Továbbra is hiány van a piacon a kisebb kategóriás és tízévesnél fiatalabb kocsikból, aminek magyarázata, hogy mindenki tovább használja meglévő autóját, ezért egyre ritkábbak a cserék, így nem bővül a kínálat.
|
Nagyobb a kereslet Boros Jenő |
A hiányt külföldről pótolják, ám az erős kelet-európai igények miatt alaposan megdrágultak az autók: az átlagár a tavaly év eleji 1 550 000 forint helyett az idei első negyedévben már közel 1,8 millióra ment fel. Az idén behozott 32,5 ezer használt autó 24 százalékos, a közel 20 ezer új autó 15 százalékos növekedést jelent egy év alatt.
Továbbra sem mutatja a kifulladás jeleit a használtautó-piacon lassan három éve tartó emelkedés, állítja Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. A szakportál összeállításában a legnagyobb arányú (30%) az alsó középkategóriás járművek részesedése, a kisautóké 25, míg a felső középkategóriásoké 16 százalék. Összetételét tekintve az elmúlt évhez képest lassú változás észlelhető: az utcai terepjárók (5,9%) és az egyterűek (8,3%) egyaránt fél-fél százalékkal növelték részesedésüket, jórészt az alsó középkategóriás állomány kárára.
A piac érdekessége, hogy egyre több használt kocsit visznek tőlünk is: a KSH adatai szerint tavaly tizenegyezernél több kocsit vittek hazánkból határon túlra, az eladások összértéke meghaladta a 14,5 milliárd eurót, köszönhetően a külföldieknek kedvező tavalyi 300-310 forintos euróárfolyamnak. Hétezernél több kocsit exportáltak Szerbiába, 1200-at Németországba, de jutott Jordániába, Nigériába, Togóba, Kínába, Malajziába és Koreába is, a Das Weltauto hálózata 166 gépkocsit értékesített exportra.
Új modelljének köszönhetően a magyar piacon a Suzuki vezeti az új személyautók első negyedéves eladási listáját: az esztergomi modellből 1600, Suzukikból 2247 kelt el, ami 11,4 százalékos piaci részesedést és egy év alatt 87 százalékos bővülést és növekedési rekordot jelent. Második az Opel (2024 db), majd a Skoda (1888 db) és a Ford (1847 db) következik.