Ködös idő, ködös szabály, veszélyes fény

Van, aki nemcsak a homályos szabályt nem ismeri, de még kikapcsolni sem tudja a véletlenül égve felejtett ködlámpát.

 

 

A KRESZ szerint ködlámpát csak akkor szabad bekapcsolni, ha a látási viszonyok ezt indokolják. Több éve eltűnt az a világosan értelmezhető kitétel a szabálykönyvből, mely szerint csak lakott területen kívül használhatók a kiegészítők. Sajnos, mert ennek köszönhetően sokan a városban és olykor országúton is feleslegesen vakítanak, pedig a jó látási viszonyok között indokolatlanul bekapcsolt hátsó ködlámpa használójára nézve is veszélyes lehet, mert a 21 wattos teljesítményű fény ereje azonos a féklámpákéval, ami azt jelenti, hogy vészhelyzetben nehezebben észlelheti azt a mögötte haladó autós, ez pedig akár tömeges ráfutásos balesetet is okozhat.

Nemcsak ezért érdemes mérlegelni az első és a hátsó ködlámpa bekapcsolását, hiszen az indokolatlan használatért bírságolhat is a rendőr, az persze más kérdés, hogy ki hogyan értékeli a látási viszonyokat...

Az autók mindegyikét gyárilag hátsó ködlámpával szállítják, többségükhöz első ködfényszóró is jár, ami utólag is felszerelhető. A gyáriak nem olcsók, de azonos minőségű, utólag felszerelttel összehasonlítva már nem is drágák, ráadásul a köténylemezbe simuló lámpák formájukban és hasznos fényerejükben is jobbak.

Az utólagos megoldások hirdetései csalókák, mert ugyan lehet kapni kétezer forintért is egy pár első lámpát, ám ehhez még hozzá kell számolni a relé, a műszerfali kapcsoló és a vezetékcsatlakozók árát. Ha a szakember munkadíját is hozzáadjuk, többe kerül a hús, mint a leves, mégis bízzuk inkább szakszervizre a műveletet.

Az első ködfényszórót úgy kell bekötni, hogy csak a helyzetjelzővel vagy a tompítottal világítson, a távolságival nem működhet, mert felesleges, hiszen a köd a vezető szemébe tükrözné vissza az erős fényt. A közelre és lefelé világító ködlámpákat úgy kell az autóra szerelni, hogy az átvilágított felület alsó széle legalább 25 centiméterre legyen az úttól, a felső éle nem lehet a tompított fényszórónál magasabban, a külső éle pedig nem lehet negyven centiméternél távolabb a kocsi külső élétől.

Előírás, hogy a tompított fényszóró se világítson az előttünk haladó autó ablakába.

Sok országban csak ötven méternél kisebb látótávolság esetén és legfeljebb 50 km/óránál lassabban haladó autón szabad ködlámpákat használni. A magyar KRESZ sajnos nem fogalmaz egyértelműen, így sokan sokféleképpen értelmezik a szabályt, és feleslegesen használják a ködlámpát, elvakítva másokat és veszélyeztetve a többi közlekedőt. Akad, aki véletlenül kapcsolta be, nem érti hogy, miért is villognak rá, és ha elmagyarázzák neki, nem tudja kikapcsolni...

Józan tanács: csak akkor kapcsoljuk be a ködlámpákat, ha már féktávolságnyira nem látható az előttünk haladó piros fényű helyzetjelzője.(B. J.)

Csak elsõ pillantásra drágábbak a gyári ködlámpák
Csak elsõ pillantásra drágábbak a gyári ködlámpák
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.