Nyaralás mellényben

Nem múlik el év anélkül, hogy a nyáron európai autós vakációra indulóknak ne kellene új szabályokra készülniük: már Horvátországban is kötelező a fényvisszaverő mellény.

Mind népszerűbb Európában a ronda, kényelmetlen, de biztonságos fényvisszaverő mellény: Ausztria, Olaszország és Spanyolország után idén már Horvátországban is kötelező felvenni azt annak, aki akár éjjel, akár nappal, lakott területen kívül az út mellett leállított, lerobbant kocsiból száll ki. Kicsinyné Pulay Kornéliától, a Magyar Autóklub nemzetközi kapcsolatok osztályának vezetőjétől megtudtuk azt is: Olaszországban, Spanyolországban és Horvátországban csak akkor büntetnek a rendőrök, ha a jó láthatóságot biztosító mellény nélkül száll ki valaki országút vagy sztráda szélén a kocsiból, Ausztriában viszont már akkor is bírságolnak, ha egy egyszerű közúti ellenőrzésnél kiderül, hogy hiányzik a ruhadarab az elsősegélycsomag és az elakadásjelző háromszög mellől.

S ha már a rendőri szigort említettük: a külföldi hatóságok továbbra is "utaznak" az ittas, valamint a piros lámpát figyelmen kívül hagyó sofőrökre, és a kihangosító berendezés nélkül telefonáló vezetőkre. Ausztriában az idén már arra is ügyelni kell, hogy lakott területen belül is kötelező nappal a tompított fényszóró használata. Kicsinyné Pulay Kornélia értesülései szerint az idén Horvátországban, Ausztriában és Németországban kell különösen ügyelni a sebességhatárok betartására, mivel gyakoriak lesznek a közúti razziák. Ausztriában három hónapra is búcsút mondhat jogosítványának az, aki harminccal gyorsabban hajt a megengedettnél. Németországban ekkora sebességtúllépésnél a jogosítvány még megőrizhető, a bírság azonban 100 euró, azaz több mint 25 ezer forint. Ugyanekkora a bírság összege Horvátországban is harminc kilométeres sebességtúllépés esetén, de ha például 130 helyett 180-nal "kapják el" az Adria felé vezető sztrádán az autóst, akkor fél évre vezetői engedély nélkül maradhat.

Azért, hogy a vakáció "büdzséjét" ne veszélyeztessék a gyorshajtással járó kiadások, érdemes betartani a szabályokat - ehhez persze ismerni kell azokat. A felkészülés azonban nem egyszerű, mert hiába egységesíti Európát az unió, továbbra is rendkívül változatosak a sebességhatárok a tagországok útjain. Franciaországban például 130-cal lehet hajtani a sztrádákon, de ha esik az eső, automatikusan 110-re csökken a legnagyobb megengedett sebesség. Olaszországban a háromsávos autópályákon 150-nel utazhatunk, de csak akkor, ha ezt megengedik a táblák, egyébként legfeljebb 130 km/h lehet a tempó. Kicsinyné Pulay Kornélia szerint nem lehet elégszer elmondani: a német sztrádákon sem lehet mindig és mindenhol száguldani, különösen forgalmas szakaszokon - vagy akár esők, dugók idején, éjszakánként - 130-as vagy 110-es korlátozás van érvényben. Az osztályvezető megjegyezte: különösen ügyelni kell a sebességhatárok betartására az alagutakban, mivel azokban az elmúlt években történt több szörnyű baleset miatt szigorú ellenőrzésekre lehet számítani. A Mont Blanc-alagútban például - ahol hét éve negyvenkét ember vesztette életét egy balesetben - nem csak azt büntethetik meg, aki hetvennél gyorsabban hajt, hanem azt is, aki torlódást, így balesetveszélyt előidézve ötvennél lassabban autózik.

A nyári vakációt nem csak egy-egy szabálysértés miatt kirótt borsos összegű bírság, hanem akár egy kisebb baleset, műszaki hiba és az ezzel járó kiadás is tönkreteheti. Éppen ezért érdemes felkészülni a balszerencsére is úgynevezett assistance szolgáltatással. Ma már az új kocsik többségéhez kínálnak assistance szolgáltatást, amely révén bárhol kerül is bajba az autós, a diszpécserközpont telefonos értesítése után az adott márka legközelebbi szervizéből azonnal a segítségére sietnek. Annak sem kell lemondania erről a szolgáltatásról, akinek nem jár kocsijához assistance. Ma már ugyanis több cég - egyebek mellett a Magyar Autóklub - kínál olyan szolgáltatást, amelynek keretében műszaki hiba, baleset esetén megjavíttatják vagy hazaszállítják a kocsit, csereautót adnak, sőt bizonyos esetekben a költségek egy részét is átvállalják.

A térképeknél gyorsabban bővül az úthálózat

Az utazás előtt érdemes pontos útitervet készíteni, mivel az eltévedés nem csak családi vitákat, idegeskedést, hanem a pluszkilométerek miatt többletköltséget is okozhat. Az útvonal megtervezésénél fontos ellenőrizni, kellően friss-e a térkép, Európa úthálózata ugyanis évről évre változik, bővül. Horvátországban például újabb és újabb sztrádaszakaszokat adnak át, de Ausztriában is sebesen épülnek az utak, a közelmúltban készült el egyebek mellett az S1-es, aminek köszönhetően ma már teljesen el lehet kerülni Bécset.

Papírmunka

Indulás előtt érdemes ellenőrizni az okmányokat. Az útlevél, a forgalmi engedély és a jogosítvány mellett nem árt, ha az érvényes felelősségbiztosítás meglétét igazoló zöldkártyát is beszerzi az autós. Ezt a dokumentumot az autós a biztosítója ügyfélszolgálatán kérheti. Az, aki kölcsönautóval kel útra, kényelmetlenségtől, órákig tartó magyarázkodástól kímélheti meg magát, ha indulás előtt kitölt egy több nyelven írt meghatalmazást: ilyen Európa-szerte érvényes formanyomtatványt a Magyar Autóklubnál lehet kapni.

Táborozni lehet, de nem mindenütt szabad

Évről évre többen indulnak lakóautóval, lakókocsival nyaralni Horvátországba. Nem árt azonban tudni, hogy hiába mobil a nyaraló, nem lehet akárhol letáborozni. Horvátországban nem csak az engedély nélküli építkezést, hanem a vadkempingezést is szigorúan büntetik a hatóságok. Mivel az országban 130 kemping működik, nem tűrik el azt, hogy parkolókban, útmentén, erdőkben leállított lakókocsijukban, lakóautójukban szálljanak meg a turisták. A vadkempingezés miatt kirótt bírság többszöröse a legális táborhelyeken kért összegnek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.