Nem fog a büdzséfék

Miközben a Forma-1 irányítói évek óta azt hangoztatják, hogy a költségcsökkentés a legfontosabb, a sportág idei kerete meghaladja a hárommilliárd dollárt, ami 17 százalékkal több a tavalyinál.

A csapatok közötti különbségek csökkentésének egyik módja, a drága szerkezetek és technológiák kiszorítása, a költséges tesztek csökkentése, ám úgy látszik, nem fog hatásosan a büdzséfék. A Formula-1 vezetőinél kevésbé, az olvasók között viszont annál inkább kedvelt a szókimondó angol BusinessF1 magazin nemrégiben közreadta a tizenegy csapat részletes és elvileg titkos 2007-es költségvetését. A listából kiderült, hogy az előző év 25 százalékánál kisebb mértékben ugyan, de az idén is 17 százalékos a pénzügyi növekedés, melynek ütemét jelzi, hogy a szezonban elkölthető 3139 millió dollár (575 milliárd forint) több mint duplája a 2000-es év költségvetésének.

A többlet hat százalékának forrásai a reklámbevételek, mely azért is figyelemre méltó, mert sokan a szponzori pénzek visszaesését jósolták a cigarettareklámok betiltása után.

Amennyiben beválnak az előrejelzések, a legnagyobb vesztesek között kellett volna lennie a West márkától búcsúzni kénytelen McLarennek, illetve a Mild Sevent elvesztő Renault-nak, ám előbbiek a Ferraritól elhappolt Vodafone-nal, utóbbiak pedig az F-1-ben újonc ING-vel helyreállították a pénzügyi egyensúlyukat.

De ha már a dohányiparnál tartunk, említsük meg a Honda-támogató Lucky Strike viszszavonulását, illetve a Ferrari- Marlboro kapcsolat folytatását. A japánokat ugyanis olyannyira kényelmetlenül érintette fő támogatójuk elvesztése, hogy kizárólag a tulajdonos jelentősen megnövelt költségvetési hozzájárulása tartja életben az idén az alakulatot, a szponzorhiányt pedig a kocsi új környezetbarát festése hivatott elfedni.

Ellenpélda, hogy a tűzpiros maranellói Ferrarikon még jó pár évig biztosan látható cigarettareklám, vagy arra utaló dekoráció, melyet még akkor is bizonyára mindenki felismert, ha a szigorúbb szabályozással élő országokban csak fehér "vonalkódként" szabad felragasztani az autókra. A Marlboro egyébként évente 200 millió dollárt költ a Forma-1-re.

2007-ben mélyebben nyúlnak a zsebükbe az autógyártóknak is, a Honda-Toyota- Mercedes-BMW-Renault- Ferrari (Fiat) hatos összesen öt százalékkal költ majd többet a tavalyinál. Komoly pénzeket hoz a csapatoknak a televíziós jogdíjakból származó bevétel, hiszen az új Concorde-szerződés szerint a korábbiaknak több mint a duplája jár a világbajnokságon induló alakulatoknak. A televíziós közvetítésekből származó bevételekből a Ferrari kapja a legtöbbet, a maranellói csapat idén 68 millió dollárral számolhat, a második helyen az 52 millió dolláros Renault áll, majd a 48 millió dolláros McLaren következi. Negyvenmilliót kap a Honda és a BMW Sauber, a sereghajtóknak 34-36 millió dollárt utalnak.

Az F-1-ben a költségvetések tehát továbbra is jelentősen növekednek, de ezzel együtt az élmezőny és a hátsó traktus pénzügyi helyzete között is tovább tágul a szakadék. A leggazdagabb McLaren-Mercedes egymaga több pénzből gazdálkodhat, mint a négy legszegényebb istálló együttvéve, ami azt jelenti, hogy fejlesztésekben ismét nem a Spykertől, a Toro Rossótól, a Super Aguritól vagy a korábbi sikercsapatból a középmezőnybe sülylyedt Williamstől várhatjuk a legtöbbet.

Így aztán nem kell csodálkozni azon, ha a leggyorsabbak és a leglassabbak köridejei közötti komoly másodperckülönbségek 2007-ben sem csökkennek, és megint csak az elmúlt esztendők éllovasainak küzdelme jelenti az izgalmakat.

  Büdzsé Változás
  (millió dollár) (%)
McLaren 493,1 +22,5
Honda 420,9 +14,5
Ferrari 401,25 +27,5
Toyota 392,7 +2,5
BMW Sauber 388,4 +5
Renault 312,7 +7
Red Bull 283,6 +45
Williams 192,85 +49
Super Aguri 91,5 -1
Toro Rosso 90 +41
Spyker 71,95 -3
Összesen 3139,95 +17
Forma-1-es csapatok 2007-es költségvetése
Forrás: BusinessF1 magazin

Hibrid hajtás és futball

A jó üzlet reményében a labdarúgóklubok a Forma-1-be, a focisták a pilótaülésbe is beszállnak. Bár az F-1 árnyékában folyó nagyobb, együléses európai szériák bajnokságai az Ecclestone kezében lévő GP2 kivételével egyáltalán nem dúskálnak a pénzben, minden esztendőben több új sorozat is indul a kontinensen. Az idei év különlegessége a WTCC betétversenyeként megszervezett International Formula Master, melyben a 2007-es bevezető év után jövőre az FIA legújabb törekvéseinek megfelelően hibrid hajtással küzdenek majd egymással az autók. Ennél is különlegesebbnek számít egy másik kezdeményezés, melynek résztvevői 2008-tól a futballvilág óriás klubjainak, például az AC Milan, a PSV Eindhoven és a FC Porto színeiben száguldoznak majd. A jövő nyáron startoló Superleague Formula 750 lóerős, V12-es motorokkal és Panoz karosszériával, no meg a foci sok millió szerelmesével operálva szeretne sikeres bajnoksággá válni.

Jövõre az AC Milan, a PSV Eindhoven és a FC Porto színeiben is száguldoznak versenyautók
Jövõre az AC Milan, a PSV Eindhoven és a FC Porto színeiben is száguldoznak versenyautók
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.