A teheren van a haszon az autópiacon

A trend folytatódik: új személyautóból kevesebb, haszonjárművekből minden eddiginél több kelt el a magyar piacon, ahová beköszöntött a nyár, ami kifejezetten holt szezon.

Továbbra is vegyes képet mutat az új gépkocsik kereskedelme: a JATO adatai szerint Magyarországon az év első hat hónapjában új személyautóból 81,4 ezret, kisteherautóból 10,6 ezret helyeztek forgalomba, ami az előbbiek esetében 3,8 százalékos visszaesést, utóbbiaknál 7,4 százalékos növekedést jelent. Autópiaci szempontból az április volt a legjobb 16,5 ezer darabbal, a január és a május pedig a leggyengébb. Előbbiben 14 ezer, utóbbiban ennél nyolcszázzal több új gépkocsi kelt el. Mindez nem meglepetés, hiszen 2008-ra nagyjából erről szóltak az előrejelzések, melyek szerint a tavalyihoz hasonló mennyiséggel, éves szinten 170 ezer személyautóval és 20 ezer kishaszonjárművel lehet számolni.

A szakemberek szerint továbbra is ez a piac valós teherbíró képessége. Minden típust lehet részletre venni vagy lízingelni, és a sok bebukott ügyfél, valamint fizetésképtelenség miatt visszavett autó ellenére nem érezni jelentősebb szigorítást a hitelpiacon, hiszen a hirdetésekben jelzett viszonylag alacsony havi törlesztőrészletek tíz-tizenöt éves futamidőket sejtetnek.

A piacelemzéssel foglalkozó JATO Dynamics magyarországi képviselője, Horváth Györgyi szerint tovább rontja a személyautók forgalmát a nyár, ami kifejezetten holt szezonnak számít, vagyis éves szinten az első hat hónap 3,8 százalékánál nagyobb visszaesésre lehet számítani, ráadásul a korábbi évekkel ellentétben elmarad az év végi hajrá. Más a helyzet a kishaszonjárműveknél, ahol várhatóan a nyári szünet után újabb fellendülésre lehet számítani.

Az újdonságok némileg idén is lendítettek a forgalmon: 2008 első felében is a kategória specialistája, a Suzuki vezet: esztergomi autókból 13 146 darabot helyzetek fogalomba, aztán az Opel (9786) és a Ford (9347), majd a közel hatezer darabos Skoda és a Volkswagen (5462), valamint a Toyota (5326) következik. Háromezer feletti darabszámot ért el a Chevrolet, a Renault, a Peugeot és száz híján a Fiat.

A modellek listáján is a Suzuki áll az élen: az első fél évben Swiftből 5771 kelt el, SX4-esből közel négyezret, Opel Astra Classicból, Ford Focusból és az új Astrából több mint háromezret, Skoda Octaviából és Fabiából 2500 feletti mennyiséget, Fiestából és Chevrolet Aveóból kétezernél többet vásároltak, ezekhez közelít az idei év japán-magyar újdonsága, a Splash, mely 1728 darabbal megjelenésének évében felkerült a top tízes listára. Közben a korábbi Suzuki-favoritból, az Ignisből a tavalyi 3541 helyett csak 1370 újat helyeztek forgalomba. A magyar autópiacon az ezer darabot meghaladó értékesítések között a növekedés mértékében a modelleknél negyven százalékkal a Chevrolet Aveo vezet.

A vevők többsége a legolcsóbb kategóriában is felszereltebb modellt választ, tehát kell a motoros ablakemelő, a központi zár, a klíma, a metálfényezés, és olykor még a könnyűfém keréktárcsa is. A feláras biztonsági felszerelésekre már kevesebbet áldoznak, igaz, napjainkban már mindegyik autóban van blokkolásgátló fékrendszer és két légzsák.

Hitel, kifulladásig

A korábbi évek értékesítési rekordjait álomkonstrukciók szülték, olyanok, mint a nullaszázalékos előleg, a tényleges értéken felül történő használtkocsi- vagy roncsbeszámítás és az induláskor alacsony havi törlesztésű, de legalább tízéves, olykor ennél is hosszabb hitelek, melyeket még akkor is törleszteni kell, amikor az autó már a roncstelepen lesz. Minden piaci résztvevő tudta, tudja, hogy ez a fajta üzlet kifulladóban van: évek óta fogadkoznak az importőrök, a kereskedők és bankok, hogy vége a kockázatos hitelakcióknak, mert felismerték, hogy mesterséges eszközökkel nem lehet tartósan növelni a fogyasztást.
 
Komoly autóvásárló legalább 20-30 százalékos előleget képes befizetni, és nemcsak igényeit, hanem lehetőségeit is felméri a típus választásakor. A képlet világos, a tanulópénzt sokan megfizették, hiszen fizetésképtelenség miatt évente közel félszázezer autót vettek vissza eladósodott ügyfeleiktől a bankok. Minden hiába, mert a szűkülő piacon még nagyobb a verseny, és a vevőket bármi áron meg kell hódítani. Szóval továbbra is az illúziókra, pontosabban a vevő álmaira, és nem hitelképességére épülő kereslet jellemzi az új autók piacát. Van olyan cég, amely a bankok tiltólistáján szereplőknek is ajánl hitelt hirdetésében...

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.