Nagy test, nagy védelem?
Miközben a világ ötödik legnagyobb autókonszernjének egyik fele gazdaságilag virágzik és élen jár a biztonságtechnikában is, másik fele a piacokon és a törésteszteken is rosszul szerepel. A DaimlerChrysler vezetésének alaposan feladták a leckét, mert most már nemcsak az amerikai részleg pénzügyeit, de modelljeit is rendbe kell hoznia. Nem a Mercedesnek kell szégyenkeznie, hiszen eladásaival és autóinak biztonságával nincs baj, a családtag Chrysler viszont veszteséges, és a legutolsó EuroNCAP-vizsgálatokon is messze az átlag alatt szerepelt. A maximális öt csillagból másfelet szerzett utasvédelemből a Voyager, és egyet sem kapott gyalogoskíméletből. Némi gyógyír, hogy gyermekóvásból négy csillagot ért el.
A Voyager ugyan nem egy mai modell, de ez még nem mentség a gyenge szereplésre. Az átlagosnál nagyobb és súlyosabb jármű - hossza 4,8 méter, száraz tömege 2066 kg - parkoláskor hátrány, ütközéskor viszont előny, hiszen a közutakon nagyobb az esély arra, hogy kisebb tömegű járművel ütközzön, ezzel kisebb terhelés érje utasait. A EuroNCAP-törésteszteken az autóknak saját tömegükkel kell megbirkózniuk, ami már nem bizonyult sikeresnek.
A Volkswagen első CC modellje, a nyitható kemény tetős Eos négy csillagot kapott frontális ütközésnél, miközben vetélytársa, a jóval korosabb Renault Mégane CC korábban ötcsillagos eredményt ért el a EuroNCAP töréstesztjén, pedig védőfelszerelésben gazdag az Eos is: van benne övfeszítő, överő-határoló és fejlégzsák is, pontokat vesztett viszont sérülésveszélyes műszerfala miatt. Az oldalütközésnél 94 százalékos teljesítményt ért el, és a gyermekbábus kísérletnél is majdnem maximumot nyújtott az autó, ám a szakemberek pontokat vontak le, mert az Isofix csatlakozópontok jelzéseit, illetve a légzsák veszélyeire figyelmeztető matricát nem találták egyértelműnek. Amennyiben az elütött gyalogos nem repül az úttestre, a puha motorháztető csökkenti a sérülésveszélyt.
Drágább kategóriatársainál eredményesebben szerepelt a Chevrolet Captiva. A magas építésű sportos terepjáró négy csillagot kapott utasvédelemre, hármat gyermekbiztonságra, és kettőt az elütött gyalogos sérüléseinek csökkentésére.
Az 1,905 tonnás Captiva 12 pontnál többet is elérhetett volna, ha ütközéskor nem lenne veszélyforrás a műszerfal, mely az elöl ülők térdén és combján okozhat sérülést. Az oldalütközéses kísérletnél összesen 17 pontot szerzett, és ezzel 94 százalékosan teljesített a Captiva. A legutolsó tesztsorozat érdekessége, hogy valamennyi vizsgált típus azonos arányban szerepelt ennél a tesztnél.
Más modellekhez hasonlóan a Captivától is azért vontak le pontokat a gyermekvédelmi tesztértékből, mert a jobb első légzsákot nem lehet kikapcsolni, illetve a figyelmeztető jelzések és az Isofix-csatlakozó jelei nem elég feltűnőek. Majdnem tökéletes védelmet nyújt felnőtt- és gyermekutasainak a Volvo C30-as, mely előbbiek esetében 94 százalékosan, a kicsiknél 78 százalékosan teljesített, de egyáltalán nem kell aggódni a benn ülő apróságok biztonsága miatt, mert a jobb első ülésre csak felárért rendelhető légzsákkikapcsoló rendszer és az Isofix ülésrögzítő csatlakozó halvány jelzése miatt vontak le pontokat. A tesztelt 1,8-as benzinmotoros Volvo C 30-asban a vezetőt biztonsági kormányoszlop, az utasokat első és oldalsó, valamint függönylégzsákok, övfeszítők védték.
A puha motorháztető és lökhárító ellenére a Volvo C30 orra túl kemény, ezért a gyalogosgázolási teszten az elérhető négyből egy csillagot kapott, ami azért nem méltó a partnerbiztonságáról is elismert svéd márkához és mentalitáshoz.
A European New Car Assessment Programme keretében a kontinensen nagy számban forgalomba helyezett új autókat értékelik: tizenegy év alatt 242 autótípust törésteszteltek, ezek között több mini, kompakt modell, luxuslimuzin, egyterű és terepjáró is szerepelt, a legkisebb 700 kilogrammos, a legnagyobb 2,5 tonnás tömegű volt. A legrosszabb eredmény 1996-ban született, a Rover 100-as az utasvédelemre egyetlen csillagot kapott, másfél csillagos értékelést eddig hat típus ért el. Az európai közlekedésbiztonságért alakult független szervezet tagjai között van az Európai Unió közlekedési és energetikai szakbizottsága, az angol, francia, holland, német és svéd közlekedési minisztérium, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) alapítványa, Katalónia kormányzósága, a legnagyobb európai autóklub, a német ADAC, és a londoni székhelyű fogyasztói kutatásokkal és vizsgálatokkal foglalkozó ICRT.