Autó a motorgyártótól

Még mindig titok övezi, de már több mint pletyka: február elején Bécsben bemutatják a motorkerékpárjairól elhíresült KTM új gépkocsiját.

A romjaiból - csődhelyzetből - immár kétszer feltámadt, s végre stabil nyereségövezetbe került gyár miért teszi meg ezt a nagy lépést a nem éppen könynyű autópiacra, arra Stefan Pierer, a mattinghofeni cég főnöke igen egyszerű választ ad. - A növekedés vágya vezérli a cég vezetőit, akiktől nem áll távol az ugyancsak szerephez jutó sportszellem - mondja.

A kétüléses, a két kerék és négy kerék közti átmenetet megvalósító, valamiféle rovarra hasonlító autó az X-Bow nevet kapta. A fejlesztésben a VW és a versenyautó-gyártó Dallara is részt vett. A minta a Lotus Seven volt, amelyhez ma a leginkább az Ariel Atom hasonlítható, de az X-Bow mindkettőt felülmúlja. A szervizelést és garanciális szolgáltatást a VW hálózatán keresztül biztosítják. Az autó győri Auditól származó 2,0 literes Turbo-FSI motorral készül, a 220 lóerőnyi teljesítmény kívánságra akár 240-300 is lehet. A 3,65 m hoszszú, 1,9 m széles, 2,43 m-es tengelytávú kocsi hivatalos „fellépését” a genfi autószalonra tervezik, az első százas széria ez év őszén jön ki. A fogadtatás dönt a tényleges termelésről, ami 2008-ban kezdődik.

A KTM ötezres nagyságrendben gondolkodik. Az ára 40 ezer euró körül lesz. A szakemberek jó esélyt jósolnak: végtére is virágzik a nem éppen napi szükségletet kielégítő szupersportos autók piaca, ráadásul az idei Dakar-győzelem is növeli az esélyeket. Ami a forgalmazást illeti, Pierer szerint Ausztriában elég két kereskedő az évi ezer kocsihoz, amely egyelőre legördül a szalagról. Hogy pontosan hol, azt még nem tudni bizonyosan: Mattinghofenben vagy esetleg Grazban. Biztos azonban az ausztriai termelés - már csak azért is, mert ez a telephely, az itteni munkaerő igencsak bevált a motorkerékpár-üzletágával, versenycsapatával nem minden zökkenő nélkül, ám mégiscsak hírnevet szerzett osztrák cégnek.

A mattinghofeni gyár udvarán hosszan elnyúló üvegvitrinben sorakoznak a KTM büszkeségei. Például a kéthengeres Supermoto 950, a terep- és utcai motorkerékpár e keveréke, amely 187 kilogrammjával pillekönnyűnek mondható, könnyen kezelhető és fordulékony. A korábban felülmúlhatatlannak mondott Superduke 990-et váltotta fel - a technikai fejlődés nem sokáig engedi az elsőséget. A Supermoto 950 szériában készül Mattinghofenben, s e tekintetben a KTM világelső. Legfeljebb a japánok számítanak konkurenciának.

Akármilyen autót már csak a világhírnév miatt sem engedhet meg magának.


Cégtörténet

Az 1934-ben alapított KTM márka Ernst Kronreif és Hans Trunkenpolz valamint Mattinghofen város nevének rövidítéséből állt össze. 1937-re megszerezte a DKW forgalmazási jogát, 1951-ben előállt saját 98 köbcentis modelljével. Ekkor húsz emberrel napi három motorkerékpárt állított elő. 1954-ben indult először versenyen egyik 125 köbcentis termékük. 1964-ben a motorkerékpárhoz hozzájött a kerékpárgyártás, és összeállt az első versenycsapat. 1970-72-ben már 400 fő volt a létszám, két év múlva 42 modell került ki innen. 1986-tól a járművek mellett hűtőket kezdtek gyártani. 1991-ben a cég csődbe ment. Egy év múlva Stefan Pierer és Rudolf Knünz irányításával újrakezdték: leválasztották a kerékpár- és a hűtőgyártást. KTM néven maradt a motorkerékpár, új menedzsmenttel, új filozófiával, a versenysportra koncentrálva. Ezer darab volt az éves termés eleinte - ma Mattinghofenben 1200-an dolgoznak, évente 80 ezer motor gördül le a futószalagról.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.