galéria megtekintése

Hibridinváziót ígérnek az autógyártók

0 komment


Boros Jenő

Villanyautók és hibridek ­özönét ígérik a gyártók. Nemcsak konnektorról tölthető változat készül, de olyan is, amely hidrogénnel táplált tüzelőanyag-cellából maga termeli az áramot. Ezzel a megoldással a jármű hatótávolsága lényegesen nagyobb a jelenlegi villanyautóknál – igaz, drágább is lesz.


A hangzatos bevezető ellenére sem kell búcsúzni a hagyományos belső égésű motoroktól, melyek egyre kisebbek és takarékosabbak, és közben egyre erősebbek. De nem csak ezért dominálnak továbbra is annak ellenére, hogy egyre többen értékelik a zöldtechnológiákat, ám a környezetbarát elhivatottság még kevés a vásárláshoz: egy villanyautó kétszer annyiba kerül, mint egy azonos méretű és minőségű benzines modell ugyanattól a márkától. A hidrogénből áramot termelő változatok pedig még ennél is drágábbak. Az idei évre tervezett kilencvenmillió új autóból legfeljebb egymillió lesz elektromos hajtású és hibrid.

Klasszikus és sportos konstrukció a Lexus CL500-as: orrmotor hátsókerék- hajtással
Klasszikus és sportos konstrukció a Lexus CL500-as: orrmotor hátsókerék- hajtással
Lexus

Az alacsonyabb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás érdekében komoly diétába kezdtek a gyártók: acél helyett egyre több alkatrész és karosszériaelem készül alumíniumból, karbonból: a receptet mindegyik gyártó ismeri, ám alkalmazása már költséges, emiatt leginkább csak drágább luxusmodellek és sportkocsik készülnek könnyebb anyagokból.

 

A tömegmodelleknél nagy szilárdságú acélok beépítésével próbálnak kompromisszumra jutni a biztonság, a tartósság, a költség és a tömegelosztás területén, az optimális megoldás azonban nem mindig ideális, de a költség nagy úr. Már ahol számít, mert a felsőbb szegmensekben igazi csodagépek kerülnek piacra. Az év sztárja a Lexus CL500-as Coupé, közel ötszáz lóerős V8-as szívómotorjának teljesítménye tízfokozatú robotizált sebességváltón át jut a hátsó kerekekhez, vagyis a legdivatosabb ruhába öltöztetett és igazi élményautó.

Hibridinváziót indít a Hyundai, és az Ioniq műszaki alapjára villanyautót is készít. A negyven autómárka 160 újdonságát tartalmazó listán egyre több a sportos terepjáró és a több kategóriát keverő crossover, mert a vevők egyre inkább ezeket a modelleket választják. Az SUV-ok egyfajta svájcibicska-érzést ígérnek, vagyis hogy mindenre jók, tehát sportosak, kicsit kupés, kicsit kombi fazonúak, de tágasak, és úgy néznek ki, mint a komoly terepjárók, miközben legtöbbjük soha nem tér le a kiépített útról. Jobb is, mert ahogy a svájci bicskák, ezek sem célszerszámok, viszont jobb híján megfelelnek a vevői igényeknek, már ami a megjelenést illeti. A tendenciát jelzi az idén bemutatkozó cseh modell: a ­Kodiak ­szinte dzsipes fazonú, miközben a hétszemélyes crossover arcán az amerikai modellről ismert hűtőrács köszön vissza Skoda-stílusban.

Szinte kihalt a piacról az évtizede még jelentős eladásokat produkáló szegmens: a legtöbb gyártó megszüntette a kemény tetős kabriók gyártását, mert nincs rájuk igény. Jó ötletnek tűnt a négy évszakos kategória, mely a nyitott ­autókat nem ponyvával, hanem motorosan összehajtogatható kemény tetővel ­kínálta, ám a drága, gyakran meghibásodó, valamint túlsúlyt okozó szerkezet nem vált be, ezért ma­radnak a klasszikus megoldások. Nem készül több ­MINI Coupé és Roadster, de jön a kétüléses Cab­rio­let. Szűkül az egyterűek kínálata: eltűnik az európai piacról a Mazda 5-ös, mely a nevében is sokoldalú MPV-t (Multi Purpose Vehicle) váltotta, bőven elég a kínálatban a CX5-ös, melynek nagyobb változata, a CX9-es már egy igazi batár vagy inkább tank. De nem kell megijedni, ezzel nem támadnak a japánok az európai pia­con, ami okos döntés, behozzák majd a magánkereskedők használtan...

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető