Mire fényezik?

Valamikor a versenyző szülőhelye és az autó gyártója számított a Forma-1-ben, és ezt az autó festésével is kifejezték, de ma már a reklámoké a főszerep.

A kéket a franciák, a pirosat az olaszok, a zöldet a britek, az ezüstöt a németek, a fehéret a japánok használták. A régi időket idézi az idei Forma-1-es mezőny új csapata, a Spyker: a repülőgépeiről ismert holland cég országának nemzeti színeire festi autóját. Utoljára 2004-ben a Jaguar viselte a klasszikus British green színt.

Az autóversenyzés drága sportág, fél évszázada még egyetlen járműcég állta és bírta a költségeket, az ország színére festett autóra elég volt felragasztani a márka matricáját, ám ez már három évtizede is kevés volt, a Forma-1 majdnem tönkrement. De jöttek a megmentő támogatók, akik viszont nem adták ingyen a pénzt, és így változott a fényezés.

Az első cigarettareklám 1968-ban jelent meg: az autóépítésben és az üzleti életben is zseniális Colin Chapman Lotus kocsijára szolid méretű, aranyszínű Gold Leaf-embléma került. A világbajnok Emmerson Fittipaldi versenyautója már úgy nézett ki, mint egy cigisdoboz, hiszen a John Player Special nemcsak feliratával, de fekete-arany színével is a támogató cég dohányára utalt, ezért az 1972-es Lotuson már egyetlen négyzetcenti zöld sem jelezte a nemzeti hovatartozást. Napjainkban leginkább a Ferrari őrzi a hagyományt, a Renault- kon, a Toyotákon és a McLaren-Mercedeseken viszont már alig van kék, fehér, illetve ezüstszín.

Az 1964-ben ringbe szálló Honda Forma-1-es versenyautó törtfehér karosszériáján még csak egyetlen dekoráció volt: a vörös kör a felkelő napot jelképezte, az ötszörös világbajnokságot nyert márka kocsijainak fényezése azóta többször megváltozott. 2007-ben a környezetvédelem fontosságára akarja felhívni a figyelmet a Honda, ezért az RA107-es versenyautóját a Föld domborzata díszíti. Az új fényezéssel a globális klímaváltozás veszélyeire, illetve a környezetvédelem fontosságára szeretné felhívni a figyelmet a Honda. Az autót stílusosan a londoni Természettudományi Múzeumban mutatták be.

"A klímaváltozás valószínűleg a legfontosabb kérdése bolygónknak, és a Forma-1 sem független ettől a témától. Úgy véljük, hogy a Forma-1 világméretű népszerűségével és élenjáró technológiájával fontos szerepet játszhat, de nemcsak a problémák megvilágításában, hanem azok megoldásában is. Például a FIA hatására a fékenergia-visszatápláló és -tároló rendszerek már 2009-től az autók részei lesznek" - mondta a csapat vezetője, Nick Fry.

Nick Fry arról is beszélt, hogy ha a versenysport nem halad a korral, és nem használ környezetvédő technológiákat, akkor jövőjét kockáztatja, és olyan dinoszaurusszá válhat, mint a bemutató helyszínén tárolt dinócsontvázak. A veszélyre Max Mosley többször figyelmeztette a csapatokat. A www.myearthdream.com weboldalon keresztül bárkinek lehetősége lesz arra, hogy felírassa nevét az autóra, miután a környezet védelmét javító életmódváltási felajánlást tesz, és adományt fizet be egy környezetvédelmi jótékonysági alap számlájára. A "mi autónk a te autód" koncepció keretén belül az egyes nevek alkotta apró pixelekből áll majd össze bolygónknak az autón megjelenő óriásképe. A felajánlás megtételekor a weboldalon olvasható, az autón pedig mikroszkóp alatt látható lesz minden egyes név.

A Honda hibrid autójának károsanyag-kibocsátása messze túlteljesíti a következő évtized EU-elvárásait: a magyar piacon 5,49 millió forintért kapható, 95 lóerős teljesítményű Civic 100 kilométeren 4,6 liter benzint fogyaszt, és kilométerenként 109 gramm szén-dioxidot termel. A 750 lóerős Forma-1-es versenyautók 1 litert fogyasztanak kilométerenként.

A globális klímaváltozás veszélyeire figyelmeztet a Honda új festése
A globális klímaváltozás veszélyeire figyelmeztet a Honda új festése
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.