtizede még vezető és a piac ötödét birtokló Suzuki 2008-ban 150, 2009-ben 120, 2011-ben és tavaly is közel nyolcvan szalont működtetett.