Nem fog a büdzséfék
A csapatok közötti különbségek csökkentésének egyik módja, a drága szerkezetek és technológiák kiszorítása, a költséges tesztek csökkentése, ám úgy látszik, nem fog hatásosan a büdzséfék. A Formula-1 vezetőinél kevésbé, az olvasók között viszont annál inkább kedvelt a szókimondó angol BusinessF1 magazin nemrégiben közreadta a tizenegy csapat részletes és elvileg titkos 2007-es költségvetését. A listából kiderült, hogy az előző év 25 százalékánál kisebb mértékben ugyan, de az idén is 17 százalékos a pénzügyi növekedés, melynek ütemét jelzi, hogy a szezonban elkölthető 3139 millió dollár (575 milliárd forint) több mint duplája a 2000-es év költségvetésének.
A többlet hat százalékának forrásai a reklámbevételek, mely azért is figyelemre méltó, mert sokan a szponzori pénzek visszaesését jósolták a cigarettareklámok betiltása után.
Amennyiben beválnak az előrejelzések, a legnagyobb vesztesek között kellett volna lennie a West márkától búcsúzni kénytelen McLarennek, illetve a Mild Sevent elvesztő Renault-nak, ám előbbiek a Ferraritól elhappolt Vodafone-nal, utóbbiak pedig az F-1-ben újonc ING-vel helyreállították a pénzügyi egyensúlyukat.
De ha már a dohányiparnál tartunk, említsük meg a Honda-támogató Lucky Strike viszszavonulását, illetve a Ferrari- Marlboro kapcsolat folytatását. A japánokat ugyanis olyannyira kényelmetlenül érintette fő támogatójuk elvesztése, hogy kizárólag a tulajdonos jelentősen megnövelt költségvetési hozzájárulása tartja életben az idén az alakulatot, a szponzorhiányt pedig a kocsi új környezetbarát festése hivatott elfedni.
Ellenpélda, hogy a tűzpiros maranellói Ferrarikon még jó pár évig biztosan látható cigarettareklám, vagy arra utaló dekoráció, melyet még akkor is bizonyára mindenki felismert, ha a szigorúbb szabályozással élő országokban csak fehér "vonalkódként" szabad felragasztani az autókra. A Marlboro egyébként évente 200 millió dollárt költ a Forma-1-re.
2007-ben mélyebben nyúlnak a zsebükbe az autógyártóknak is, a Honda-Toyota- Mercedes-BMW-Renault- Ferrari (Fiat) hatos összesen öt százalékkal költ majd többet a tavalyinál. Komoly pénzeket hoz a csapatoknak a televíziós jogdíjakból származó bevétel, hiszen az új Concorde-szerződés szerint a korábbiaknak több mint a duplája jár a világbajnokságon induló alakulatoknak. A televíziós közvetítésekből származó bevételekből a Ferrari kapja a legtöbbet, a maranellói csapat idén 68 millió dollárral számolhat, a második helyen az 52 millió dolláros Renault áll, majd a 48 millió dolláros McLaren következi. Negyvenmilliót kap a Honda és a BMW Sauber, a sereghajtóknak 34-36 millió dollárt utalnak.
Az F-1-ben a költségvetések tehát továbbra is jelentősen növekednek, de ezzel együtt az élmezőny és a hátsó traktus pénzügyi helyzete között is tovább tágul a szakadék. A leggazdagabb McLaren-Mercedes egymaga több pénzből gazdálkodhat, mint a négy legszegényebb istálló együttvéve, ami azt jelenti, hogy fejlesztésekben ismét nem a Spykertől, a Toro Rossótól, a Super Aguritól vagy a korábbi sikercsapatból a középmezőnybe sülylyedt Williamstől várhatjuk a legtöbbet.
Így aztán nem kell csodálkozni azon, ha a leggyorsabbak és a leglassabbak köridejei közötti komoly másodperckülönbségek 2007-ben sem csökkennek, és megint csak az elmúlt esztendők éllovasainak küzdelme jelenti az izgalmakat.
Büdzsé | Változás | |
(millió dollár) | (%) | |
McLaren | 493,1 | +22,5 |
Honda | 420,9 | +14,5 |
Ferrari | 401,25 | +27,5 |
Toyota | 392,7 | +2,5 |
BMW Sauber | 388,4 | +5 |
Renault | 312,7 | +7 |
Red Bull | 283,6 | +45 |
Williams | 192,85 | +49 |
Super Aguri | 91,5 | -1 |
Toro Rosso | 90 | +41 |
Spyker | 71,95 | -3 |
Összesen | 3139,95 | +17 |
Hibrid hajtás és futball
A jó üzlet reményében a labdarúgóklubok a Forma-1-be, a focisták a pilótaülésbe is beszállnak. Bár az F-1 árnyékában folyó nagyobb, együléses európai szériák bajnokságai az Ecclestone kezében lévő GP2 kivételével egyáltalán nem dúskálnak a pénzben, minden esztendőben több új sorozat is indul a kontinensen. Az idei év különlegessége a WTCC betétversenyeként megszervezett International Formula Master, melyben a 2007-es bevezető év után jövőre az FIA legújabb törekvéseinek megfelelően hibrid hajtással küzdenek majd egymással az autók. Ennél is különlegesebbnek számít egy másik kezdeményezés, melynek résztvevői 2008-tól a futballvilág óriás klubjainak, például az AC Milan, a PSV Eindhoven és a FC Porto színeiben száguldoznak majd. A jövő nyáron startoló Superleague Formula 750 lóerős, V12-es motorokkal és Panoz karosszériával, no meg a foci sok millió szerelmesével operálva szeretne sikeres bajnoksággá válni.