Nyaralás mellényben
Mind népszerűbb Európában a ronda, kényelmetlen, de biztonságos fényvisszaverő mellény: Ausztria, Olaszország és Spanyolország után idén már Horvátországban is kötelező felvenni azt annak, aki akár éjjel, akár nappal, lakott területen kívül az út mellett leállított, lerobbant kocsiból száll ki. Kicsinyné Pulay Kornéliától, a Magyar Autóklub nemzetközi kapcsolatok osztályának vezetőjétől megtudtuk azt is: Olaszországban, Spanyolországban és Horvátországban csak akkor büntetnek a rendőrök, ha a jó láthatóságot biztosító mellény nélkül száll ki valaki országút vagy sztráda szélén a kocsiból, Ausztriában viszont már akkor is bírságolnak, ha egy egyszerű közúti ellenőrzésnél kiderül, hogy hiányzik a ruhadarab az elsősegélycsomag és az elakadásjelző háromszög mellől.
S ha már a rendőri szigort említettük: a külföldi hatóságok továbbra is "utaznak" az ittas, valamint a piros lámpát figyelmen kívül hagyó sofőrökre, és a kihangosító berendezés nélkül telefonáló vezetőkre. Ausztriában az idén már arra is ügyelni kell, hogy lakott területen belül is kötelező nappal a tompított fényszóró használata. Kicsinyné Pulay Kornélia értesülései szerint az idén Horvátországban, Ausztriában és Németországban kell különösen ügyelni a sebességhatárok betartására, mivel gyakoriak lesznek a közúti razziák. Ausztriában három hónapra is búcsút mondhat jogosítványának az, aki harminccal gyorsabban hajt a megengedettnél. Németországban ekkora sebességtúllépésnél a jogosítvány még megőrizhető, a bírság azonban 100 euró, azaz több mint 25 ezer forint. Ugyanekkora a bírság összege Horvátországban is harminc kilométeres sebességtúllépés esetén, de ha például 130 helyett 180-nal "kapják el" az Adria felé vezető sztrádán az autóst, akkor fél évre vezetői engedély nélkül maradhat.
Azért, hogy a vakáció "büdzséjét" ne veszélyeztessék a gyorshajtással járó kiadások, érdemes betartani a szabályokat - ehhez persze ismerni kell azokat. A felkészülés azonban nem egyszerű, mert hiába egységesíti Európát az unió, továbbra is rendkívül változatosak a sebességhatárok a tagországok útjain. Franciaországban például 130-cal lehet hajtani a sztrádákon, de ha esik az eső, automatikusan 110-re csökken a legnagyobb megengedett sebesség. Olaszországban a háromsávos autópályákon 150-nel utazhatunk, de csak akkor, ha ezt megengedik a táblák, egyébként legfeljebb 130 km/h lehet a tempó. Kicsinyné Pulay Kornélia szerint nem lehet elégszer elmondani: a német sztrádákon sem lehet mindig és mindenhol száguldani, különösen forgalmas szakaszokon - vagy akár esők, dugók idején, éjszakánként - 130-as vagy 110-es korlátozás van érvényben. Az osztályvezető megjegyezte: különösen ügyelni kell a sebességhatárok betartására az alagutakban, mivel azokban az elmúlt években történt több szörnyű baleset miatt szigorú ellenőrzésekre lehet számítani. A Mont Blanc-alagútban például - ahol hét éve negyvenkét ember vesztette életét egy balesetben - nem csak azt büntethetik meg, aki hetvennél gyorsabban hajt, hanem azt is, aki torlódást, így balesetveszélyt előidézve ötvennél lassabban autózik.
A nyári vakációt nem csak egy-egy szabálysértés miatt kirótt borsos összegű bírság, hanem akár egy kisebb baleset, műszaki hiba és az ezzel járó kiadás is tönkreteheti. Éppen ezért érdemes felkészülni a balszerencsére is úgynevezett assistance szolgáltatással. Ma már az új kocsik többségéhez kínálnak assistance szolgáltatást, amely révén bárhol kerül is bajba az autós, a diszpécserközpont telefonos értesítése után az adott márka legközelebbi szervizéből azonnal a segítségére sietnek. Annak sem kell lemondania erről a szolgáltatásról, akinek nem jár kocsijához assistance. Ma már ugyanis több cég - egyebek mellett a Magyar Autóklub - kínál olyan szolgáltatást, amelynek keretében műszaki hiba, baleset esetén megjavíttatják vagy hazaszállítják a kocsit, csereautót adnak, sőt bizonyos esetekben a költségek egy részét is átvállalják.