Azok az ötvenes évek

Volt olyan inflációs korszak, amikor egymilliárd pengőbe került egy Mercedes, ennyi pénzért 1946 januárjában még egy autót, áprilisban már csak egyetlen abroncsot lehetett kapni.

Képzeljenek el egy könyvet, amely tele van tényekkel, adatokkal és mégis élvezetes olvasmány még azoknak is, akiket egyébként kevésbé kötne le a téma, mert az Autózás az ötvenes években című kiadvány tényleg lebilincselő. Szerzője, Ocskay Zoltán nagy tájékozottsággal és stílusban ír a korszakról, melynek autós vonatkozásait általában elintézik a fekete autós sztereotípiával. A rengeteg tévhit, túlzott egyszerűsítés és szándékos ferdítés helyett hogyan is írhattak volna mást, ha személyes élmények híján sokan csak néhány játékfilmből tájékozódhattak. Ellentétben a szerzővel, aki hosszú előkészítés után több mint két évig bújta a levéltári dokumentumokat, hogy megpróbáljon hiteles képet alkotni az ötvenes évek magyarországi autóvilágáról, közlekedéséről.

Kevesen tudják, hogy az elhagyott gépjárművek térítés nélküli igénybevételére és értékesítésére 1945. március 15-én a Mogürt kapott felhatalmazást, és arra is csak a jó memóriával rendelkező idősebbek emlékezhetnek, hogy a város szélén rendőrbódé (vagy ahogy a népnyelv hívta, fakabát) állt. A hatóság gyakorta vegzáló ellenőrzései mellett egyéb akadályok is gördültek az autósok elé: volt benzinhiány, gumiínség, és persze gépkocsira is csak keveseknek tellett, vagy ha mégis, akkor meg nem jutott nekik a keretből.

Persze voltak kivételezettek, akik sokszor egymás elől vadászták le az autókat: hiteles jegyzőkönyvekből, pártutasításokból és minisztériumi iratokból kiderül, hogy magas rangú funkcionáriusok milyen amerikai autókkal jártak a szovjet korszakban, és kik használták jogosan vagy jogtalanul magánútjaikra a ZIM-eket és Chevroleteket. A kor hazai autóparkjáról szóló fejezet fotókkal és adatokkal ismerteti a magyar utakon közlekedő típusokat. Magánautóról csak körzeti orvosok, színészek és élsportolók álmodozhattak.

Az inflációs időben a Tájékoztatási Minisztérium egymilliárd pengőt fizetett egy Mercedesért, 1946 januárjában még egy autót, áprilisban már csak egyetlen abroncsot lehetett kapni ennyi pénzért. A forint bevezetése előtt virágzott az árucsere-forgalom, az élelmiszertől kezdve mindenért aranyat kértek, egy traktorért ezer grammnyit kellett adni. Az autóínség csökkentésére 1956-ban meghirdették a magyar kisautó-pályázatot, ám a néhány elkészült példányból soha nem lett sorozatgyártású modell. Egy évvel később már csaknem ezer új autót vehettek át magánemberek. Volt, akinek csak néhány forintot kellett áldoznia rá: a lottó tárgynyereményjáték-sorsolásának szerencsés kiválasztottja, a 13 éves Molnár Tibor 900-as Wartburgot kapott, akkoriban ez a típus negyvenezer forintba került, ennyi pénzért öt évig kellett dolgoznia egy pedagógusnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.