Vasmarokkal egy márkáért
Nem kevés pénzt és dicséretet tehet zsebre a Volkswagen január végén távozó márkaigazgatója, Wolfgang Bernhardt. Feladatkörét Martin Winterkorn veszi át megtartva eddigi munkáját az Audi élén is. Ezzel gyakorlatilag egyetlen erős kézbe kerül a VW minden márkája, miközben Winterkorn kinevezésekor hangsúlyozta, hogy eltökélt szándéka minden tekintetben külön kezelni a luxusmárkákat (Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini) és a populáris modelleket (VW, Skoda, Seat). Bernhard kiválása nem meglepetés, hiszen őt az előző elnök, Bernd Pischetsreider közeli embereként tartották számon. Pischetsreider múlt novemberben kapott útilaput, amikor már nyilvánvaló volt, hogy szövetségesei - köztük a 2005. májusa óta a VW-t irányító Bernhard is -, csak marginális szerepet kaphatnak Európa legnagyobb autógyártójánál.
A cég Bernhard érdemeit méltatta közleményében: elismerte eredményeit a VW nyereségességét és a termelés növekedését eredményező munkában. Regnálása alatt 20 új modell gördült le a gyártószalagokról, vagyis látszólag nincs szégyellnivalója a távozó márkaigazgatónak. Ugyanakkor a kiszivárgott hírek szerint a társaság vezetése nem értett egyet Bernhard radikális leépítési terveivel: a hat németországi egységben tervezett elbocsátásokkal, valamint az egyik kevéssé versenyképes alkatrészgyártó egység eladásával. Az autós világ most találgatja, vajon merre veszi az irányt az egykor a DaimlerChryslertől a VW-hez átigazolt szakember: vissza megy-e régi kenyéradójához, vagy zsebre teszi a várhatóan 2,5 millió eurós végkielégítést. Ez utóbbi forgatókönyvet valószínűsíti, hogy számtalan, a konkurenciára nem tartozó, megvalósításra váró gyártási terv van a portfóliójában. Vélhetően épp e helyzet miatt oly gáláns a VW.
A szereposztás megváltoztatása mellett egyre kevésbé világosak a VW szándékai a MAN és a Scania párharcában. A két óriás esetleges fúziója gyökeresen átrendezheti az európai kamiongyártó ipart. Ám hónapok huzavonája után is csak annyit lehet mondani, hogy a játszmában még az sem derült ki, valójában ki a támadó és ki az áldozat. A MAN ellenséges felvásárlási ajánlatait a svéd tulajdonosok rendre elutasították. Eközben folyamatosan röppennek fel olyan hírek, miszerint a Wallenbergek ellentámadásba lendülnek, és ők próbálják bekebelezni a német gyártót. A mérleg nyelve akár a VW is lehetne, hiszen a társaság birtokában van a MAN szavazati jogainak 20 százaléka, míg a Scaniában 34 százalékkal rendelkezik.
Alig pár hónappal ezelőtt, még VW elnökként Bernd Pischetsreider, azzal fenyegetőzött: ha záros határidőn belül nem születik békés megállapodás a Scania és a MAN között, úgy a VW az utóbbit fogja támogatni, azaz közösen vásárolják fel a svéd rivális részvényeit. Távozásával ez a taktika feledésbe merült, ahogy a jelek szerint most arra sincs esély, hogy a VW nagyobb tulajdont szerezzen a MAN-ban - igaz, a piac erre számított. A felügyelőbizottság ülésén elutasították ezt a tervet - legalább is a hivatalos közlemény erről tanúskodik.
A Scania ügyében pedig a napokban pikáns fordulat következett. Mint az kiszivárgott, Bernd Pischetsrieder Stokholmban tárgyalt a Wallenbergeket képviselő Investorral. Nem tévedés, valóban az ex VW vezérről van szó, ugyanis, ahogy a VW-nál fogalmaztak, az ügy kényes volta miatt változatlanul őt bízták meg e feladattal. A megbeszélés eredményeképpen pedig a VW felszólította a MAN-t, vizsgálja felül január 31-ig fenntartott vételi ajánlatát a Scaniára. E szerint Wolfsburg további nyomatékot adva álláspontjának, „nem zárta ki”, hogy a Scania szövetségeseként ellentámadást indít a MAN megszerzéséért, amennyiben ez utóbbi nem tud a svédek számára elfogadható megoldást kínálni. Vasmarok, vagy cserbenhagyás - teszik fel a kérdést a fejlemények kapcsán az elemzők.