A június lehűtötte a piacot

Magyarországon nagyjából stagnálnak az újautó-eladások: az első fél év eredményei csak 208 darabbal múlták felül a tavalyi első hat hónap közel 95 ezres darabszámát.

Jól indult az év, hiszen az első hónapok eladásai 15-20 százalékkal felülmúlták a tavalyi számokat. A JATO adatai szerint januárban például 12 ezernél több új személyautót helyzetek forgalomba Magyarországon, ami az előző évhez képest közel kétezer darabos növekedést jelent. Februárban már kisebb mértékben bővült a piac, márciusban alig változtak a számok, a 16,3 ezer darabos április pedig közel ezres viszszaesést jelentett. Némi javulást hozott a május, és jelentős visszaesést a június, mely tavaly még éves rekorder hónap volt a 20,2 ezer darabbal.

Az első hat hónap alapján, éves szinten biztosan nem lesz meg a tavalyi 202 ezer darabos újszemélyautó-eladás, mert drágább euróval kell számolni. Ennek köszönhetően az autók folyamatosan drágulnak. Különösen a kiskategóriában, ahol eddig is inkább a finanszírozás tartotta el a kereskedéseket.

A tavalyi számok alapján a magas regisztrációs adóval és a 20 százalékos áfával együtt is az új autók a magyar piacon voltak a legolcsóbbak, és egy év alatt csak 1,1 százalékot drágultak. Az idei számok már jelentős áremelkedést eredményezhetnek, hiszen most ha néhány hónapos késéssel is, de a forgalmazók érvényesítik az árfolyamváltozásokat. Ez már az elmúlt hetekben is érezhető volt: március óta százezrekkel drágultak a legkisebbek, aminek következtében jelentős mértékben szűkült a legolcsóbb modellek, különösen, a kétmillió forint alattiak kínálata. A választék tulajdonképpen már csak a korábbi euróárfolyamon importált, vagyis még olcsón beszerzett raktárkészletekből áll. A korábban mesterségesen alacsonyan tartott árakból adódó veszteségeket már nem tudják finanszírozni az importőrök, és néhány hónap alatt 100-300 ezer forinttal emelték több modell árát. Némelyik felszereltsége gazdagodott, ám az ajánlatok inkább csak az akciós raktárkészlet erejéig érvényesek.

A magyar piacon továbbra is a Suzuki a legkeresettebb márka, bár az esztergomi autókból a tavalyinál háromezerrel kevesebbet helyeztek forgalomba, ami 16,46 ezres darabszámot jelent. A 2005-ös évet alaposan megdobta az új Swift, melynek köszönhetően csak júniusban 4470 Suzuki kelt el Magyarországon, viszont kimaradt a kínálatból az Ignis. A 2006-os sláger, az SX 4-es is fogyna, de mivel minden piacon kelendő, és ahogy Tihanyi Tamás tájékoztatási felelős lapunknak elmondta: "Szalagról adjuk el az autókat." Az esztergomiak nem győzik kielégíteni az igényeket, ezért itthon is várakozni kell. A tervezett 40 ezer jövőre már 60 ezer SX4-es készül. Az olasz és német piacon Japánból importált Sediciket is árulnak. Itthon a modellek listáját az Ignis és a Swift vezeti.

A második helyezett márka 10,8 ezer autója kétszáz darabos többletet jelent. A JATO összeállítása szerint helycsere történt a dobogón, mert a korábbi harmadik és jelenleg 8434 darabos Skodát megelőzte a 9620 darabos Ford: utóbbi 2100 darabbal tudta növelni eladását. A 6809 darabos Volkswagen forgalomba helyezési számai félezres növekedést jelentenek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.