galéria megtekintése

Biztonsági autók pole pozícióban

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 28. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Ahol csak lehet, versenybe szállnak a gyártók, ami nem csak Formula vagy túraautót jelent, hanem a kiszolgáló flotta építését is. Annak ellenére, hogy nem minden futamon van esély a safety car szereplésére, komoly harc folyik a beszállítói pozícióért, mert ha pályára megy, akkor biztos főszereplő.

Világbajnoki futamokon is bevetik a legszebb biztonsági autót, az Alfa Romeo 4C modellt, melyet a Maseratinál terveztek
Világbajnoki futamokon is bevetik a legszebb biztonsági autót, az Alfa Romeo 4C modellt, melyet a Maseratinál terveztek

Autóversenyeken több mint évszázados múltja van a biztonsági autónak, melyet különleges helyzetekben vetnek be. Safety cart, pace cart, pontosabban tempót diktáló felvezető autót először 1910-ben használtak amerikai pályaversenyeken, a Forma–1-ben 1992-től kötelező, bár az 1973-as Kanadai Nagydíjon próbaképpen szolgált már safety car jelzésű Porsche 914-es. A biztonsági flottában volt Opel Vectra, Honda Accord és Renault Clio is, 1996-tól Mercedesek szolgálnak.

 
Felvezető autó 1911-ből...
Felvezető autó 1911-ből...

Napjainkban nemcsak az autó-, de a motorversenyeken is bevetik, ahogy az orvosi kocsiként ismert gyors beavatkozót is, mely a mezőny után rajtol, majd ha nem történik ütközés és személyi sérüléses baleset a legveszélyesebbnek számító esemény, a rajt után, akkor beáll a bokszutcába, ahol bevetésre készen várakozik.

Nemcsak régi, de színes is a felvezető autók története és mezőnye. Az amerikai Pikes Peak hegyi felfutóra Mitsubishi Outlander volt a safety car, a tavalyi 24 órás Le Mans futamon győri gyártású Audi RS3-as szolgált.

 ...és 1935-ből...
...és 1935-ből...

A MotoGP-futamon használt biztonsági autó egy széria BMW M4-es: a két hónapos átépítés első lépcsőjeként hátsó üléseit kiszerelték, majd bukócsővel erősítették meg utasterét. Mindkét Recaro ülésén hatpontos Schroth versenyövek tartják a pilótát és a mellette ülő versenyfelügyelőt. Világító diódasort építettek az első kötényre és a tetőre. Felkerült az autóra a bárki által megvásárolható BMW M Performance csomag több tartozéka, így az új kipufogórendszer és első légterelő, a fekete hűtőmaszk, a speciális küszöbborítás, valamint hátsó légterelő és diffúzor.

A Német Túraautó-bajnokságra (DTM) készül már egy másik BMW M4 Coupé, melynek soros hathengeres turbómotorjának teljesítménye 431 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 550 Nm, amivel álló helyzetből 4,1 másodperc alatt éri el a százas tempót. Az M4-es Coupét augusztusban vetik be, a DTM-futamokon addig Mercedes szolgál.

Mindegyik jó fazonú, de a legszebb a túraautó-világbajnokság (WTCC) mezőnyének jutott: az Alfa Romeo 4C-s méltán nyerte el tavaly az Év legszebb autója címet. A középmotoros sportkocsit a Maseratinál tervezték, és annak modenai gyárában készítették. A formánál is fontosabb a tempó, mely alig marad el a rajtszámosoktól, ebben sem kell szégyenkeznie az Alfának. A maximális vezetési élményt szolgálja a kétüléses sportkocsi súlyelosztása, mely 40:60 százalékos az első és hátsó kerekek között, amivel kitűnő stabilitást értek el. Az 1750 köbcentiméteres benzines turbómotor 204 lóerőnyi teljesítménye nem tűnik soknak, ám a szuperkönnyű építési módnak, a könnyűfém motorblokknak, a karbon- és alumínium-karosszériaelemek használatának köszönhetően az autó menetkész tömege mindössze 895 kg, így kategóriájában a legjobb literteljesítményt (137 LE és 200 Nm) sikerült elérni. Az Alfa 4C álló helyzetből 4,5 másodperc alatt éri el a százas tempót, és maximális sebessége 250 km/ óra.

 ...valamint a Forma–1-ben szolgáló Mercedes SLS AMG, amely idén is a hivatalos safety car
...valamint a Forma–1-ben szolgáló Mercedes SLS AMG, amely idén is a hivatalos safety car

A leggazdagabb safety car krónika a Forma–1-hez köthető, a mezőnyben olykor egészen kis kocsik is részt vettek, a korábbi turbós korszakban például Renault Cliónak jutott a szerep, méghozzá Williams-felkészítéssel, napjainkban a Mercedes adja a mentőt és a biztonsági autót is. Az SL 63 AMG orrába épített 6,3 literes, V8 hengeres teljesítménye 613 lóerő, amivel álló helyzetből 3,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, hétfokozatú automata sebességváltója százezred másodpercek alatt kapcsolgat akár 315 km/órás tempóig.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.