Ezek a világ leggyorsabb autói
A leggyorsabbnak lenni – erről álmodozott gyerekkorában Christian von Koenigsegg, aki megépítette a világ legjobb sportkocsiját. Volt miből, mert már 18 évesen ráérzett a jövő üzletére, és 1990-ben megalkotta a Chip Player számítógépes zenetárolót, amelyből milliárdos üzlet lett. A pénzből huszonkét évesen megalapította a Koenigsegg Automotive AB-t. A svéd részvénytársaság 2000-ben már sorozatban gyártotta a CC 8S modellt.
A cég központja, fejlesztési részlege és autógyára a dél-svédországi Angelholm közelében van. Az egykori katonai repülőtér hangárjait, valamint szélcsatornáját is használják, ami nagy előny más, kis szériás cégekkel szemben, mert a Koenigsegg alapos aerodinamikai vizsgálatok és töréstesztek után helyezi forgalomba autóit, amelyek hamar bekerültek a „legek” táborába. Évekig a Koenigsegg tartotta a közúti közlekedésre is alkalmas, vagyis rendszámmal ellátott sorozatgyártású autók sebességi világrekordját: a CCR modell 2004-ben 372 km/óráról 388 km/órára javította az ovális Nardo pályán a McLaren BMW 1993-as csúcsát. A szabályok szerint csak az egy órán belül mindkét irányban elért eredmény értékelhető.
Toroidion, az 1360 lóerő teljesítményű finn sportkocsi |
Hiába száguldott ennél gyorsabban, egészen pontosan 435,31 km/órás sebességgel az 1244 lóerős teljesítményű Henessey Venom sportkocsi a Kennedy Űrközpont 3,2 mérföldes pályáján, az öt kilométeres óránkénti sebességű oldalszél miatt a NASA nem engedélyezte a második kísérletet, így a texasi csapat eredményét nem hitesítették. Így továbbra is az 1200 lóerős Bugatti Veyron Super Sport 431,072 km/órás rekordja érvényes, amelyet egyébként a Volkswagen Ehra-Lessien melletti tesztpályáján állítottak fel.
A Bugatti újabb rekordra készül, és jövőre mutatja be 1500 lóerős modelljét, mely Lous Chiron autóversenyző nevét viseli majd. Az 1,5 millió eurós Bugattiból tíz év alatt négyszáz, a Koenigseggből száznál kevesebb készült. Megjelent egy újabb megaautó is: a finn Toroidion 1MW tanulmánymodellt egy megawattnyi (1360 LE) teljesítményű villanymotorok hajtják, premierjét a topmárkák expóján, Monacóban tartották. Rajtra kész az 1115 lóerős teljesítményű benzinmotorral, valamint két villanymotorral (245+216 LE) hajtott Koenigsegg Regera is.
Külön kell választani a leggyorsabb autók listáját: vannak az abszolút sebességi rekorderek, melyek sivatagban vagy kiszáradt tómederben száguldozhatnak, és vannak a rendszámos, vagyis közúti közlekedésre is engedélyezett szupersportkocsik. Előbbieknél a brit vadászpilóta, Andy Green tartja a rekordot a hangsebességet meghaladó 1227,3 km/órás tempóval, melyet Thrust SSC (SuperSonic Car) géppel állított fel a nevadai Fekete Kő sivatagban 1997 októberében.