Csak kesztyűs kézzel, és megfelelő gumival!

Ami a legfontosabb, hogy elindulás előtt takarítsuk le az üveget, a jégkaparást és hókefélést nem helyettesíti a motorjáratás, mert terheletlenül nehezebben éri el az üzemi hőmérsékletet, és csak jobban kopik, indokolatlanul fogyasztja az üzemanyagot és feleslegesen szennyezi a környezetet. A jeges üveg tönkreteszi az ablaktörlő élét, ezért ne azzal próbálkozzunk.

Ha valaki nem váltott téli gumira, és mégis megpróbál hét foknál hidegebb időben autózni, megtapasztalhatja, hogy mi a különbség, de bölcsebb és biztonságosabb pihentetni a nyári gumis autókat.

Az már közhely, hogy csúszós utakon nagyobb követési távolságot kell tartani, és kerülni kell a hirtelen manővereket. Vannak, akik rutinosan vezetnek, mert már autóztak télen, vagy részt vettek csúszós tréningen valamelyik tanfolyamon, de vannak, akiknek rémálom téli autózás és a havas kiegészítők használata, igaz mind a fagyos utak, mind a hólánc igényel némi rutint. Van, aki már a beszálláskor nehézségekkel találkozik: a zárolajozót ajánlatos kabátzsebben vagy táskában tárolni, mert ha kesztyűtartóban van, éppen akkor nem tudjuk használni, amikor befagyott az ajtó, például mosás vagy ónos eső után. Itthon még nem kötelező, de ajánlatos beszerezni és a kocsiban tartani fényvisszaverős mellényt, mely szükség esetén, például elakadáskor az életünket mentheti meg, amikor éppen másoknak próbálunk segíteni.

- Tegyünk a csomagtartóba munkakesztyűt és elemlámpát

- Legyen mindig a kocsiban jégkaparó, tisztító kefe, hosszabb túrákra hólapát és hólánc.

- Hasznos tartozék az indítókábel és vontatókötél, utóbbit katalizátoros autónál tényleg csak vontatásra használja, és ne a motor beindítására használjuk, mert károsodhat a szűrőbetét, ennek pótlása pedig százezer forintnál is többe kerülhet.

- Jó van a kocsiban elemlámpa és tisztító kendő.

- Télen is előfordulhat, hogy baleset, hóvihar vagy egyéb akadály miatt órákra lezárják az utat, ilyenkor hasznos az utasoknak a takaró, az ásványvíz, tea vagy más innivaló, esetleg keksz.

- Tankoljunk gyakrabban, hogy legyen mindig elég üzemanyag az autóban, mert a többórás dugóban csak a járó motor biztosít meleget, és áramot az akkumulátornak, a tájékoztatást segítő rádiónak és esetleg a lemerülő mobiltelefonnak.

Lánc, lánc, hólánc

Akkor is megkövetelhetik néhány országban a hóláncot, ha éppen egy szem esik, ám nagyobb havazás várható. Nem elég alibi készlettel próbálkozni, mert a méretet is ellenőrzik, és amennyiben nem felel meg, büntetnek Ausztriában, Olaszországban és Svájcban. Általában csak a hegyi utakon, hágókon kötelező a hólánc használata, ezt táblákkal jelzik. Decembertől már az osztrák, horvát és szlovén határon is a belépés feltételéül szabhatják.

A hóláncot csak hóban szabad használni, mert száraz felületen nemcsak az útburkolat teszi tönkre, hanem az autó futóművét és gumijait is. A hóláncot a hajtott kerekekre kell szerelni, majd lassú tempónál kipróbálni, már amennyiben van rá lehetőség. Néhány százméteres óvatos haladás után érdemes megállni és ellenőrizni a láncok feszességét, mert ezzel megelőzhető a gumi illetve a karosszéria sérülése, a rosszul rögzített vagy gyengén összekapcsolt hólánc lerepülve súlyos sérülést okozhat emberben, autóban. Először csak lassan és finom mozdulatokkal próbáljunk megtapasztalni milyen fékezni, kormányozni hóláncos kerekekkel, melyekkel a megengedett sebesség legfeljebb 50 km/óra.

Hólánc tanácsok

- A hólánc nem helyettesíti a téli gumit.

- Csak havon vagy jégen használjuk.

- Éles bevetés előtt gyakoroljuk felszerelését.

- A kerékméretnek megfelelőt használjunk.

- A blokkolásgátlós autókhoz rombuszmintásat vegyünk.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.